Ijoen mat­kai­lun kehit­tä­mi­nen vaa­tii sitou­tu­mis­ta ja yhteistyötä

Iijoen lumo ‑han­ke on sii­nä pis­tees­sä, että Iijoen mat­kai­lun kehit­tä­mis­suun­ni­tel­man vuo­sil­le 2025–2030 on jul­kais­tu. Suun­ni­tel­man tavoit­tee­na on, että Iijoes­ta teh­dään yhte­näi­ses­ti toi­mi­va ja kes­tä­väs­ti kehit­ty­vä mat­kai­lua­lue, joka hou­kut­te­lee yhdes­sä valit­tu­ja koh­de­ryh­miä niin koti­maas­ta kuin ulkomailtakin.

Kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mas­sa esil­le nousi se, ettei alu­een koko­nais­tar­jon­nas­ta ole täl­lä het­kel­lä sel­kää kuvaa, mikä osal­taan han­ka­loit­taa yhte­näis­tä mark­ki­noin­tia ja sii­hen halu­taan panos­taa tule­vi­na vuo­si­na. Hank­keen pro­jek­ti­pääl­lik­kö Vir­pi Kerä­nen ker­toi usko­van­sa sii­hen, että Iijoen mat­kai­lun ympä­ril­le saa­daan raken­net­tua toi­mi­va ver­kos­to tule­vi­na vuosina.

Kehit­tä­mis­suun­ni­tel­man visioon kuu­luu, että Iijo­ki on jat­kos­sa ympä­ri­vuo­ti­nen tun­net­tu mat­kai­lu­jo­ki. Mat­kai­lun mah­dol­li­suuk­sis­ta ja poten­ti­aa­lis­ta puhut­taes­sa esil­le suun­ni­tel­mas­sa nousee eri­lai­set mat­kai­lu­tee­mat, joi­ta tuli­si yhtei­näis­tää vas­taa­maan brän­di­ku­vaa. Tee­mo­ja löy­tyy aina vesistö‑, ruo­ka- ja kult­tuu­ri­mat­kai­lus­ta wildlife‑, pyö­räi­ly- ja luk­sus­mat­kai­luun. Ole­mas­sa ole­vien pal­ve­lui­den lisäk­si tar­koi­tuk­se­na on hou­ku­tel­la alu­eel­la uusia mat­kai­lua­lan yrit­tä­jiä ja saa­da sitä kaut­ta myös uut­ta toi­min­taa niin majoi­tus- ja ravin­to­la­pal­ve­lui­hin kuin myös yhtei­näis­tää ohjel­ma­pal­ve­lui­ta ja raken­taa eri­lai­sia paket­ti­mat­ko­ja. Iin elin­voi­ma­joh­ta­ja Hele­na Illi­kai­nen sanoi­kin suun­ni­tel­man esit­te­ly­ti­lai­suu­des­sa, että asioi­ta on hel­pom­pi läh­teä toteut­ta­maan, kun sii­hen on sel­keät suuntaviivat.

– Täs­sä on vie­lä pal­jon pur­ta­vaa tule­vil­le vuo­sil­le, mut­ta en epäi­le ettei­kö yhteis­tä tah­to­ti­laa löy­tyi­si, Illi­kai­nen totesi.

Hank­kees­sa muka­na ollut Avid­ly Oy:n asiak­kuus­joh­ta­ja Juha Sor­jo­nen kuva­si pro­ses­sia työ­lääk­si ja työ­tun­te­ja vaa­dit­tiin pal­jon. Hän lisä­si, ettei mui­ta yrit­tä­jiä tuli­si näh­dä niin­kään kil­pai­li­joi­na vaan sparrauskavereina.

– Asiois­ta on oltu myös eri miel­tä ja on roh­ke­aa sanoa mitä miel­tä asiois­ta on. Yhtei­nen suun­ta on kui­ten­kin löy­ty­nyt, Sor­jo­nen totesi.

Iijoen välit­tö­mäs­sä lähei­syy­des­sä Illin­saa­res­sa yrit­tä­jä­nä toi­mi­va Päi­vi Kau­kua tote­si mark­ki­noin­nin ole­van täl­lä het­kel­lä kai­kis­ta haasteellisinta.

– Odo­tan, että kehi­täm­me yhdes­sä mark­ki­noin­tia, jot­ta mei­dän kaik­kien hyvät tuot­teet saa­tai­siin aluk­si aina­kin lähi­seu­dul­la esil­le, Kau­kua sanoi.

Busi­nes­sOu­lun pro­jek­ti­pääl­lik­kö Sari Kas­vi oli muka­na tilai­suu­des­sa ja hän­kin koros­ti yhteis­työn ja sitou­tu­mi­sen mer­ki­tys­tä tule­vi­na vuo­si­na. Lopuk­si elin­voi­ma­joh­ta­ja esit­ti vie­lä pie­nen toiveen.

– Ote­taan tavoit­teek­si, että meis­tä jokai­nen vie­rai­lee kesän aika­na aina­kin yhdes­sä Iijoen koh­tees­sa. Syk­syl­lä sit­ten pala­taan asi­aan ja jat­ke­taan kehit­tä­mis­työ­tä, Illi­kai­nen hymyili.