Auto­kor­jaa­mon kehi­tyt­tä­vä auto­kan­nan mukana

Veljekset Sakke (vas.), Santtu ja Samuli Aalto jatkavat Iin Autotarvike Oy:n yrittäjinä heidän isänsä Harri Aallon jäätyä eläkkeelle.Veljekset Sakke (vas.), Santtu ja Samuli Aalto jatkavat Iin Autotarvike Oy:n yrittäjinä heidän isänsä Harri Aallon jäätyä eläkkeelle.

Auto­jen tek­nii­kan jat­ku­va kehit­ty­mi­nen vaa­tii auto­kor­jaa­moil­ta pysyt­te­le­mis­tä muka­na vauhdissa.

– Pysyäk­seen kehi­tyk­ses­sä muka­na on auto­kor­jaa­moon han­kit­ta­va jat­ku­vas­ti uusia tes­te­rei­tä ja työ­ka­lu­ja. Nyky­au­to­ja ei voi vält­tä­mät­tä niin vain ajaa huol­to­ti­loi­hin ja alkaa kor­ja­ta tai huol­taa, ker­too Iin Auto­tar­vi­ke Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Samu­li Aal­to.

Aal­to ker­too, että hänen kah­den vel­jen­sä kans­sa omis­ta­man yri­tyk­sen peri­aat­tee­na on myy­dä hyvä­laa­tui­sia varao­sia, tar­jo­ta hyvää asia­kas­pal­ve­lua ja pitää kor­jaa­mo­toi­min­ta uuden auto­kan­nan mukana.

Samu­li jat­koi vel­jien­sä San­tun ja Saken kans­sa Iin Auto­tar­vi­ke Oy:n yrit­tä­ji­nä, kun hei­dän isän­sä Har­ri jäi eläk­keel­le loppuvuodesta.

– Suku­pol­ven­vaih­dos­ta on suun­ni­tel­tu pit­kään, mut­ta se ei käy ihan sor­mia nap­saut­ta­mal­la, vaan vaa­ti aikan­sa, Samu­li kertoo.

Har­ri Aal­to perus­ti nykyi­sen Iin Auto­tar­vik­keen edel­tä­jän kom­man­diit­tiyh­tiö­nä yhdes­sä Kari Ala­raa­sa­kan kans­sa 1990-luvun lop­pu­puo­lel­la Iin Hami­naan. Muu­ta­maa vuot­ta myö­hem­min he myi­vät yri­tyk­sen Toni Heik­ki­sel­le, joka raken­si tuol­loin Kaup­pa­tiel­lä sijait­se­vien tilo­jen jat­kok­si kor­jaa­mo­hal­lin. Vuon­na 2009 hän tar­jo­si yri­tyk­sen varas­toa ja kiin­teis­töä Har­ri Aal­lol­le, joka päät­ti tart­tua tarjoukseen.

– Ajat­te­lin jo sil­loin, että saan sii­tä pojil­le työ­pai­kan ja läh­din kas­vat­ta­maan yri­tys­tä, Har­ri Aal­to kertoo.

Pojis­ta Samu­li tuli yri­tyk­sen pal­ve­luk­seen jo vuon­na 2007, Sant­tu noin kuut­ta vuot­ta myö­hem­min ja Sak­ke sii­tä noin nel­jän vuo­den kulut­tua. Kaik­ki vel­jek­sis­tä työs­ken­te­le­vät pää­sään­töi­ses­ti huol­lon puo­lel­la, mut­ta myös tis­kin taka­na. Myy­mä­läs­sä on myös ulko­puo­li­nen työntekijä.

– Kor­jaa­mon puol­ta laa­jen­net­tiin kol­me vuot­ta sit­ten. Siel­lä on nyt vii­si nos­tu­ria. Asen­nus­puo­lel­la alkaa olla niin pal­jon kysyn­tää, että tar­koi­tus on pal­ka­ta yksi asen­ta­ja lisää. Sil­loin minä voi­sin työs­ken­nel­lä osit­tain myös myy­mä­län puolella.

Hybri­di- ja säh­kö­au­tot yleis­ty­mi­nen näkyy auto­kor­jaa­mos­sa ja tarvikemyymälässä.

– Eten­kin hybri­di­au­tot ovat lisään­ty­neet Iis­sä­kin. Toi­saal­ta säh­kö­au­to­ja ei niin pal­jon kor­jaa­mol­la näy­kään, kos­ka nii­hin ei tar­vit­se teh­dä juu­ri muu­ta kuin huol­to­ja ja jar­ru­pa­lo­jen vaih­to­ja. Sant­tu on kou­lu­tet­tu hybri­di- ja säh­kö­au­to­jen huol­toon, sil­lä nii­tä ei saa huol­taa ilman lisä­kou­lu­tus­ta. San­tul­la on kou­lu­tus myös Webas­to­jen asen­nuk­seen ja huoltoon.

Liik­keen varaos­a­puo­li on Fixus-mer­kin alaisuudessa.

– Peri­aat­tees­sa myyn­nis­sä on kaik­ki varao­sat, joi­ta tulee vii­del­tä eri maa­han­tuo­jal­ta. Osia on pal­jon myös uusiin autoi­hin, sil­lä maa­han­tuo­jat pysy­vät uuden auto­kan­nan peräs­sä aika hyvin.

Tule­vai­suu­den­suun­ni­tel­miin Iin Auto­tar­vik­kees­sa kuu­luu kor­jaa­mo­puo­len nykyaikaistaminen.

– Se vaa­tii kui­ten­kin iso­ja inves­toin­te­ja, joten kat­so­taan mis­sä vai­hees­sa se on ajankohtaista.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.