Musiikki soi kuulokkeistani luoden mielikuvia ja uusia ideoita päähäni. Tietokoneen näppäimet pitävät hiljaista ääntä. Otan mukini pöydältä koneeni vierestä ja nostan sen huulilleni. Luen pari viimeisintä virkettä, korjailen huomaamiani epäkohtia ja jatkan kirjoittamista vienon hymyn kareillessa huulillani.
Kirjoittaminen on hyödyllinen harrastus. Se kehittää kielitaitoa ja mielikuvitusta, laajentaa sanavarastoa ja on mukavaa ajanvietettä. Kirjoittaminen luo loputtomasti mahdollisuuksia minkä vain asian kertomiseen. Kuten fantasiakirjasarjastaan Narniasta tunnettu C. S. Lewis sanoi, ”You can make anything by writing”.
Kirjoittamalla voi myös ottaa helposti kantaa asioihin. Vaikka kirjoittaisit keveätunnelmaisen rakkausromaanin, voi sinulla olla tausta-ajatuksena jokin vakavampikin aihe. Voit esimerkiksi kirjoittaa kyseisen rakkausromaanin homoseksuaaleista, jolloin lukija saattaa ymmärtää, että homoseksuaalisuus on täysin normaali asia. Tietenkin voi kirjoittaa myös ilman mitään tällaisia taka-ajatuksia. Kirjoittaa voi vaikka ihan pelkästä kirjoittamisen ilosta.
Itse pidän kirjoittamisesta todella paljon. Kirjoittaminen on minulle tärkeä itseilmaisun tapa. Voin kirjoittaa novelleja, joiden hahmot kuvastavat sitä, millainen minä olen tai mitä käyn läpi elämässäni kirjoittamisen hetkellä, kuitenkaan konkreettisesti sitomatta hahmoja itseeni. Voin myös kirjoittaa hahmoja, jotka kiinnostavat minua, tai hahmoja, jotka eivät liity mitenkään minuun. Voin kirjoittaa tapahtumia, jotka mietityttävät minua, ja näin ilmaista ajatuksiani toisten kautta. Nämä toiset sattuvat vain olemaan itse keksimiäni henkilöitä.
Kirjoittaminen on osa jokapäiväistä elämäämme, mutta en tunne montaakaan joka kirjoittaisi omaksi ilokseen. Mielestäni ihmisten täytyisi kokeilla huvikseen kirjoittamista. Jos ei tiedä mistä aloittaa, voi kokeilla pelkkien ajatustensa ylös kirjoittamista ja sitten alkaa kehittää tarinaa niiden ympärille. Lopputulos voi olla hyvinkin kaunis, ja ties vaikka sen jälkeen innostuisi kirjoittamaan lisää.
Henriina Nevalainen, Ii