Elämä ja arki Haukiputaan Jokikylässä muuttui liikenteen osalta kertaheitolla syyskuun lopulla kun nelostie katkaistiin ja liikenne ohjattiin kulkemaan kiertotietä Jokikylän kautta.
Liikenne jouduttiin ohjaamaan pois nelostieltä 18.9. kun Aila-myrskyn nostattamat virtaamat Kiiminkijoessa runtelivat valtatien siltatyömaan kupeessa olevan väliaikaisen kiertosillan perustukset. Silta romahti ja vaurioitui pahoin.
Kun nelostien, yhden Suomen vilkkaimmin liikennöidyn tieosuuden liikenne ohjataan yhtäkkiä kiertotielle ja pienen kylän läpi, liikenne ruuhkautuu. Jokikylässä pelätään liikenneturvallisuuden puolesta. Sumppuuntuminen näkyy myös Haukiväylällä, Haukiputaantiellä ja keskustassa liikenneympyrässä.
– Liikenne täällä Jokikylässä on muuttunut aivan järkyttäväksi. Pelottaa laittaa lapset koulutielle, harmittelee jokikyläläinen Laura Jokitalo.
Vauhdit ovat kovia ja raskasta rekkaliikennettä on nyt valtavasti. Kiiminkijoentie on kapea eikä piennarta ole. Jalankulkijat joutuvat kulkemaan ojanpohjia pitkin ja tien ylittäminen on hankalaa, koska suojatietä ei ole. Monet vanhemmat joutuvat saattelemaan lapsia tien yli turvallisuuden varmistamiseksi. Lapset on varustettu huolellisesti heijastimin ja huomioliivein.
– Vanhemmat ovat todella huolissaan. Myös liikenteen melu on kova yötä päivää, kuvailee Jokitalo tilannetta.
Jokitalot asuvat lähellä Kiiminkijoentietä. Perheen kaksi yläkouluikäistä lasta käyvät Haukiputaan koulua ja kulkevat Kiiminkijoentietä pitkin noin puolen kilometrin päähän bussipysäkille Asemakyläntielle. Jokikylästä alakoulua käydään Asemakylässä. Osa oppilaista on koulukuljetuksen piirissä, osa kulkee pyörällä. Pimeä aika lisää riskejä.
– Pelottaa kulkea tiellä. Jotkut ajavat tosi lujaa, eikä koskaan tiedä, minkälaisia “hulluja” kuskeja siellä on joukossa, kuvailee 7‑luokkalainen Emilia.
– Onneksi ensi viikko on syyslomaviikko, niin saamme hetken huokaista, toteaa äiti Laura. Kouluajan ulkopuolella lapset eivät juurikaan halua lähteä liikenteen takia kavereiden tykö, ja hyvä niin.
Laura Jokitalo ihmettelee miksi kiertoteille asetettuja nopeusrajoituksia ei noudateta. Jos ajaa rajoituksen mukaan viittäkymppiä, lähdetään ohittelemaan. Saattaa olla, että lähiseudun kulkijat noteeraavat tilanteen ja rajoitukset paremmin kuin kauempaa tulevat pohjoiseen matkaajat.
– Toivoa voi, että tämä tilanne ei jatku enää kauan ja nelostie saadaan pian avattua liikenteelle, toivoo Laura Jokitalo.
Kiiminkijoentien Jokikylän silta ei kestänyt lisääntyneitä liikennemääriä, vaan sillan pintaa piti korjata vastikään. Korjaustyön aikana oli käytössä vain yksi sillan kaista, mikä aiheutti suuren ruuhkan.
Jokikylän sillan uusiminen on ELY:n ja kaupungin lähiajan suunnitelmissa. Hankkeeseen sisältyy myös Koivulantien ja Haukiväylän välinen jalankulku-pyörätie. Kiiminkijoentien kapeus ja turvattomuus on ollut huolenaiheena alueella kautta aikojen. Alakoululaiset Jokikylästä kulkevat nykyisin Aseman koululle. Osalla oppilaista on koulukuljetus, osa kulkee pyörällä. Jokikylän koulun toimiessa oppilaita oli koulukuljetuksen piirissä.
Poliisi valvoo
Poliisi on valvonut tehokkaasti nopeuksia kiertotiellä ja alueelle on asetettu alempia nopeusrajoituksia, huomiovilkkuja ja myös nopeusnäyttötaulu.
Vanhempi konstaapeli Jorma Leskelä arvioi, että pääsääntöisesti nopeudet ovat laskeneet alennettujen nopeusrajoitusten ansiosta, mutta aika paljon on niitä, jotka eivät noudata rajoituksia. Tästä aiheutuu turhaa ohitustarvetta, joka vaarantaa kevyen liikenteen ja koululaisten kulkemista. Koululaiset joutuvat joskus odottamaan pitkään tien ylittämistä suojatien puuttuessa.
Lisääntyneistä ruuhkista johtuen muutamia pieniä liikenneonnettomuuksia on sattunut, mutta niissä ei ole tapahtunut henkilövahinkoja.
Liikennemääriin nähden liikenne kokonaisuutena on Leskelän mukaan sujunut kohtuullisen hyvin.
– Toivomme edelleen autoilijoilta malttia muuttuneisiin liikenneolosuhteisiin.
Silta korjataan, kiertotie käytössä marraskuun alkuun
Romahtanut työmaanaikainen silta nelostien varrella saatiin nostettua ylös lauantaina ja vahingot tarkistettua maanantaina, kertoo projektipäällikkö Risto Lippo Destia Oy:stä.
– Silta on saanut siipeensä. Vauriot on tutkittu ja sillan kunto selvitetty. Kun saamme asiantuntijoiden tekemän virallisen ja tarkan raportin vaurioiden laajuudesta, tehdään päätös jatkosta. Selvitettävänä on kuinka kauan kiertosillan korjaaminen kestäisi. Jo alkuun tiedettiin, että vauriot ovat aika mittavat.
Eilen keskiviikkona tulleen tiedon mukaan sillalle tehdään tulevien viikkojen aikana tarvittavat korjaukset, joiden jälkeen silta asennetaan paikoilleen.
Liikenne palaa käytössä olevilta kiertotiereiteiltä takaisin valtatielle korjaustöiden valmistuttua marraskuun alkupuolella, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä.
Työt varsinaisella siltatyömaalla ovat jatkuneet Risto Lipon mukaan normaalisti. Tämän sillan tukipilarit eivät vaurioituneet myrskyssä. Ensi viikolla sillalla tehdään betonivalu.
Marraskuun aikana silta rakennetaan eristystöitä lukuun ottamatta valmiiksi ja liikenne otetaan talven ajaksi väliaikaiselle päällysteelle. Loput viimeistelytyöt tehdään tulevana kesänä.
150 tonnia painavaa romahtanutta siltaa oli nostamassa Suomen järeimmäksi nosturiksi luokiteltu Havator Oy:n nosturi, jonka kuljettamiseen paikalle tarvittiin 20 rekkaa. Nosturin oma paino on 500 tonnia ja vastapainon kanssa 1000 tonnia. Pelkästään nosturin kasaaminen paikoilleen vei viikon. Nosturi on edelleen rantatörmällä odottamassa uutta tehtävää.