Maija-Leena Laajanen tunnetaan Uusi Muoti ‑liikkeestä, vaatetusalan edelläkävijänä ja grand old ladynä. Alalla hän on työskennellyt nuoresta lähtien. Vielä tänä päivänäkin, yli 80 vuoden ikään ehtineenä, hän palvelee asiakkaita ystävällisellä ja asiantuntevalla tyylillään.
Laajasen löytää Uuden Muodin Haukiputaan liikkeestä, joka avattiin vastikään koronatauon jälkeen.
– Korona on aiheuttanut kyllä paljon hallaa ihmisille ja yrityksille, eikä vain tällä alalla. Positiivista on, että nyt päästään jo liikkumaan ja kaupankäyntikin on virkistymässä, hän iloitsee.
Laajasella on pitkä ura yrittäjänä, mutta töitä hän jatkaa, koska ei koe sitä rasitteeksi, vaan viihtyy asiakkaiden parissa.
Vaikeitakin asioita matkan varrelle mahtuu. Mutta palataanpa ensiksi ajassa kauas taaksepäin. Uusi Muoti on vaatetusliikkeenä jo 95-vuotias. Uusi Muotiliike ‑hattuliikkeen Ouluun perusti Kaisu Smeds (s. 1925). Luopuessaan liikkeestä 1970 hän houkutteli ja halusi myydä liikkeensä alan ammattilaiselle Maija-Leena Laajaselle, joka oli aloittanut modistiopinnot vuonna 1953 ja omisti tuolloin oman hattuliikkeen Ajan Hatun. Myöhemmin hän opiskeli työn ohessa myynti- ja liikealaa, mutta pitää asiakaspalvelun kannalta käytännön työssä saatavaa oppia ja kokemusta tärkeänä.
Kun myssyt syrjäyttivät hatut, Uuden Muodin tuotevalikoima laajeni monipuoliseksi naisten vaatetusliikkeeksi.
– Oulusta ei saanut hyviä naistenvaatteita, joille oli kysyntää, joten halusin paikata tätä puutetta. Toimintamme olikin menestyksellistä, hän muistelee.
Uusi Muoti on perheyritys ja sellaisena se halutaan pitää. Maija-Leena Laajasen tytär Jaana Hoffrén siirtyi sukupolvenvaihdoksen jälkeen ohjaksiin vuonna 2004 ja myöhemmin mukaan tuli myös hänen tyttärensä Johanna, jolloin muodin parissa olivat naiset kolmessa polvessa.
Uuden Muodin liikkeitä on ollut useampia Oulussa ja liike myös Haukiputaalla. Enimmillään työntekijöitä oli kymmenkunta. Alkujaan keskeiseltä paikalta isosta vuokraliiketilasta päätettiin muuttaa pois pienempiin tiloihin kun vuokra nousi lopulta kohtuuttomaksi monien kiinteistön omistajanvaihdosten jälkeen.
Tällä hetkellä Uudella Muodilla on liikkeet Oulun Torikadulla ja Haukiputaan Välitiellä.
Yritystoiminnassa mutkia matkaan toivat monet tilamuutokset, niiden remonttitarpeet, vuokrankorotukset ja asiakasvirtoihin vaikuttaneet kaupungin katuremontit, jotka söivät toimintaedellytyksiä.
Viime vuonna kohdanneen konkurssin seurauksena Uuden Muodin toiminta Haukiputaalla loppui muutamaksi kuukaudeksi.
– Haukiputaalla halusin avata liikkeen tässä omassa liikehuoneistossa uudestaan asiakkaiden pyynnöstä ja toiveesta. Meillä on täälläkin uskollinen asiakaskunta, jota haluamme palvella, kertoo Maija-Leena.
Nykyisin Jaana Hoffrén työskentelee Oulun liikkeessä ja Maija-Leena Haukiputaalla.
– Ainakin toistaiseksi. Haluan nähdä, että tämä lähtee menemään ja kuulostella minkälaista tarjontaa asiakkaat haluavat. Olen täällä ihmisiä varten. Varsin hyvin asiakkaat ovat jälleen löytämässä liikkeen, vaikka kylän itäpuoli on hiljentynyt.
Myyntityössä hän pitää tärkeimpänä palvelua ja asiakkaan huomioimista. Katselemaan voi tulla, eikä pidä syntyä tunnetta, että pitäisi ostaa jotakin, hän rohkaisee. Ajan hengessä ollaan myös mukana niin, että Uusi Muoti on avannut verkkokaupan. Liikkeen takaosaan hän pystyttää pienen kirpparin ja laittaa esille vaatteiden ohella astioita ja muita esineitä, kun “tavaraa pitää ullakolta vähentää”.
– Tämä yrittäjän urani on sellainen seikkailu, jota haluaisin joskus enemmänkin muistella tai kirjoittaa siitä. Onhan tämä toisaalta ollut niin sitovaa, ettei harrastuksille ole jäänyt juurikaan aikaa. Parasta tässä on, kun jokainen päivä on erilainen, niin kuin erilaisia ovat asiakkaat ja vaatteetkin, hän pohtii.
Kysymykseen, miltä vaatetusalan tulevaisuus näyttää pienyrittäjän näkökulmasta, Maija-Leena Laajanen huokaisee. Hän toivoo, että ihmiset ymmärtäisivät Kiina-ilmiön ja halpatuonnin ja ‑myynnin vaikutukset. Halvalla tuotettu vaate ei kestä käytössä pitkään. Kivijalkamyymälöissä toimivat yrittäjät joutuvat maksamaan kiinteistökulujen ohella monenlaisia veroja ja maksuja, joten on selvää, että myytävät tuotteet voivat maksaa vähän enemmän. Asioimalla kivijalkaliikkeessä voi jokainen edistää paitsi kestävää kehitystä myös oman paikkakunnan elinvoimaisuutta ja työllisyyttä.
Kesän muoti on nyt värikästä, löytyy keltaista, oranssia, kukkia ja jälleen pitkiä helmojakin. Muoti muuttuu, mutta Maija-Leena Laajasen mielestä aikuiselle naiselle tärkeintä ei ole seurata pintamuotia vaan pukeutua itseä pukevan tyylin mukaisesti ja tilanteeseen sopivasti.
Työssään hän on nähnyt monenlaisia muodin virtauksia.Yksi asia, jota hän ei tahdo sulattaa, ovat jo valmiiksi rikkinäiset ja revityt farkut.
– Olen elänyt aikana, jolloin rikkoontuneet vaatteet paikattiin ja korjattiin huolellisesti, koska kangasta uusiin vaatteisiin ei ollut. Kenties meillä nyt on kaikkea yllin kyllin. Ehkä tämä nykyinen poikkeusaika opettaa meitä ekologisuuteen, kuten myös siihen, että ihminen ei selviä yksin. Tarvitsemme aina toisiamme.