Iin kunnan strategista yleiskaavaa esitelleessä yleisötilaisuudessa tiistai-iltana korostettiin, että nyt kannattaa olla liikkeellä mikäli haluaa vaikuttaa kunnan tulevaisuuteen. Luonnosvaiheessa olevalla kaavalla ennakoidaan ja luodaan kunnan tulevaisuutta tavoitevuoteen 2040 saakka. Kaavassa ohjataan kunnan maankäytön suuria linjoja ja tuetaan kunnan strategisia tavoitteita.
Kaavaluonnosta laadittaessa on huomioitu jo olemassa olevat suunnitelmat, tehty uusia selvityksiä sekä järjestetty työpajoja ja kyselyjä. Kaavatyötä on ohjannut kunnanhallituksen nimeämä ohjausryhmä.
Kaavan pääteemoja ovat suojelu ja muut ympäristöarvot, asuminen, elinkeinot, liikenne sekä virkistys ja matkailu. Kaavaluonnokseen on hahmoteltu esimerkiksi kunnan tiivistyvät keskustaajamat ja kehittyvät kylät, rannikon vapaa-ajan vyöhyke ja jokilaaksojen kehittämisvyöhykkeet.
– Kaavaan on pyritty huomioimaan kylien erityispiirteitä, vahvuuksia ja mahdollisuuksia. Mielellään otamme kyläläisiltä vastaan palautetta, minkälaisia asioita olisi hyvä huomioida kultakin kylältä, kertoi kaavakonsultti Jaakko Raunio Swecosta.
Kaavaan on suunniteltu alueensa eri elinkeinoille ja energiatuotannolle.
– Esimerkiksi Oijärven alueelle on osoitettu nykyisille turvetuotantoalueille energiatuotantoalueita. Osa nykyisistä turvetuotantoaluista on nimetty turvetuotantoalueiden jälkikäyttöalueiksi, joilla voi olla esimerkiksi kosteikkoja.
Kartalle on merkitty Oijärvelle myös mineraalivarantovyöhyke, joka pohjautuu osittain maakuntakaavan merkintöihin. Esittelyssä kuitenkin korostettiin, että mikäli tutkimukset johtavat kaivostoimintaan, vaatii se oman kaivoslain mukaisen prosessinsa. Samoin on tuulivoiman kanssa.
– Kaavaan on merkattu voimassa olevat ja hyväksytyt tuulivoima-alueet. Niiden lisäksi on osoitettu yksittäisiä tuulivoimalle soveltuvia alueita. Strateginen yleiskaava ei kuitenkaan suoraan mahdollista tuulipuistojen toteuttamista, kertoi kaavasuunnittelija Johanna Lehto Swecosta.
Strategisen yleiskaavan suunnitteluaineistoon on merkattu esimerkiksi tavoiteltavat ulkoiluverkostot, rantareittejä sekä lintu- ja kulttuurimatkailuun soveltuvia kohteita.
Yleiskaavan valmisteluaineisto on esillä nettisivuilla osoitteessa https://www.ii.fi/nahtavilla-olevat-kaavat. Kaavasta voi antaa palautetta 26.5. saakka. Palautteen pohjalta laaditaan kaavaehdotus, joka on suunnitelman mukaan nähtävillä ensi syksynä. Kaavan hyväksyy kunnanvaltuusto ja tavoitteena on, että kaava päivitetään aina uuden valtuuston aloittaessa.
Taajamiin useita liittymävaihtoehtoja Nelostielle
Samanaikaisesti Iin kunnan strategisen yleiskaavan kanssa suunnitellaan Valtatie 4:n kehittämisratkaisuja Kuivaniemen taajamassa, Myllykankaalla ja Olhavassa.
Liikennetarkastelun alustavia periaateratkaisuja on nähtävillä kaavaluonnoksen yhteydessä ja niitä esiteltiin yleisölle tiistaina. Päivi Hautaniemi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta kertoi, että Pohjois-Iin ja Kuivaniemen välisen tieosuuden kehittämistavoitteita ovat jatkuva keskikaiteellinen ohituskaistatie ja eritasoliittymät. Tämän takia taajamien liittymäratkaisut Nelostielle on mietittävä uusiksi.
Olhavan kohdalle suunnitelmassa on esitetty kaksi eri vaihtoehtoa. Kummassakin joen molemmin puolin olisi Nelostielle eritasoliittymät. Malleissa on eroavaisuus muun
muassa rinnakkaistieyhteydessä. Toisessa paikallisliikennettä palveleva rinnakkaistie menee Sassintietä vesistösillan kautta joen pohjoispuolelle. Toisessa vaihtoehdossa rinnakkaistie kulkee valtatien rinnalla.
Molemmissa mallissa Seljänperän liittymä valtatielle katkaistaisiin ja kulkuyhteys Nelostielle olisi rinnakkaistien kautta Olhavan taajamasta.
Myllykankaan kohdalle suunnitelmassa esitetään eritasoliittymää. Nelostien linjausta muutettaisiin nykyisestä hieman idän suuntaan ja nykyistä tielinjausta hyödynnettäisiin eritasoliittymän ramppeina.
Kuivaniemen taajaman kohdalle on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäisessä Nelostieltä olisi eritasoliittymät Viinamäentien ja Kirkkotien kohdalta. Tässä vaihtoehdossa Kuivajoentien liittymä poistuisi. Liittymään tulisi risteyssilta, jolloin kulku valtatien ali olisi edelleen mahdollista.
Toisessa taajamavaihtoehdossa eritasoliittymät olisivat Kirkkotien ja Kuivajoentien kohdalla ja Viinamäentien liittymä poistuisi.
Molemmissa vaihtoehdoissa on esitetty ratkaisut rinnakkaisyhteyksille.
Suunnitelmia esitellyt Mika Tuominen Destialta korosti, että kyseessä ovat esisuunnitteluvaiheen ratkaisumallit.
– Nyt kannattaa ottaa kantaa ja antaa palautetta. Lopputulos voi sitten olla kombinaatio eri vaihtoehdoista.
Valtatien rinnakkaistieyhteydet herättivät esittelytilaisuudessa keskustelua. Puheenvuoroissa vaadittiin muun muassa, että koko Pohjois-Iin ja Simon välille on saatava maantietasoinen rinnakkaistie. Päivi Hautaniemi ei poissulkenut mahdollisuutta.
– Näyttää siltä, että Väylävirasto tulee antamaan asiasta uuden ohjeistuksen. Sen mukaan tavoitetila olisi, että jatkuva keskikaistallinen ohituskaistatie vaatii maantietasoisen rinnakkaistien.
Suunnitelmista voi esittää mielipiteitä 26.5. saakka.
– Annettujen mielipiteiden perusteella lähdetään tekemään jatkosuunnitelmaa. Tavoitteena on, että ratkaisuja lyödään lukkoon samaan aikaan kaavan kanssa, Hautaniemi sanoi.
Tiejärjestelyjen toteuttamisaikataulusta ei vielä ole tietoa.
– Nelostien kehittämisessä kiireellisin on ohitustie, jota ei sitäkään ole vielä investointiohjelmassa, Hautaniemi sanoi.