Polttoaineiden hintojen nousu on saanut autoilijat pohtimaan autoilutottumuksiaan. Suurin säästö tulee ajamatta jätetyistä kilometreistä, mutta monelle autoilu on ainoa mahdollinen liikkumismuoto. Auton polttoaineen kulutukseen voi kuitenkin vaikuttaa omilla valinnoillaan. Pitkään liikenneopettajana toiminut Sanna Kaisto vinkkaa muun muassa pitämään auton kunnossa ja hyödyntämään ennakoivan ajon niksejä.
Jotta tuleva ajomatka olisi mahdollisimman taloudellinen, on jotain syytä tehdä jo ennen auton rattiin istumista.
– Kannattaa tarkistaa, että rengaspaineet ovat oikeanlaiset. Toinen tärkeä asia on auton esilämmitys aina kun lämpötila ulkona on lähellä nollaa tai sen alle.
Lähtökohta taloudelliselle ajolle on, että auto on kunnossa.
– Perehdyin juuri tuttavani tapaukseen, jossa hänen dieselautossaan on toistaiseksi selvittämätön aina välillä päälle menevä vikatila. Auto kuluttaa tuossa vikatilassa 20 prosenttia enemmän polttoainetta kuin tavallisesti.
Ennen liikkeelle lähtöä kannattaa vilkaista myös auton katolle. Moni kuljettaa siellä suksiboksia tai ‑telineitä läpi talven.
– Katsoin juuri testiä, jossa auto kulutti ilman boksia 5,6 litraa satasella ja boksin kanssa 5,9 litraa. Jos boksia kuljettaa mukana esimerkiksi 30 000 kilometriä, tulee siitä jo 200 euron lisäkulut 2,3 euron dieselin hinnalla laskettuna.
Yllättävää kyseisessä testissä oli, että suksiteline lisäsi polttoaineen kulutusta vielä suksiboksiakin enemmän.
Turhaa tyhjäkäyntiä on aina syytä välttää. Useassa autossa on nykyisin myös start-stop-järjestelmä, joka sammuttaa moottorin pysähdysten aikana, mikäli vaihde on vapaalla ja kytkin on ylhäällä. Moni kytkee järjestelmän pois päältä liikkeelle lähtiessään, mutta Kaisto suosittelee sen käyttämistä.
– Järjestelmä on kehitetty juuri polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämistä silmällä pitäen. Itse käytän sitä aina kun auto selkeästi pysähtyy vaikkapa liikennevaloissa, mutta en toki ihan muutaman sekunnin pysähdyksissä.
Ennakoivan ajon hyödyllisyyttä on rummutettu vuosikausia etenkin sen turvallisuutta korostaen. Polttoaineen hinnan nousun myötä se on viimeistään syytä ottaa tosissaan. Liikenneturvakin muistuttaa, että ennakoiva ajo on tulevien tilanteiden ennustamista, riskien tunnistamista ja niiden torjumista omaa toimintaa muuttamalla. Monessa tapauksessa ennakoiva ja taloudellinen ajotapa lyhentää matkan kestoa, vaikka sen usein kuvitellaan lisäävän sitä.
Sanna Kaisto kertoo taloudelliseen ajoon kuuluvan muun muassa turhien pysähdysten välttäminen, moottorijarrutus, riittävän isoilla vaihteilla ajaminen, turvavälit ja tasainen ajonopeus.
– Kannattaa kiihdyttää ripeästi tavoitenopeuteen vaihteiden yli loikkien. Esimerkiksi kahdeksankympin tielle liittyessä kannattaa auto kiihdyttää kolmosella kahdeksaankymppiin ja loikata siitä suoraan viitoselle.
Reittivalinnoilla voi vaikuttaa autonsa polttoaineenkulutukseen. Kannattaa myös punnita, valitseeko moottoritien vai pienemmän sivutien jos molemmat ovat tarjolla.
– Kovempi vauhti vie enemmän polttoainetta. Kun nopeus nousee kahdeksastakympistä sataseen, voi polttoaineen kulutus nousta viidenneksellä. Tuttavani säästi huomattavan summan vuodessa, kun käytti työmatkallaan satasen ja sadankahdenkympin nopeusrajoituksella olevan moottoritien sijasta kahdeksankympin nopeusrajoituksella varustettua pienempää tietä.
Kaisto vinkkaa, että nopeusrajoituksien noudattaminen säästää polttoaineen kulutusta.
– Monella on tapana ajaa kahdeksankympin rajoitusalueella yhdeksääkymppiä. Kannattaa muistaa, että ylinopeus nostaa kulutusta.
Kimppakyyti on todella hyvä säästökeino, mikäli löytyy samaa matkaa kulkevia. Kaistolla itsellään on siitä hyviä kokemuksia.
– Liikenneopettajaksi opiskellessani kuljimme neljän kaverin kanssa vajaan viidenkymmenen kilometrin matkan opiskelupaikkakunnalle kunkin autolla aina viikon kerrallaan. Se oli hyvä järjestelmä köyhille opiskelijoille, mutta sopii otettavaksi käyttöön kaikille muillekin.
Taloudellisuus ja ekologisuus huomioitu myös autokoulussa
Liikenneopettaja Sanna Kaisto aloitti sopimusyrittäjänä Cap-Autokoulussa Iissä, Haukiputaalla ja Kiimingissä kaksi vuotta sitten. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä hän oli liikenneopettajana Cap-Autokoulussa Iissä, Kiimingissä ja Oulussa kolme vuotta. Sitä ennen hän oli toistakymmentä vuotta liikenneopettajana Etelä-Suomessa ja Oulun alueella. Aiemmin hän on ajanut myös linja-autoa ja taksia.
Kaisto kertoo, että ekologisuus ja taloudellisuus ovat vahvasti mukana myös hänen vetämässään autokoulussa. Jo aiemmin toimitiloissa on voinut ajaa ajotunteja simulaattorilla. Nyt hän on hankkinut liikkuvan toimipisteen, jossa on toimisto, ajosimulaattori sekä tila vaikkapa mopolle tai moottoripyörälle.
– Liikkuvalla piste tulee palvelemaan maanantaisiin Yli-Iissä Kaisun kahvilan pihassa, perjantaisin Haukiputaalla Värisilmän pihalla ja tiistaista torstaihin Pateniemessä K‑Supermarketin pihalla. Simulaattorilla voi halutessaan ajaa ajotunteja ja paperiasiat hoituvat liikkuvassa toimistossani.
Kaisto kertoo, että Cap-Autokoulut ovat vähentäneet ajosimulaattoreita käyttämällä 0,5 miljoonaa kiloa hiilidioksidipäästöjä ja säästäneet 200 000 euroa polttoainekulutuksesta.
Oppilaat voivat valita ajavatko ajotuntejaan simulaattorilla vai autolla. Osa ajotunneista on kuitenkin ajettava oikealla autolla. Kaiston autokoulun autot ovat dieseleitä. Sähköautot ovat autokoulussa vielä harvinaisia. Siihen on syynsä.
– Sähköautot ovat automaattivaihteisia. Mikäli ajaa sellaisella ajokokeen, ei saa ajaa muulla kuin automaattivaihteisella autolla. Mikäli tätä sääntöä ei olisi, alkaisi autokouluissakin varmasti olla enemmän muita kuin bensa- ja dieselautoja.
Sanna Kaisto kertoo yllättyneensä, että polttoaineen hinta nousi niin paljon, mitä se nyt teki. Hän kertoo sen vaikuttavan hänen omiin vapaa-ajan ajoihinsa.
– Uskon, että ajelut vapaa-ajan asunnolle Kainuuseen vähenevät noin puoleen. Mieluummin ottaa reissuun yhden ylimääräisen vapaapäivän ja on siellä sitten kerralla pidempään. Tavallisesti käyn siellä noin kaksi kertaa kuukaudessa, syksyllä jahtiaikana useamminkin.