Väylävirasto on käynnistänyt ratahankkeen, jossa rakennetaan Oulu–Kemi-rataosalle kaksi uutta junien kohtauspaikkaa. Uudet kohtauspaikat tulevat Iin Lähessuolle sekä Simon Maksniemeen. Hankkeen avulla varmistetaan rataosan kapasiteetin riittävyys. Rakentaminen alkaa ensi vuonna ja uudet kohtauspaikat saadaan käyttöön vuonna 2023.
Lähessuon ja Maksniemen kohtauspaikoista ei tule henkilöliikenteen pysähdyspaikkoja, vaan ne toimivat junaliikenteen kohtauspaikkoina.
– Uusilla kohtauspaikoilla varmistetaan erityisesti elinkeinoelämän tarvitsemat kuljetukset. Niiden myötä rataosan kapasiteetti paranee ja junaliikenteen yhteensovittaminen helpottuu, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Vesa Pakarinen.
Lähessuohon ja Maksniemeen rakennetaan nykyisen pääraiteen viereen yhdet uudet sivuraiteet. Lisäksi hankkeessa tehdään tarvittavat muutokset radan turvalaitteisiin, sähköjärjestelmiin sekä taitorakenteisiin. Koko hankkeen kustannusarvio on 15 miljoonaa euroa.
Uusien kohtauspaikkojen rakentamissuunnittelu on aloitettu alkuvuodesta. Tänä vuonna on myös tehty maastossa mittauksia ja tutkimuksia. Ratasuunnitelmat on hyväksytty kesän ja syksyn aikana. Hyväksyttyjen ratasuunnitelmien myötä hankkeessa voidaan siirtyä nyt rakentamisvaiheeseen.
Lähessuon ja Maksniemen rakennusurakat laitetaan kilpailutukseen vuodenvaihteen tienoilla ja urakoitsijat valitaan alkuvuodesta 2022. Alueen asukkaille rakentaminen voi näkyä erityisesti, kun hankkeen varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät keväällä 2022. Rakennustyöt tehdään pääasiassa ensi vuoden aikana. Junien käyttöön uudet kohtauspaikat saadaan 2023.
Oulu-Kemi on 107,5 km pitkä Euroopan laajuiseen liikenneverkkoon TEN‑T:hen kuuluva yksiraiteinen sähköistetty rataosa. Sen maksiminopeus on 140 kilometriä tunnissa ja suurin sallittu akselipaino 225 kN. Junien kohtaaminen on mahdollista kaikilla rataosan nykyisillä kohtaamispaikoilla Haukiputaalla, Iissä, Myllykankaalla ja Simossa.
Rataosalla kulkee noin 13 henkilö- ja 5–10 tavarajunaa vuorokaudessa. Huipputunteina radan kapasiteetti on lähes kokonaan käytössä. Yöllä liikenne on vähäisempää, milloin on mahdollista tehdä muun muassa kunnossapitotöitä. Vuonna 2019 rataosuudella tehtiin yhteensä 750 000 henkilöliikenteen matkaa ja kuljetettiin 1,2 miljoonaa tonnia tavaraa.