Postin henkilökohtainen palvelu sen palvelupisteillä elää murrosaikaa. Ylikiimingin S‑marketissa sijainneesta Postin palvelupisteestä loppuu henkilökohtainen palvelu helmikuun 15. päivä. Syinä tähän aluepäällikkö Sauli Metsävirran mukaan ovat Arinan sopimuksen päättyminen sekä henkilökohtaisen palvelun tarpeen yleinen väheneminen.
Rantapohjan alueelta myös Haukiputaan henkilökohtaiset postipalvelut päättyvät kevään kuluessa. Iissä Postin yhteistyökumppani vaihtuu, mutta S‑marketin korvaaja ei vielä ole selvillä.
– Maaliskuun aikana tämä muutos tapahtuu, Metsävirta kommentoi Iitä.
Kuivaniemellä Posti sijaitsee Salen tiloissa, Jäälissä K‑marketissa ja Yli-Iissä Salessa. Kiimingissä ei enää ole Postin henkilökohtaista palvelua.
Posti on keskittänyt toimintojaan Oulun pohjoispuolella Ruskoon, jonne laaja palvelupiste avataan tänään 8.2.
– Tämä kaikki on osa palvelurakenteen muutosta. Yritämme saada perustettua noutopisteitä lisää. Pakettiautomaattien määrä on kasvanut ja suurin osa ihmisistä hoitaa asiansa netissä, Metsävirta sanoo.
Ylikiimingissä on heräämässä kansanliike henkilökohtaisten postipalveluiden säilymisen puolesta. Ylikiiminkiläinen Pohjolan Lähiruuan yrittäjä Jaakko Leppänen kertoo keskustelleensa paljon asiasta ylikiiminkiläisten kanssa, ja tapaus on herättänyt monessa harmitusta, sillä niin paljon on ylikiiminkiläisten palveluita jo karsittu.
– Uskon, että suurin osa täällä haluaa palvelun säilyvän.
Postin Sauli Metsävirta ymmärtää asian, mutta toteaa, että nyt on käynyt niin, että Postille ei ole Ylikiimingissä paikkaa Arinan luovuttua palvelun järjestämisestä. Ylikiiminkiin jäävät pakettiautomaatit sekä S‑marketille että Seolle, postimerkkejä saa S‑marketilta, jonka pihassa on myös kirjelaatikko.
Metsävirran mukaan Ylikiimingissä henkilökohtaisia palveluita on käytetty Postilla todella vähän.
– Sieltä ei lähde läheskään joka päivä edes yhtä lähetystä. Siksi Posti ei näe mielekkäänä pitää siellä näitä palveluita. Käyttöaste on todella pieni.
Metsävirta toivoo, että iäkkäämmille Postin asiakkaille löytyy apua lähipiiristä niin asioiden hoitamiseksi netissä kuin kyydityksessä kauemmas asioimaan.
Jaakko Leppänen kantaa murhetta ikääntyneistä ylikiiminkiläisistä, joille nettipalvelut eivät ole vaihtoehto. Monet ylikiiminkiläisyrittäjät toivoisivat Leppäsen mukaan Postin säilyvän omalla alueella.
– Pitkät välimatkat postipalveluita tarvitseville huolestuttavat.
Pisimmillään lähimpään palvelevaan postiin tulee matkaa Ylikiimingin syrjäisimmiltä seuduilta noin 70 kilometriä, kun lähin palveleva Posti löytyy jatkossa Ruskon Citymarketista tai Jäälin K‑Supermarketista.
– Tämä päätös ei jälleen kerran vaikuta mitenkään positiivisesti Ylikiimingin vetovoimaan, Leppänen sanoo.
Hän toivoo, että ylikiiminkiläiset saisivat aikaan kansanliikkeen, jonka avulla saataisiin postipalvelut säilymään nykyisellään.
– Voiko olla niin, että ihan kaikki täältä loppuu?
S‑marketin ja Postin pihamaalla ylikiiminkiläinen Elmi Kostekivi kertoo, että hän itse tulee kyllä toimeen, vaikka Posti palveluitaan karsiikin. Kostekivi pitää hyvänä, että postimerkkejä voi vielä kaupalta ostaa ja pakettiautomaattejakin löytyy Ylikiimingistä. Hän uskoo, että alussa muutos tuntuu aina hankalalta, mutta tarvittaessa sen kanssa pystyy kyllä elämään.
– Toki siinä tulee matkaa, jos tarvitsee asioida Postissa. Vanhimmilla, joilla ei netin käyttö luonnistu, voi olla hankalaa lähettää pakettia. Entä miten käy, jos lähetettävä tai vastaanotettava paketti on isompi?
Info:
• Posti Oy on velvollinen ylläpitämään toimipisteitä, joista yleispalveluun kuuluvat palvelut ovat saatavilla. Toimipisteitä tulee sijaita vähintään yksi jokaisessa kunnassa.
• Toimipisteet on sijoitettava siten, että yleispalvelun käyttäjät voivat asioida toimipisteessä kohtuullisen matkan päässä vakituisesta asunnostaan. Asiointimatkaa pidetään kohtuullisena, jos se vastaa tavanomaisen asiointimatkan pituutta muihin palveluihin.
• Traficom arvioi säännöllisesti, täyttääkö Posti Oy:n toimipisteverkko postilain ja toimipisteasetuksen vaatimukset. (Lähde: Posti Oy)