Juuri julkaistussa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen katsauksessa esitellään muun muassa Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueen keskeiset tienpitotoimet vuodelle 2024.
Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella maanteiden sekä kävely- ja pyöräilyväylien päällysteitä uusitaan tämänhetkisen arvion mukaan noin 450 kilometrin matkalla. Määrä on liki kolminkertainen viime vuoteen verrattuna.
Rantapohjan alueella uusia päällystyksiä on luvassa osalle Kiimingin ja Haukiputaan välisestä tiestä, Arkalan kohdalle Kuusamontielle, Nelostielle Iin keskustan tuntumaan ja Rannantielle Haukiputaalle. Yli-Iin Karjalantien päällystystyö keskustan kohdalla näkyy ohjelmassa ehdollisena, eli sen toteutuminen on kiinni rahoituksen riittävyydestä.
Kevyen liikenteen teitä päällystetään Haukiputaan Martinniementiellä, lyhyesti Iin Asemantiellä, Kemintiellä Iin pohjoispuolella sekä Kellontiellä Kellossa.
Tievalaistus ollaan uusimassa tänä vuonna Kuusamontiellä Korvenkylän ja Haipustien risteyksen välillä.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tienpitoon käytettävissä oleva rahoitus on kuluvana vuonna noin 109 miljoonaa euroa. ELY-keskus kohdentaa perustienpidon rahoituksen koko maassa noudatettavien yhtenäisten linjausten mukaisesti korjaukseen, parantamiseen, suunnitteluun sekä maanteiden päivittäiseen liikennöitävyyteen eli hoitoon.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toiminta-alueella on lukuisia tarpeita tieverkon kehittämiselle ja parantamiselle. Käytettävissä oleva rahoitus ratkaisee maanteiden parantamistoimien toteuttamismahdollisuudet. Suunnitelmia laatimalla luodaan valmiutta hankkeiden nopeaan toteuttamiseen.
Rantapohjan alueella ovat tällä hetkellä käynnissä seuraavat Väyläviraston suunnitteluohjelman suunnitteluhankkeet: Kuusamontien kehittäminen Korvenkylän ja Kiimingin välillä sekä Iijoen sillan parantaminen Yli-Iissä. ELY-keskus on ehdottanut suunnitteluohjelmaan Rantapohjan alueelta Iin ohitustietä sekä Pohjois-Iin ja Kuivanimen välistä ohituskaistatietä.
Yksityistieavustuksiin Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksella on tänä vuonna käytettävissä noin 7,1 miljoonaa euroa, joka on huomattavasti viime vuosia pienempi summa. Tällä hetkellä hakemuksia on jonossa moninkertainen määrä suhteessa avustusmahdollisuuksiin.
Routavauriot voivat aiheuttaa rengasrikkoja ja vaaratilanteita
Sulavien lumien alta paljastuu nurmen lisäksi myös roudan rikkomia teitä. Ammottavat kuopat tiessä voivat aiheuttaa autoilijoille ikäviä yllätyksiä ja vaaratilanteita. Tiestön huono kunto on puhuttanut paljon viime vuosina.
Mennyt talvi oli runsasluminen mutta myös sateinen. Lämpötila sahasi viime viikkoina paljon nollan molemmin puolin. Se entisestään lisää routavaurioita. Usein montut ja halkeamat tiessä ovat harmittomia, mutta isommat kuopat tai esimerkiksi halkeaman terävät reunat voivat aiheuttaa autoilijoille monenlaista harmia.
– Tyypillisimpiä vaurioita ovat rengas- ja vannevauriot routareikään ajettaessa. Myös näiden rikkoutuneiden kohtien väistäminen voi aiheuttaa vaaratilanteita, esimerkiksi jos tie on liukas ja routa on nostanut tiehen “hyppyrin”. On käynyt niinkin, että auto on päätynyt ojaan, kun on päätetty kiertää kuoppa, mutta arvioitu tila tien pientareella väärin, sanoo Fennian ajoneuvovahinkojen palvelupäällikkö Panu Stromberger.
Ajo-olosuhteet ovat Strombergerin mukaan nyt haastavia, kun tiet voivat olla aamulla kylmän yön jäljiltä hyvinkin liukkaita.
– Kannattaa varata ylimääräistä aikaa liikkumiseen ja hidastaa reippaasti tierikkojen kohdalla, sekä seurata liikennetietoja, sillä pahimpien vaurioiden kohdalla teitä voidaan joutua sulkemaan ja nopeuksia rajoittamaan.
Kuopat ja repeämät tiessä eivät ole routarikkojen ainoa riesa. Rikkoutuneesta tiestä irtoaa helpommin myös kiviä, jotka saattavat lisätä lasivahinkojen määrää. Varsinkin uudemmissa autoissa tuulilaseihin on kiinnitetty kameroita ja sensoreita, jotka vaikuttavat auton turvajärjestelmiin. Sen vuoksi lasivahingot tulisi Strombergerin mukaan korjauttaa viipymättä.
– Viivyttely lasin korjaamisessa voi myös pahentaa lasirikkoa. Moni lasivahinko, josta selviäisi nopealla paikkauksella, vaatiikin koko lasin vaihtoa, jos kiveniskemä pääsee kehittymään halkeamaksi. Lisäksi lasinpaikkaus on usein asiakkaalle maksuton, kun taas lasinvaihto maksaa lasivakuutuksen omavastuun verran, Stromberger sanoo.
Stromberger muistuttaa, että turvavälien kunnioittaminen on nyt tärkeää.
– Jos edellä ajava huomaa tiessä routavaurion, voi se aiheuttaa nopean jarrutuksen. Takana olevalle tilanne voi tulla yllättäen ja varsinkin liukkaalla tiellä jarrutusmatka voi olla tavallista pidempi. Myös lasivahinkoja sattuu useammin, jos ajaa aivan toisen auton takana, varsinkin moottoritielle kiihdytettäessä.
Strombergerin mukaan kaskovakuutuksissa voi olla vaihtelua siinä, mitä ne kattavat ja minkälaiset omavastuut niissä on.
– Jos esimerkiksi vain rengas menee rikki, voi miettiä, kannattaako korvausta hakea. Siihen vaikuttavat erilaiset omavastuurajat ja mahdolliset bonusmenetykset. Onnettomuuden sattuessa kannattaa soittaa heti oman vakuutusyhtiön palvelunumeroon, sieltä selviää oman vakuutusturvan kattavuus, Stromberger jatkaa.