Iin aseman yhdistetty maantie- ja ratasilta suljettiin maanantaina ajoneuvoliikenteeltä. Sillan puurakenteinen kansi uusitaan ja päällystetään. Lisäksi töihin sisältyy metallirakenteiden pintakäsittelyä, ja kevyen liikenteen väylille rakennetaan lisää kaiteita. Sillan alavirran puoleinen kevyen liikenteen väylä on toiminnassa myös töiden ollessa käynnissä, ja junaliikenne toimii normaalisti. Ajoneuvoliikenne pääsee työmaan ohi Virkkulantien kautta sekä Maalismaantietä ja Raasakan patosiltaa käyttäen. Kunnostusprojekti on Väyläviraston hanke, jonka toteuttaa Destia Rail Oy.
Siltaremontista on ilmoitettu tienvarsien kylteillä toukokuun alusta saakka ja kiertoteille on opasteet. Siltaurakan työpäällikkö Mika Tuokilan mukaan autoilijat ovatkin sisäistäneet tiedon sillan sulkemisesta varsin hyvin, eikä sille ole enää tällä viikolla yritetty ajaa.
– Kunnostus kestää noin kahdeksan tai yhdeksän viikkoa, ja silta on tarkoitus avata liikenteelle elokuun ensimmäisen viikon loppuun mennessä.
Iin ratasilta on rakennettu vuonna 1949 Lapin sodassa tuhotun sillan tilalle, ja se on yhdistetty maantie- ja rautatiesilta, jonka suunnitteli Teknillisen korkeakoulun professori, tekniikan tohtori Ossian Hannelius. Edellisen kerran siltaa on ajoneuvoliikenteen osalta kunnostettu 1990-luvulla.