Iin perusopetuksessa noin vuosi sitten käynnistynyt opetuksellinen kehittämistyö on edennyt Iin perusopetuksen pedagogisen suunnitelman kokoamiseen.
Opetuksellinen kehittämistyö aloitettiin opetuksen kivijalasta, pedagogiikasta. Pedagogiikalla tarkoitetaan tapaa, jolla opetus järjestetään sekä sen erilaisia näkemyksellisiä ja kasvatuksellisia periaatteita.
Kunnan opetusjohtaja Tuomo Lukkari perusti työryhmän, joka aloitti työnsä tutustumalla eri kuntien malleihin, muun muassa Kangasalan kaupungin malliin. Seuraavaksi siirryttiin käsitteiden selventämiseen ja siihen, miten Iin kuntastrategian tavoitteet siirretään julkaistavaan asiakirjaan.
Opetuksen arvoiksi päätettiin luovuus ja idearikkaus, uudistuminen ja osaaminen, toisista huolehtiminen, oppilaan oikeus hyvään ja turvalliseen kasvuyhteisöön, ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia sekä kestävä elämäntapa.
Oppilaan tulevaisuuden taidot jaettiin kolmeen ryhmään; mielen taidot, tapa työskennellä ja kansalaisena maailmassa. Mielen taitoihin sisältyy muun muassa rohkeus, innostus, luottamus ja avoimuus uusia asioita kohtaan sekä kriittinen ajattelu, ongelman ratkaisu ja päätöksenteko. Tapaan työskennellä sijoitettiin muun muassa tunne- ja vuorovaikutustaidot, aktiivinen toimijuus ja osallisuus. Kansalaisena maailmassa pitää sisällään esimerkiksi käsitteet joustavuus muutostilanteissa ja erilaisissa ympäristöissä sekä kulttuuritietoisuus ja sosiaalinen vastuu.
Laadukkaan opetuksen tunnuksiksi kirjattiin kymmenen eri kohtaa. Niitä ovat esimerkiksi henkilöstön opetussuunnitelman hyvä tuntemus, pedagoginen sensitiivisyys eli oppilaan aito kohtaaminen, osallisuus, positiivinen vuorovaikutus ja luottamuksellisen yhteistyön luominen huoltajien, oppilaiden ja työyhteisön kanssa. Niihin kuuluvat myös taito suunnitella, havainnoida, arvioida ja kehittää opetusta, luokan ja ryhmän käytäntöjen arviointi ja strukturointi, joustavien ryhmittelyjen hyödyntäminen, keskeneräisyyden sietäminen ja valmius oppia jatkuvasti uutta.
Asiakirjaa tehtäessä eri asiantuntijat osallistuivat tekstin sisällön muokkaamiseen, ja teksti kävi myös henkilöstöllä kommenttikierroksella. Saatujen palautteiden perusteella teksti saatettiin lopulliseen muotoonsa.
– Mielenkiintoinen prosessi. Seuraavaksi aloitamme asiakirjan jalkauttamisen koulutasolla. Koko henkilökunta koulutetaan kevään aikana uuden asiakirjan sisältöön. Meidän täytyy muistaa vuosittain kouluttaa uudet työntekijät asiakirjan syövereihin, kun he saapuvat Iihin töihin, sanoo työryhmän puheenjohtaja, Haminan koulun rehtori Jari-Jukka Jokela.