Haukiputaan Moottorikelkkailijat on toiminut 30 vuotta. Etappia juhlistettiin jäsenistön keskuudessa kahvihetkellä joulun alla.
– Tärkeää olisi saada uusia jäseniä mukaan yhteiseen toimintaamme, joka pyörii jäsenmaksujen turvin ja talkoovoimin, vetoaa kerhon puheenjohtaja Pertti Klasila.
– Ilahduttavasti nyt on saatu joitakin uusia jäseniä ja nuoriakin mukaan.
Haukiputaan Moottorikelkkailijoiden toiminnan perustajia olivat Juha Rasila ja Ari Kylmäaho.
Menneisiin vuosikymmeniin mahtuu monipuolisesti ja vaihtelevasti toimintaa. Tärkeimpänä lähtökohtana on ollut alusta asti kelkkauraston luominen ja ylläpito, mikä hoituu omalla tampparilla. Kerho pyrkii toiminnallaan edistämään hyvien ajotapojen ja sääntöjen noudattamista ja ajoturvallisuutta.
Tulevana tavoitteena on Pertti Klasilan mukaan kelkkauran luominen Kiviniemen ja Kellon suunnalta Haukiputaalle, mistä edelleen pääsee liittymään pohjoisemmille urille.
– Kellon suunta on ollut alusta asti tapetilla, mutta yhteys ei ole toteutunut maanomistuksellisista syistä, kertoo Klasila.
Kelkkailu on sallittua ainoastaan maanomistajan luvalla. Virallisia kaupungin ylläpitämiä kelkkareittejä ei Haukiputaalla ole. Meren jäällä kelkkailu on sallittua.
– Nykyisten urien osalta Lauri Kauppila on tehnyt ison työn neuvotellessa sopimuksista maanomistajien kanssa, kiittelee Klasila.
Hänellä on mielessä, josko ura tulevaisuudessa saataisiin onnistumaan Kellon suunnalla Virpiväylää mukaellen Annalankankaalla, ja siten myös yhteydet meren jäälle olisivat saavutettavissa.
Merkittävä hankinta Haukiputaan Moottorikelkkailijoilla oli oman tampparin hankinta ajourien tekoon ja ylläpitoon. Tamppari hankittiin kerjäämällä avustuksia yrityksiltä, ja mukaan saatiin 75 yritystä. Myöhemmin se myytiin ja hankittiin parempi tamppari. Lisäksi pystyttiin hankkimaan tarpeellinen lana.
Tampparia ylläpidetään jäsenmaksujen turvin, mutta merkittävän oman panoksen sen huoltamiseen ja liikkeellä pitämiseen antavat aktiivijäsenet. Silloin tällöin saadaan kuluihin myös avustuksia yrityksiltä.
Kerhon tukikohta “Juurikkakankaan Kasino” rakennettiin toiminnan alkutaipaleella Onkamolle. Kelkkailijat olivat mukana myös Haukiputaan kunnan ja Haukiputaan Ladun kanssa rakentamassa Rivinnokan laavua, joka sekin on yleisessä käytössä.
Yli kymmenenä talvena kerho merkkasi jäälle merireitin Haukiputaalta rantaviivaa myötäillen Kemin edustalle saakka. Suuresti vaihtelevat jääolosuhteet ja talkooväen puute sai kerhon lopulta luopumaan merkkauksesta. Yhteiset safarit ovat kuuluneet myös kerhon ohjelmaan, ja vapaaehtoisen pelastuspalvelun toiminnassakin ollaan oltu mukana.
30 vuoden aikana puheenjohtajina ovat toimineet Juha Rasila, Markku Honkikangas, Jouni Pihlaja, Pertti Klasila, Erkki-Pekka Rehu, Jarmo Vesala, Vesa Haapala ja Pertti Klasila edelleen.
Varainhankintaa on harjoitettu moottorikelkka-arpojen myynnillä, tapahtumilla ja kilpailuilla. Haukiputaalla järjestettiin pohjoismaiden ensimmäiset kiihdytyskilpailut Annalankankaalla. Kerhon sisäisiä “kiihäytyksiä” järjestettiin meren jäällä. Pertti Klasila näkee tärkeänä, että kerholla olisi myös kilpailutoimintaa.
Viime vuosina pari kertaa on kisattu Torpanmäellä. Tapahtumaa suunnitellaan myös tulevalle maaliskuulle.
Haukiputaan Moottorikelkkailijoiden hallitukseen kuluvalla kaudella kuuluvat Klasilan lisäksi varapuheenjohtaja Heikki Hannus, sihteeri Esko Järvelä ja jäsenet Juha Rössi, Tuomas Järvelä, Kalle Klasila, Ville Hannus ja Janne Hannus.
Perhejäsenmaksu vuodelle 2022 on 40 euroa. Ohjeet jäseneksi liittymiseen ja maksamiseen löytyy Haukiputaan Moottorikelkkailijoiden Facebook-sivuilta tai pyytämällä osoitteesta hpkelkkailijat@gmail.com.
Maastoliikennerajoitus Kiiminkijoella halutaan kumota
Siikaputaan asukasyhdistys on hakemassa Kiiminkijoen suiston jääaluetta koskevan maastoliikennerajoituksen kumoamista ELY:ltä. Kyseessä on 27 vuotta sitten Haukiputaan kunnan aikana haettu ja ympäristökeskuksen asettama rajoitus, josta kertovat kieltotaulut ilmestyivät jokirantaan viime talvena.
– Hakemus rajoituksen kumoamisesta on parasta aikaa laadittavana, vahvistaa Joni Siipola Siikaputaan asukasyhdistyksestä. Rajoituksen ei nähdä vastaavan nykypäivän tarpeita eikä edistävän Kiiminkijoen yleistä virkistyskäyttöä ja sen kehittämistä Haukiputaalla.
– Tavoitteena on kiellon kumoaminen, jolloin vesialueella noudatettaisiin yleistä maastoliikennelakia kuten muillakin vesialueilla.
Voimassaoleva rajoitus kieltää moottoriajoneuvoilla ajon kieltoalueella, joka käsittää jääalueen Ukonkaivokselta Kurtinhaudan ja Halkokarin kohdalle. Kielto koskee kaikkia muita moottoriajoneuvoja paitsi moottorikelkkoja, joilla saa ajaa joen keskelle merkattua kelkkauraa pitkin. Lisäksi on määritelty tietyt liittymäkohdat, mistä saa ajaa uralle.
Haukiputaan Moottorikelkkailijoiden puheenjohtaja Pertti Klasila pitää rajoitusta turhana, ja se joutaisi kumota. Maastoliikennelaki olisi alueella aivan riittävä.
Muutosta tai kumoamista haetaan ELY:ltä. Hakijalle prosessi maksaa muutamia satoja euroa, olipa päätös myönteinen tai kielteinen.
Haukiputaan Ladun puheenjohtaja Hannu Liljamo jätti vuoden lopulla Oulun kaupungille kyselyn Kiiminkijokisuiston rajoituksesta, sen poistamisesta ja useampien liittymäpistojen sallimisesta.
Liikuntapalveluista saadun vastauksen mukaan noudatettavana on entisen Haukiputaan kunnan aikainen ympäristökeskuksen päätös rajoituksesta. Lisää kulkuliittymiä jääalueelle liikuntapalvelut ei perusta. Kaupunki merkitsee ja kyltittää Kiiminkijoen ajouralle johtavat liittymät, ja ajouran merkitsemistä joen keskelle on pyydetty kelkkakerholta.
– Meille on tullut pyyntö merkata ura, ja olemme luvanneet sen tehdä kuten viime talvenakin, kertooPertti Klasila.
Talvisten harrastusten käynnistyttyä Joni Siipola, Pertti Klasila ja Haukiputaan jakokunnan puheenjohtaja Kari Kaleva haluavat muistuttaa, että Miehikkään saari Kiiminkijoen suistossa on rauhoitettua, Metsähallituksen hallinnoimaa aluetta ja siellä ajaminen moottorikelkoilla tai mönkijöillä on ehdottomasti kielletty. Tälle talvelle saaressa on harmittavasti ajeltu ristiin ja rastiin.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.