Karhu valittiin Suomen kansalliseläimeksi Suomen Luonnonsuojeluliiton ja Helsingin Sanomien järjestämässä äänestyksessä 1985. Hyvä perustelu sille on se, että karhu on suurin petoeläin Suomessa ja koko pohjoisella ilmastovyöhykkeellä. Toisaalta karhuun liittyy ehkä eläimistä eniten mytologiaa ja symboliikkaa niin paikallisissa, maakunnallisissa kuin kansallisissa suhteissa. Karhua on voimansa ansiosta pelätty ja kunnioitettu.
Niinpä karhua on kautta aikojen pidetty pohjoisilla alueilla yliluonnollisena olentona, pyhänä eläimenä, liki jumalana, mihin liittyy karhunpalvonta peijaisineen. Karhua on pidetty metsän kuninkaana. Karhua on pelätty, hyvitelty ja lepytetty. Siihen kuuluu karhun puhuttelu erilaisilla kiertoilmauksilla: muinaisilla suomalaisilla on karhulle ollut suomen kielessä yli kaksisataa eri nimitystä. Niitä ovat mm. mötys, mesikämmen, metsän kultainen kuningas, kontio, nalle, osmo, otso, ohto, tapio, kouko, pöppö, mörkö, ukko ym. Larin-Kyöstin joululaulussa ”Lasten joulu” laulettiin ”Ja pöppö muilla mailla”. Siis karhustakaan ei ollut jouluna pelkoa.
Kalliomaalauksissa ei karhua kai juuri pyhyytensä vuoksi liioin esiinny, hirvi on tärkeänä riistana niiden suosikkieläin. Kivikaudelta on kuitenkin karhunpääkirveitä. Ehkä karhun uskottiin sillä tavoin antavan kirveen käyttäjälle karhun voimat.
Varsinkin karhun kaadon ja kaadon kohteeksi joutuneen karhun kunniaksi järjestettiin vanhaan aikaan peijaispidot. Peijaisissa näkyi usko eläimen sielunvaellukseen, lepytettiin saalista, jotta se haluaisi syntyä uudelleen metsään. Peijaisiin säilytettiin karhun kallo, ja peijaisten päätteeksi voitiin kallo viedä honkaan. Takana oli ajatus, että karhun sielu asui sen kallossa.
Kun karhun lihaa syötiin, uskottiin, että karhun voima siirtyi syöjiin, mutta sielu jatkoi vaellustaan ja saattoi syntyä uudelleen ja palata karhuksi. Karhua kyllä pelättiin, se oli uhka erityisesti kotieläimille laitumilla, mutta sen myös toivottiin palaavan takaisin lihan ja turkiksen vuoksi.
Koillismaalla uskottiin vielä 1800-luvulla, että jos nainen kohtasi metsässä ”mötyksen” eli karhun, tämä saattoi kellistää naisen selälleen, nuolla synnytyselimet ja aiheuttaa keskenmenon. (Antti Lohilahden kertomus. SKS:n arkisto). Odottavia äitejä oli paljon, sillä syntyvyys oli ennen korkea.
Juhlasaarnassaan 1640 Turun Akatemian vihkiäisissä piispa Isak Rothovius tuomitsi suomalaisten taikauskoiset, pakanalliset menot. Se koski myös karhuriittejä: ”Karhua pyytäessään he kuuluvat pimeydessä panevan pystyyn pidot, juovan karhun pääkallosta, murisevan niin kuin karhu murisee, ja niin he kuuluvat hankkivan lisää pyyntionnea”.
Peijaisissa kaadettu kontio oli juhlavieras, jota lepyteltiin vakuuttelemalla, että se kuoli vahingossa ja omastakin syystä. Siksi kaiken piti sen juhlassa olla kunnossa, esim. kalevalaisen runon mukaan karhua ylistettiin: Kamanat ylettykööt,/ Kynnykset alettuoot/ Ohon tullessa tupahan,/ Karvaturvan tungetessa,/ Käyessä nenän nykärän!
Täysikasvuinen karhu voi olla noin 2,5 metriä pitkä ja painaa jopa 300 kiloa. Karhu pystyy saalistamaan aikuisen hirven. Liha on sen tärkeä ravinto, mutta karhu on kaikkiruokainen, syöden eläinten lisäksi kaloja, marjoja, muurahaisia, toukkia ja eläinten haaskoja. Karhu on ketterä ja nopea liikkeissään ja se kykenee kiipeämään myös puuhun. Varsinkin emokarhu opetti pennut kiipeämään puuhun vaaran uhatessa.
Karhu nukkuu lumen aikana talviunta pesässään. Emokarhu synnyttää talvipesässään tammi-helmikuussa 1–4 poikasta. Yleensä karhu liikkuu hämärässä tai yöaikana. Karhu enimmäkseen väistää ihmisiä. Karhun saa nähdäkseen yleensä vain piilo- ja kuvauskojuista. Se, että karhu käy ihmisen kimppuun, on harvinaista, jos sen pesärauhaa ei häiritä tai poikasten turvallisuutta ei uhata.
Entisaikaan talonpojat myivät herrasväelle ns. karhunkierroksia, karhuja pesässään metsästettäviksi. Niinpä Luxemburgin suurherttuan hovitallimestari oli maaliskuussa 1910 ostanut Karjalasta herralleen seitsemän karhunkierrosta. Alun perin oli tarkoitus ollut ostaa niitä kaksitoista, mutta viidestä oli kontio jo lähtenyt ja pesät olivat tyhjiä. Taivalkosken Jurmun kylässä talonpojat myivät 1900-luvun alussa karhunpesiä lehti-ilmoituksilla Oulun porvareille.
Karhu on rauhoitettu. Suomen karhukanta on kasvanut 2000-luvulla noin 800–900 karhusta runsaaseen 2000 karhuun. Karhu on vaarallinen ihmiselle lähinnä vain silloin, jos se tuntee poikastensa turvallisuuden uhatuksi ja oman henkensä olevan vaarassa metsästystilanteissa.
Karhun metsästys on luvanvaraista, vuosittain pyydetään 70–200 karhua. Vahvin karhukanta on itärajalla ja Lapissa mutta karhuja esiintyy säännöllisesti myös Etelä- ja Keski-Suomessa. Tämä, että karhuja esiintyy jo kaikkialla Suomessa, vahvistaa karhun asemaa Suomen kansalliseläimenä. Se, että karhu valittiin Pohjois-Karjalan maakuntaeläimeksi Suomen karhurikkaimpana maakuntana (noin 650 karhua 2017) vahvistaa karhun asemaa Suomen tunnuseläimenä.
Rantapohjassa alkoi 3.10.2024 Suomen kansallissymboleja käsittelevä artikkelisarja. Sen kirjoittaja on Kiimingissä asuva historioisija, Oulun yliopiston Suomen ja Skandinavian historian emeritusprofessori Jouko Vahtola.