Sähköistyminen näkyi helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestetyillä MP 23 moottoripyörämessuilla monin tavoin, vaikka varsinaista sähkömoottoripyörien buumia odotellaan vielä.
Kolmen vuoden tauon jälkeen järjestetyillä MP-messuilla oli moottoripyörä‑, mopo- ja mönkijäuutuuksien rinnalla esillä ennätysmäärä sähköpolkupyöriä. Tarjonnan perusteella sähköpolkupyörä voi olla nykyisin myös siro ja tyylikäs design-tuote.
Monet suurista moottoripyörämerkeistä ovat ottaneet sähköpolkupyöriä tuotantoonsa. Esimerkiksi Benellin, GasGasin, Harley-Davidsonin, Husqvarnan, KTM:n ja Yamahan osastoilla oli esillä moottoripyörien lisäksi polkupyöriä.
Sähköistymisbuumi näyttää etenevän polkupyöristä pikkuhiljaa mopoihin ja skoottereihin. Seuraavaksi odotetaan, että vannoutuneet polttomoottorin ystävät taipuvat sähköllä kulkevaan moottoripyörään. Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Jarkko Tuomisto uskoo, että niin käy lähivuosina, mikäli edellytykset sille toteutuvat.
- Näemme sähkömoottoripyörät alan seuraavana merkittävänä kehitysaskeleena. Teemme töitä, että niiden tarjonta ja kysyntä saataisiin kasvuun. Toistaiseksi aika ei ole vielä ollut kypsä. Alan tuotanto- ja materiaalikustannukset ovat olleet nousussa, ja tärkeistä komponenteista on ollut pulaa. Lisäksi mikään laki tai määräys ei toistaiseksi ohjaa valmistajia sähkömoottoripyörien suuntaan.
Teknisen Kaupan Liiton mukaan moottoripyörien sähköistymistä jarruttaa pyörien epätasa-arvoinen verotus. Moottoripyörien ajoneuvovero on korkea henkilöautoihin verrattuna.
–Verotus ei toistaiseksi kannusta sähkömoottoripyörän ostamiseen. Hankinnan yhteydessä perittävä autovero poistettiin sähköautoilta, mutta ei sähkömoottoripyöriltä. Olemme käynnistäneet edunvalvontatyön nopeuttaaksemme sähkömoottoripyörien markkinoille tuloa verotusta tasapäistämällä, Tuomisto sanoo.
Messuilla jaettiin nyt ensimmäistä kertaa Suomen Messusäätiön rahoittama kaksipyöräisten sähköistämisen innovaatiopalkinto. 6 000 euron palkinnon sai Teemu Saukkio, joka on kehittänyt keskiöttömän takavannemoottorin. Vasta markkinoille tuodun suomalaisen Verge TS ‑sähkömoottoripyörän tekniikka ja ulkonäkö perustuvat Saukkion kehittämään konseptiin.
Itse Verge-moottoripyörä oli piilotettu messuille niin hyvin, että messuinfossakin kerrottiin, ettei sitä ole messuilla esillä. Jälkeenpäin kylläkin ilmeni, että se olisikin ollut nähtävillä.
Moottoripyöräilyä on pidetty viime vuosikymmeninä hieman hiipuvana, etenkin iäkkäämpien miesten harrastuksena. Messuyleisössä oli kuitenkin ilahduttavan paljon myös nuorempaa väkeä. Kokonaiskävijämäärä 56 000 messuvierasta on hieman enemmän kuin edellisillä messuilla.
Lisääntynyt kiinnostus moottoripyöriin näkyy pyörien rekisteröinnissä. Moottoripyörien kokonaisrekisteröinnit lisääntyivät viime vuonna viidettä vuotta peräkkäin. Ensirekisteröinnit lisääntyivät 2,9 prosenttia. Pienempien 0–755-kuutioisten pyörien ensirekisteröinnit lisääntyivät 12 prosenttia (+251 pyörää), mutta sitä isompien moottoripyörien ensirekisteröinnit laskivat 9,1 prosenttia (-144 pyörää).
– Tarjonta pienemmissä kuutioluokissa on laajentunut viime vuosina. Osa motoristeista on vaihtanut pienempiin pyöriin, jotka ovat edullisempia ja helpompia käsitellä. Tämä kehitys on nähty esimerkiksi ikääntyvien moottoripyöräilijöiden keskuudessa, mutta myös monet uudet ja nuoret motoristit hankkivat ensimmäiseksi pyöräksi uuden pienikuutioisen pyörän, jota on mahdollista ajaa A2-kortilla, kertoo Tuomisto.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.