Varhaiskasvatuksessa on Iissä käynnistynyt kaksi opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa hanketta. Niiden avulla kuntaan on palkattu yksitoista hanketyöntekijää, jotka työskentelevät kunnan varhaiskasvatuksen henkilöstön rinnalla. Hankkeiden tavoitteena on lisätä lasten ja samalla perheiden hyvinvointia kehittämällä varhaiskasvatusta.
Elokuun alussa käynnistynyt varhaiskasvatuksen tuen uudistamisen edistämishanke liittyy samaan aikaan voimaan tulleeseen varhaiskasvatuslain muutokseen. Sen mukaan varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada kehityksensä, oppimisensa ja hyvinvointinsa edellyttämää yleistä, tehostettua tai erityistä tukea.
Kaikki lapset saavat lain mukaan tarpeidensa mukaista yleistä tukea eli tukea esimerkiksi arkipäivän toiminnoissa tai kielen kehitykseen. Mikäli yleinen tuki ei riitä, annetaan tehostettua tukea. Erityistä tukea annetaan, mikäli tehostettu tukikaan ei riitä tai lapsella on esimerkiksi erityistukea edellyttävä vamma tai sairaus takia. Vastaava kolmiportainen tukimalli on ollut perusopetuksessa käytössä jo aiemmin.
Iin varhaiskasvatuksessa on aloittanut hankkeen myötä viisi tunnekasvattajaa ja kaksi varhaiskasvatuksen perhetyön sosionomia. Perhetyön sosionomi Irene Salminen kertoo, että he ovat varhaiskasvatuksen henkilöstön tukena esimerkiksi tilanteissa, joissa on noussut huoli jostakin lapsesta.
– Tarkoituksenamme on tiivistää yhteistyötä ja tukea henkilöstöä ja perheitä. Keinoina meillä on esimerkiksi tunnetaitojen ja kommunikoinnin vahvistaminen.
Mikäli päiväkodin henkilöstöllä nousee huoli lapsen arjesta tai vanhempien jaksamiseen liittyen, etsitään tilanteeseen ratkaisua yhdessä henkilöstön, lapsen ja vanhempien kanssa. Iin kunnan varhaiskasvatuksen erityisopettaja Pia Heikkilä korostaa, että vanhemmat ovat aina tärkein yhteistyökumppani.
– Osallistamme vanhemmat mukaan pohtimaan, miten voidaan yhdessä vaikuttaa lapsen sekä perheen hyvinvointiin. Hankkeissa tavoitellaan myös verkostoitumista niin, että vanhemmat tukea tarvitessaan löytävät sitä tarjoavat tahot.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen kuuluvat varhaiskasvatuksen perusteisiin. Tunteiden havainnoinnin ja ilmaisun apuna voidaan käyttää esimerkiksi kuvakortteja.
– Lapset kohtaavat monia tunnetiloja varhaiskasvatuspäivän aikana. Niitä opetellaan tunnistamaan läpikäymällä niitä, kertoo perhetyön sosionomi Heidi Tapio.
Toinen Iin hankkeista on elokuussa käynnistynyt varhaiskasvatuksen tasa-arvon ja laadun kehittämishanke. Siinä tavoitteena on muun muassa vahvistaa lapsen yleistä tukea varhaiskasvatuksessa niin, että lapsi saa tarvitsemansa tuen heti kun sen tarve havaitaan. Hankkeen myötä kuntaan on palkattu varhaiskasvatuksen erityisopettaja, kaksi mentoriopettajaa sekä varhaiskasvatuskoordinaattori.
– Tuemme esimerkiksi lapsen osallisuutta ryhmän toimintaan. Ryhmään tullut hanketyöntekijä huomaa joskus ulkopuolisena helpommin, miten lasta voisi ohjata ja auttaa esimerkiksi siirtymisissä, kertoo mentoriopettaja Valtteri Huovinen.
Irene Salminen kertoo, että yhdessä voidaan keksiä keinoja esimerkiksi tilanteeseen, jossa lapsi ei mielellään jää päiväkotiin.
– Lapsi voi osoittaa vanhemmille kiukkua päiväkotiin jäädessään. Silloin pohdimme keinoja tilanteen ratkaisemiseksi niin, että sekä lapselle että vanhemmille jäisi miellyttävä kokemus varhaiskasvatuspäivän aloituksesta ja sujuvasta päivästä. Kun vanhempien kanssa syntyy luottamus ja he huomaavat apua olevan tarjolla, voivat he helpommin kertoa muistakin tuen tarpeista. Voimme sitten yhdessä miettiä apua tarjoavia verkostoja.
Hankkeiden työntekijät kertovat, että heidät on otettu päiväkotien ryhmissä hyvin vastaan. Myös lapset ovat aina iloisia uusista aikuisista ryhmissä.
Pia Heikkilä kertoo, että hanketyöntekijät tulevat ryhmiin tukemaan henkilöstöä positiivisella pedagogisella asenteella.
– Täytyy muistaa havainnoida myös hyviä asioita, sillä niistä työntekijät voimaantuvat. Päiväkotien työntekijätkin ovat kokeneet hyväksi, että voivat kertoa arjestaan hankkeiden henkilökunnalle. Usein arki on niin hektistä, ettei siihen ole mahdollisuutta.
Hankkeet tarjoavat tukea ja ohjausta sekä kunnallisiin että yksityisiin päiväkoteihin.
– Syksyn aikana tarjotaan kaikkiin ryhmiin jotain hankkeen työntekijän palvelua. Keväällä menemme sitten tarve edellä niihin paikkoihin, joissa tuelle on eniten tarvetta.
Ensi heinäkuun loppuun saakka kestävien hankkeiden myötä on tarkoitus luoda Iihin toimintamallit tuen järjestämiseen, lapsen eheään koulupolkuun ja kolmitasoisen tuen malliin.