Uutis­ten vii­kon tut­ki­mus: Nuo­ret koke­vat aiem­paa enem­män, että hei­dän näke­myk­si­ään medias­sa kuullaan

Painetut sanomalehdet herättävät uutiskanavana edelleen luottamusta nuorissa. Kuva: Kantar Media ja Uutismedian liittoPainetut sanomalehdet herättävät uutiskanavana edelleen luottamusta nuorissa. Kuva: Kantar Media ja Uutismedian liitto

Nuo­ret ovat aiem­paa kiin­nos­tu­neem­pia isois­ta maa­il­man ja koti­maan uuti­sai­heis­ta. Iso­jen uuti­sai­hei­den rin­nal­la nuor­ten kiin­nos­tuk­sen kär­jes­sä ovat nuor­ten elä­mään liit­ty­vät uutiset.

Lähes kaik­ki nuo­ret seu­raa­vat uuti­sia vähin­tään jon­kin ver­ran. Päi­vit­täin uuti­sia seu­raa 37 pro­sent­tia nuo­ris­ta. Seu­raa­mi­sen aktii­vi­suus kas­vaa huo­mat­ta­vas­ti iän myö­tä. Aktii­vi­sim­pia uutis­ten seu­raa­jia ovat 17–18-vuotiaat pojat: heis­tä yli puo­let seu­raa uuti­sia päi­vit­täin. Nuo­ret halua­vat seu­ra­ta uuti­sia ennen kaik­kea lyhyes­sä videomuodossa.

Aiem­paa useam­pi nuo­ri ker­too vält­te­le­vän­sä joi­tain uuti­sai­hei­ta. Uuti­sai­hei­den vält­te­ly on kas­va­nut poi­kien kes­kuu­des­sa, mut­ta edel­leen tytöt vält­te­le­vät uuti­sai­hei­ta poi­kia useam­min. Väl­tel­lyis­sä uuti­sai­heis­sa koros­tuu ennen kaik­kea sota.

Mil­tei 40 pro­sent­tia nuo­ris­ta kokee, että nuor­ten näke­myk­siä kuul­laan mediois­sa vähin­tään mel­ko hyvin. Nuo­ret tyy­ty­väi­syys on sel­väs­sä kas­vus­sa: vuo­si sit­ten näin koki vain 26 pro­sent­tia nuorista.

Kysyt­täes­sä, mil­lai­set itsel­le mer­ki­tyk­sel­li­set aiheet ovat jää­neet lii­an vähäl­le huo­miol­le medias­sa, kiusaa­mi­seen liit­ty­vät tee­mat koros­tu­vat sel­väs­ti. Myös nuor­ten hyvin­voin­tiin ja eri­tyi­ses­ti mie­len­ter­vey­teen liit­ty­viä tee­mo­ja kai­va­taan enemmän.

Jour­na­lis­tis­ta sisäl­töä tuot­ta­vat uutis­me­diat ovat nuor­ten luo­te­tuim­pien medioi­den kär­jes­sä. Some­ka­na­vis­ta luo­te­tuin on Tik­tok, jon­ka mer­ki­tys nuor­ten uutis­ka­na­va­na on enti­ses­tään kas­va­nut, ja se on säi­lyt­tä­nyt paik­kan­sa nuor­ten tär­keim­pä­nä väy­lä­nä uuti­siin. Nyt yli puo­let 13–18-vuotiaista nuo­ris­ta ker­too seu­raa­van­sa uuti­sia Tik­to­kin kautta.

Ylei­ses­ti nuor­ten luot­ta­mus medioi­hin on kui­ten­kin pal­jon mata­lam­mal­la tasol­la kuin van­hem­mil­la median­käyt­tä­jil­lä. Kor­keim­mil­laan­kin yksit­täi­seen medi­aan luot­taa nuo­ris­ta vain rei­lu kolmannes.

Nuo­ret ja uutis­me­dia­suh­de ‑tut­ki­mus on osa kou­lu­jen ja uutis­me­dian Uutis­ten viik­koa, jota vie­te­tään vii­kol­la 5. Tut­ki­mus on Kan­tar Media Oy:n Uutis­me­dian lii­tol­le tekemä.

Täl­lä ker­taa Uutis­ten vii­kol­la puhu­taan pal­jon pait­si jour­na­lis­mis­ta myös somes­ta. Tee­ma­viik­ko haas­taa tun­nis­ta­maan jour­na­lis­min osa­na somear­kea slo­ga­nil­la ”Kun selaat, tun­nis­ta luo­tet­ta­vat läh­teet”. Uutis­ten viik­koa (aiem­min Sano­ma­leh­ti­viik­ko) on vie­tet­ty vuo­des­ta 1995 asti.