Junien koh­taus­paik­ko­jen raken­ta­mi­nen Iihin ja Simoon alkaa ensi vuonna

Noin seitsemän kilometriä Olhavan eteläpuolella sijaitsevalle Lähessuolle rakennetaan uusi junien kohtauspaikka.Noin seitsemän kilometriä Olhavan eteläpuolella sijaitsevalle Lähessuolle rakennetaan uusi junien kohtauspaikka.

Väy­lä­vi­ras­to on käyn­nis­tä­nyt rata­hank­keen, jos­sa raken­ne­taan Oulu–Kemi-rataosalle kak­si uut­ta junien koh­taus­paik­kaa. Uudet koh­taus­pai­kat tule­vat Iin Lähes­suol­le sekä Simon Maks­nie­meen. Hank­keen avul­la var­mis­te­taan ratao­san kapa­si­tee­tin riit­tä­vyys. Raken­ta­mi­nen alkaa ensi vuon­na ja uudet koh­taus­pai­kat saa­daan käyt­töön vuon­na 2023.

Lähes­suon ja Maks­nie­men koh­taus­pai­kois­ta ei tule hen­ki­lö­lii­ken­teen pysäh­dys­paik­ko­ja, vaan ne toi­mi­vat juna­lii­ken­teen kohtauspaikkoina.

– Uusil­la koh­taus­pai­koil­la var­mis­te­taan eri­tyi­ses­ti elin­kei­noe­lä­män tar­vit­se­mat kul­je­tuk­set. Nii­den myö­tä ratao­san kapa­si­teet­ti para­nee ja juna­lii­ken­teen yhteen­so­vit­ta­mi­nen hel­pot­tuu, ker­too Väy­lä­vi­ras­ton pro­jek­ti­pääl­lik­kö Vesa Paka­ri­nen.

Lähes­suo­hon ja Maks­nie­meen raken­ne­taan nykyi­sen pää­rai­teen vie­reen yhdet uudet sivu­rai­teet. Lisäk­si hank­kees­sa teh­dään tar­vit­ta­vat muu­tok­set radan tur­va­lait­tei­siin, säh­kö­jär­jes­tel­miin sekä tai­to­ra­ken­tei­siin. Koko hank­keen kus­tan­nusar­vio on 15 mil­joo­naa euroa.

Uusien koh­taus­paik­ko­jen raken­ta­mis­suun­nit­te­lu on aloi­tet­tu alku­vuo­des­ta. Tänä vuon­na on myös teh­ty maas­tos­sa mit­tauk­sia ja tut­ki­muk­sia. Rata­suun­ni­tel­mat on hyväk­syt­ty kesän ja syk­syn aika­na. Hyväk­syt­ty­jen rata­suun­ni­tel­mien myö­tä hank­kees­sa voi­daan siir­tyä nyt rakentamisvaiheeseen.

Lähes­suon ja Maks­nie­men raken­nusu­ra­kat lai­te­taan kil­pai­lu­tuk­seen vuo­den­vaih­teen tie­noil­la ja ura­koit­si­jat vali­taan alku­vuo­des­ta 2022. Alu­een asuk­kail­le raken­ta­mi­nen voi näkyä eri­tyi­ses­ti, kun hank­keen var­si­nai­set raken­nus­työt käyn­nis­ty­vät kevääl­lä 2022. Raken­nus­työt teh­dään pää­asias­sa ensi vuo­den aika­na. Junien käyt­töön uudet koh­taus­pai­kat saa­daan 2023.

Oulu-Kemi on 107,5 km pit­kä Euroo­pan laa­jui­seen lii­ken­ne­verk­koon TEN‑T:hen kuu­lu­va yksi­rai­tei­nen säh­köis­tet­ty ratao­sa. Sen mak­si­mi­no­peus on 140 kilo­met­riä tun­nis­sa ja suu­rin sal­lit­tu akse­li­pai­no 225 kN. Junien koh­taa­mi­nen on mah­dol­lis­ta kai­kil­la ratao­san nykyi­sil­lä koh­taa­mis­pai­koil­la Hau­ki­pu­taal­la, Iis­sä, Myl­ly­kan­kaal­la ja Simossa.

Ratao­sal­la kul­kee noin 13 hen­ki­lö- ja 5–10 tava­ra­ju­naa vuo­ro­kau­des­sa. Huip­pu­tun­tei­na radan kapa­si­teet­ti on lähes koko­naan käy­tös­sä. Yöl­lä lii­ken­ne on vähäi­sem­pää, mil­loin on mah­dol­lis­ta teh­dä muun muas­sa kun­nos­sa­pi­to­töi­tä. Vuon­na 2019 ratao­suu­del­la teh­tiin yhteen­sä 750 000 hen­ki­lö­lii­ken­teen mat­kaa ja kul­je­tet­tiin 1,2 mil­joo­naa ton­nia tavaraa.