DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisomistuksessa oleva Suomen Yhteisverkko on ajamassa alas 3G-verkkoaan Itä- ja Pohjois-Suomen alueilla. Samalla suljetaan myös Telian ja DNA:n omat 3G-verkot. Elisa Oyj on puolestaan sulkenut oman 3G-verkkonsa jo viime vuonna. Tällä viikolla verkon alasajo on meneillään Oulun ja Kempeleen alueilla, ja ensi viikolla työ etenee muun muassa Iin kunnan alueella.
Operaattorien mukaan 3G-verkon alasajo vapauttaa vanhan tekniikan käytössä olleet taajuudet ja resurssit turvallisemmille ja energiatehokkaammille 4G- ja 5G-verkkoteknologioille. 3G-verkon sulkemisen on mahdollistanut Suomen Yhteisverkon 5G-rakentamisen nopea eteneminen, kun samalla on Yhteisverkon alueella modernisoitu 4G-verkkoa kapasiteetin ja laajemman peittoalueen varmistamiseksi.
3G-verkon purkaminen on aiheuttanut tietoliikenneongelmia etenkin maaseudulla, missä muun muassa maitotilojen lypsykoneet ja ruokintajärjestelmät sekä ajoneuvojen ja työkoneiden tietoliikennelaitteet ovat toimineet 3G-yhteyksin. Muita 3G-teknologian varassa toimineita järjestelmiä ovat muun muassa vanhemmat riista- ja valvontakamerat, hälytysjärjestelmät, hissien tietoliikennelaitteet ja GPS-paikantimet sekä vesi‑, sähkö- ja kaukolämpömittarit.
Mikäli käytössä on vain 3G-verkossa toimiva päätelaite, suosittelevat ict-asiantuntijat sen päivittämistä 4G- tai 5G-verkossa toimivaan vastaavaan. 3G-verkon purkamisen jälkeen pelkästään 3G-teknologiaan pohjaavien laitteiden yhteydet toimivat enää 2G-verkossa, jolloin 2G:n alhaisempi datamäärä ei välttämättä riitä tarvittaviin toimintoihin. Myös SIM-korttia käyttävissä laitteissa tulee kortti päivittää.
Myös Autoalan tiedotuskeskus on ottanut kantaa 3G-verkon alasajoon, koska monet autojen taustajärjestelmät toimivat mobiiliverkkoyhteyden avulla.
“Autojen käyttäjien sekä autonvalmistajien, maahantuojien ja jälleenmyyjien kannalta teleoperaattorien ratkaisut ovat harmillisia, koska autoissa olevat 3G-verkkoa tiedonsiirtoon hyödyntävät etähallintasovellukset on suunniteltu aikana, jolloin vanhempien verkkosukupolvien elinkaari ei ole ollut tiedossa. Monissa ennen vuotta 2020 käyttöön otetuissa autoissa etähallinnan järjestelmät nojaavat 3G-verkkoon”, tiedotuskeskuksesta kerrotaan.
Osa autojenkin palveluista siirtyy käyttämään 2G-verkkoa, mutta jotkut sovellukset vaativat kehittyneempää 3G-yhteyttä, jota ilman ne saattavat lakata toimimasta. Niin autoalalla kuin monien muidenkin 3G-teknologiaa hyödyntävien laitteiden suunnittelussa ei 3G-verkkojen alasajoa ole pystytty ennakoimaan, koska tarpeet vanhemmille verkoille vaihtelevat eri maissa.
Suomessa teleoperaattorit ovat julkaisseet aikataulun 3G-verkkojen purkamisesta vuoden 2023 alkupuolella. Monissa maissa myös 2G-verkko on ajettu alas, mutta Suomessa teleyritykset on velvoitettu ylläpitämään 2G-teknologiaa vuoden 2029 loppuun saakka. Sen ansiosta ainakin ne 3G:verkkoa hyödyntävät laitteet, jotka pystyvät toimimaan myös 2G:n alhaisemman datamäärän turvin, voivat jatkaa toimintaansa, tosin hitaamman tiedonsiirron kautta.