Pos­tin pal­ve­lui­den heik­ke­ne­mi­nen kis­mit­tää Yli­kii­min­gis­sä – Pos­ti myl­ler­tää pal­ve­lui­taan Ran­ta­poh­jan alueellakin

Posti muokkaa parhaillaan palveluitaan Rantapohjankin alueella. Ylikiimingistä henkilökohtainen postipalvelu päättyy ensi viikolla. Kiimingissä ei palvelua enää ole, ja Haukiputaaltakin se loppuu kevään kuluessa. Moni kaipaa tuttua palvelua. Ylikiimingissä ollaan huolissaan ikäihmisten pärjäämisestä ilman palvelevaa postia sekä siitä, että kaikki palvelut kaikkoavat kylältä. Ylikiiminkiläinen yrittäjä Jaakko Leppänen ei pidä kehityksen suunnasta, sillä se heikentää Ylikiimingin vetovoimaa. Ylikiiminkiläinen Elmi Kostekivi (kuvassa) ajattelee, että muutos tuntuu varsinkin aina alussa hankalalta, mutta kaikkeen tottuu.

Pos­tin hen­ki­lö­koh­tai­nen pal­ve­lu sen pal­ve­lu­pis­teil­lä elää mur­ro­sai­kaa. Yli­kii­min­gin S‑marketissa sijain­nees­ta Pos­tin pal­ve­lu­pis­tees­tä lop­puu hen­ki­lö­koh­tai­nen pal­ve­lu hel­mi­kuun 15. päi­vä. Syi­nä tähän alue­pääl­lik­kö Sau­li Met­sä­vir­ran mukaan ovat Ari­nan sopi­muk­sen päät­ty­mi­nen sekä hen­ki­lö­koh­tai­sen pal­ve­lun tar­peen ylei­nen väheneminen.

Ran­ta­poh­jan alu­eel­ta myös Hau­ki­pu­taan hen­ki­lö­koh­tai­set pos­ti­pal­ve­lut päät­ty­vät kevään kulues­sa. Iis­sä Pos­tin yhteis­työ­kump­pa­ni vaih­tuu, mut­ta S‑marketin kor­vaa­ja ei vie­lä ole selvillä.

– Maa­lis­kuun aika­na tämä muu­tos tapah­tuu, Met­sä­vir­ta kom­men­toi Iitä.

Kui­va­nie­mel­lä Pos­ti sijait­see Salen tilois­sa, Jää­lis­sä K‑marketissa ja Yli-Iis­sä Sales­sa. Kii­min­gis­sä ei enää ole Pos­tin hen­ki­lö­koh­tais­ta palvelua.

Pos­ti on kes­kit­tä­nyt toi­min­to­jaan Oulun poh­jois­puo­lel­la Rus­koon, jon­ne laa­ja pal­ve­lu­pis­te ava­taan tänään 8.2.

– Tämä kaik­ki on osa pal­ve­lu­ra­ken­teen muu­tos­ta. Yri­täm­me saa­da perus­tet­tua nou­to­pis­tei­tä lisää. Paket­ti­au­to­maat­tien mää­rä on kas­va­nut ja suu­rin osa ihmi­sis­tä hoi­taa asian­sa netis­sä, Met­sä­vir­ta sanoo.

Yli­kii­min­gis­sä on herää­mäs­sä kan­san­lii­ke hen­ki­lö­koh­tais­ten pos­ti­pal­ve­lui­den säi­ly­mi­sen puo­les­ta. Yli­kii­min­ki­läi­nen Poh­jo­lan Lähi­ruu­an yrit­tä­jä Jaak­ko Lep­pä­nen ker­too kes­kus­tel­leen­sa pal­jon asias­ta yli­kii­min­ki­läis­ten kans­sa, ja tapaus on herät­tä­nyt mones­sa har­mi­tus­ta, sil­lä niin pal­jon on yli­kii­min­ki­läis­ten pal­ve­lui­ta jo karsittu.

– Uskon, että suu­rin osa tääl­lä halu­aa pal­ve­lun säilyvän.

Pos­tin Sau­li Met­sä­vir­ta ymmär­tää asian, mut­ta tote­aa, että nyt on käy­nyt niin, että Pos­til­le ei ole Yli­kii­min­gis­sä paik­kaa Ari­nan luo­vut­tua pal­ve­lun jär­jes­tä­mi­ses­tä. Yli­kii­min­kiin jää­vät paket­ti­au­to­maa­tit sekä S‑marketille että Seol­le, pos­ti­merk­ke­jä saa S‑marketilta, jon­ka pihas­sa on myös kirjelaatikko.

Met­sä­vir­ran mukaan Yli­kii­min­gis­sä hen­ki­lö­koh­tai­sia pal­ve­lui­ta on käy­tet­ty Pos­til­la todel­la vähän.

– Siel­tä ei läh­de lähes­kään joka päi­vä edes yhtä lähe­tys­tä. Sik­si Pos­ti ei näe mie­lek­kää­nä pitää siel­lä näi­tä pal­ve­lui­ta. Käyt­tö­as­te on todel­la pieni.

Met­sä­vir­ta toi­voo, että iäk­kääm­mil­le Pos­tin asiak­kail­le löy­tyy apua lähi­pii­ris­tä niin asioi­den hoi­ta­mi­sek­si netis­sä kuin kyy­di­tyk­ses­sä kau­em­mas asioimaan.

Jaak­ko Lep­pä­nen kan­taa mur­het­ta ikään­ty­neis­tä yli­kii­min­ki­läi­sis­tä, joil­le net­ti­pal­ve­lut eivät ole vaih­toeh­to. Monet yli­kii­min­ki­läis­yrit­tä­jät toi­voi­si­vat Lep­pä­sen mukaan Pos­tin säi­ly­vän omal­la alueella.

– Pit­kät väli­mat­kat pos­ti­pal­ve­lui­ta tar­vit­se­vil­le huolestuttavat.

Pisim­mil­lään lähim­pään pal­ve­le­vaan pos­tiin tulee mat­kaa Yli­kii­min­gin syr­jäi­sim­mil­tä seu­duil­ta noin 70 kilo­met­riä, kun lähin pal­ve­le­va Pos­ti löy­tyy jat­kos­sa Rus­kon City­mar­ke­tis­ta tai Jää­lin K‑Supermarketista.

– Tämä pää­tös ei jäl­leen ker­ran vai­ku­ta miten­kään posi­tii­vi­ses­ti Yli­kii­min­gin veto­voi­maan, Lep­pä­nen sanoo.

Hän toi­voo, että yli­kii­min­ki­läi­set sai­si­vat aikaan kan­san­liik­keen, jon­ka avul­la saa­tai­siin pos­ti­pal­ve­lut säi­ly­mään nykyisellään.

– Voi­ko olla niin, että ihan kaik­ki tääl­tä loppuu?

S‑marketin ja Pos­tin piha­maal­la yli­kii­min­ki­läi­nen Elmi Kos­te­ki­vi ker­too, että hän itse tulee kyl­lä toi­meen, vaik­ka Pos­ti pal­ve­lui­taan kar­sii­kin. Kos­te­ki­vi pitää hyvä­nä, että pos­ti­merk­ke­jä voi vie­lä kau­pal­ta ostaa ja paket­ti­au­to­maat­te­ja­kin löy­tyy Yli­kii­min­gis­tä. Hän uskoo, että alus­sa muu­tos tun­tuu aina han­ka­lal­ta, mut­ta tar­vit­taes­sa sen kans­sa pys­tyy kyl­lä elämään.

– Toki sii­nä tulee mat­kaa, jos tar­vit­see asioi­da Pos­tis­sa. Van­him­mil­la, joil­la ei netin käyt­tö luon­nis­tu, voi olla han­ka­laa lähet­tää paket­tia. Entä miten käy, jos lähe­tet­tä­vä tai vas­taa­no­tet­ta­va paket­ti on isompi?

Info:

• Pos­ti Oy on vel­vol­li­nen yllä­pi­tä­mään toi­mi­pis­tei­tä, jois­ta yleis­pal­ve­luun kuu­lu­vat pal­ve­lut ovat saa­ta­vil­la. Toi­mi­pis­tei­tä tulee sijai­ta vähin­tään yksi jokai­ses­sa kunnassa.

• Toi­mi­pis­teet on sijoi­tet­ta­va siten, että yleis­pal­ve­lun käyt­tä­jät voi­vat asioi­da toi­mi­pis­tees­sä koh­tuul­li­sen mat­kan pääs­sä vaki­tui­ses­ta asun­nos­taan. Asioin­ti­mat­kaa pide­tään koh­tuul­li­se­na, jos se vas­taa tavan­omai­sen asioin­ti­mat­kan pituut­ta mui­hin palveluihin.

• Tra­ficom arvioi sään­nöl­li­ses­ti, täyt­tää­kö Pos­ti Oy:n toi­mi­pis­te­verk­ko pos­ti­lain ja toi­mi­pis­tea­se­tuk­sen vaa­ti­muk­set. (Läh­de: Pos­ti Oy)