Pidä auto kun­nos­sa ja aja enna­koi­den –Polt­toai­neen kulu­tuk­seen voi vaikuttaa

Autoilija voi vaikuttaa autonsa polttoaineenkulutukseen reittivalinnoillaan ja ajotavallaan.

Polt­toai­nei­den hin­to­jen nousu on saa­nut autoi­li­jat poh­ti­maan autoi­lu­tot­tu­muk­si­aan. Suu­rin sääs­tö tulee aja­mat­ta jäte­tyis­tä kilo­met­reis­tä, mut­ta monel­le autoi­lu on ainoa mah­dol­li­nen liik­ku­mis­muo­to. Auton polt­toai­neen kulu­tuk­seen voi kui­ten­kin vai­kut­taa omil­la valin­noil­laan. Pit­kään lii­ken­neo­pet­ta­ja­na toi­mi­nut San­na Kais­to vink­kaa muun muas­sa pitä­mään auton kun­nos­sa ja hyö­dyn­tä­mään enna­koi­van ajon niksejä.

Jot­ta tule­va ajo­mat­ka oli­si mah­dol­li­sim­man talou­del­li­nen, on jotain syy­tä teh­dä jo ennen auton rat­tiin istumista.

– Kan­nat­taa tar­kis­taa, että ren­gas­pai­neet ovat oikean­lai­set. Toi­nen tär­keä asia on auton esi­läm­mi­tys aina kun läm­pö­ti­la ulko­na on lähel­lä nol­laa tai sen alle.

Läh­tö­koh­ta talou­del­li­sel­le ajol­le on, että auto on kunnossa.

– Pereh­dyin juu­ri tut­ta­va­ni tapauk­seen, jos­sa hänen die­se­lau­tos­saan on tois­tai­sek­si sel­vit­tä­mä­tön aina välil­lä pääl­le mene­vä vika­ti­la. Auto kulut­taa tuos­sa vika­ti­las­sa 20 pro­sent­tia enem­män polt­toai­net­ta kuin tavallisesti.

Ennen liik­keel­le läh­töä kan­nat­taa vil­kais­ta myös auton katol­le. Moni kul­jet­taa siel­lä suk­si­bok­sia tai ‑teli­nei­tä läpi talven.

– Kat­soin juu­ri tes­tiä, jos­sa auto kulut­ti ilman bok­sia 5,6 lit­raa sata­sel­la ja bok­sin kans­sa 5,9 lit­raa. Jos bok­sia kul­jet­taa muka­na esi­mer­kik­si 30 000 kilo­met­riä, tulee sii­tä jo 200 euron lisä­ku­lut 2,3 euron die­se­lin hin­nal­la laskettuna.

Yllät­tä­vää kysei­ses­sä tes­tis­sä oli, että suk­si­te­li­ne lisä­si polt­toai­neen kulu­tus­ta vie­lä suk­si­bok­sia­kin enemmän.

Tur­haa tyh­jä­käyn­tiä on aina syy­tä vält­tää. Useas­sa autos­sa on nykyi­sin myös start-stop-jär­jes­tel­mä, joka sam­mut­taa moot­to­rin pysäh­dys­ten aika­na, mikä­li vaih­de on vapaal­la ja kyt­kin on ylhääl­lä. Moni kyt­kee jär­jes­tel­män pois pääl­tä liik­keel­le läh­ties­sään, mut­ta Kais­to suo­sit­te­lee sen käyttämistä.

– Jär­jes­tel­mä on kehi­tet­ty juu­ri polt­toai­neen­ku­lu­tuk­sen ja pääs­tö­jen vähen­tä­mis­tä sil­mäl­lä pitäen. Itse käy­tän sitä aina kun auto sel­keäs­ti pysäh­tyy vaik­ka­pa lii­ken­ne­va­lois­sa, mut­ta en toki ihan muu­ta­man sekun­nin pysähdyksissä.

Enna­koi­van ajon hyö­dyl­li­syyt­tä on rum­mu­tet­tu vuo­si­kausia eten­kin sen tur­val­li­suut­ta koros­taen. Polt­toai­neen hin­nan nousun myö­tä se on vii­meis­tään syy­tä ottaa tosis­saan. Lii­ken­ne­tur­va­kin muis­tut­taa, että enna­koi­va ajo on tule­vien tilan­tei­den ennus­ta­mis­ta, ris­kien tun­nis­ta­mis­ta ja nii­den tor­ju­mis­ta omaa toi­min­taa muut­ta­mal­la. Mones­sa tapauk­ses­sa enna­koi­va ja talou­del­li­nen ajo­ta­pa lyhen­tää mat­kan kes­toa, vaik­ka sen usein kuvi­tel­laan lisää­vän sitä.

San­na Kais­to ker­too talou­del­li­seen ajoon kuu­lu­van muun muas­sa tur­hien pysäh­dys­ten vält­tä­mi­nen, moot­to­ri­jar­ru­tus, riit­tä­vän isoil­la vaih­teil­la aja­mi­nen, tur­va­vä­lit ja tasai­nen ajonopeus.

– Kan­nat­taa kiih­dyt­tää ripeäs­ti tavoi­te­no­peu­teen vaih­tei­den yli loik­kien. Esi­mer­kik­si kah­dek­san­kym­pin tiel­le liit­tyes­sä kan­nat­taa auto kiih­dyt­tää kol­mo­sel­la kah­dek­saan­kymp­piin ja loi­ka­ta sii­tä suo­raan viitoselle.

Reit­ti­va­lin­noil­la voi vai­kut­taa auton­sa polt­toai­neen­ku­lu­tuk­seen. Kan­nat­taa myös pun­ni­ta, valit­see­ko moot­to­ri­tien vai pie­nem­män sivu­tien jos molem­mat ovat tarjolla.

– Kovem­pi vauh­ti vie enem­män polt­toai­net­ta. Kun nopeus nousee kah­dek­sas­ta­kym­pis­tä sata­seen, voi polt­toai­neen kulu­tus nous­ta vii­den­nek­sel­lä. Tut­ta­va­ni sääs­ti huo­mat­ta­van sum­man vuo­des­sa, kun käyt­ti työ­mat­kal­laan sata­sen ja sadan­kah­den­kym­pin nopeus­ra­joi­tuk­sel­la ole­van moot­to­ri­tien sijas­ta kah­dek­san­kym­pin nopeus­ra­joi­tuk­sel­la varus­tet­tua pie­nem­pää tietä.

Kais­to vink­kaa, että nopeus­ra­joi­tuk­sien nou­dat­ta­mi­nen sääs­tää polt­toai­neen kulutusta.

– Monel­la on tapa­na ajaa kah­dek­san­kym­pin rajoi­tusa­lu­eel­la yhdek­sää­kymp­piä. Kan­nat­taa muis­taa, että yli­no­peus nos­taa kulutusta.

Kimp­pa­kyy­ti on todel­la hyvä sääs­tö­kei­no, mikä­li löy­tyy samaa mat­kaa kul­ke­via. Kais­tol­la itsel­lään on sii­tä hyviä kokemuksia.

– Lii­ken­neo­pet­ta­jak­si opis­kel­les­sa­ni kul­jim­me nel­jän kave­rin kans­sa vajaan vii­den­kym­me­nen kilo­met­rin mat­kan opis­ke­lu­paik­ka­kun­nal­le kun­kin autol­la aina vii­kon ker­ral­laan. Se oli hyvä jär­jes­tel­mä köy­hil­le opis­ke­li­joil­le, mut­ta sopii otet­ta­vak­si käyt­töön kai­kil­le muillekin.

Talou­del­li­suus ja eko­lo­gi­suus huo­mioi­tu myös autokoulussa

Lii­ken­neo­pet­ta­ja San­na Kais­to aloit­ti sopi­mus­yrit­tä­jä­nä Cap-Auto­kou­lus­sa Iis­sä, Hau­ki­pu­taal­la ja Kii­min­gis­sä kak­si vuot­ta sit­ten. Ennen yrit­tä­jäk­si ryh­ty­mis­tä hän oli lii­ken­neo­pet­ta­ja­na Cap-Auto­kou­lus­sa Iis­sä, Kii­min­gis­sä ja Oulus­sa kol­me vuot­ta. Sitä ennen hän oli tois­ta­kym­men­tä vuot­ta lii­ken­neo­pet­ta­ja­na Ete­lä-Suo­mes­sa ja Oulun alu­eel­la. Aiem­min hän on aja­nut myös lin­ja-autoa ja taksia.

Kais­to ker­too, että eko­lo­gi­suus ja talou­del­li­suus ovat vah­vas­ti muka­na myös hänen vetä­mäs­sään auto­kou­lus­sa. Jo aiem­min toi­mi­ti­lois­sa on voi­nut ajaa ajo­tun­te­ja simu­laat­to­ril­la. Nyt hän on hank­ki­nut liik­ku­van toi­mi­pis­teen, jos­sa on toi­mis­to, ajo­si­mu­laat­to­ri sekä tila vaik­ka­pa mopol­le tai moottoripyörälle.

– Liik­ku­val­la pis­te tulee pal­ve­le­maan maa­nan­tai­siin Yli-Iis­sä Kai­sun kah­vi­lan pihas­sa, per­jan­tai­sin Hau­ki­pu­taal­la Väri­sil­män pihal­la ja tiis­tais­ta tors­tai­hin Pate­nie­mes­sä K‑Supermarketin pihal­la. Simu­laat­to­ril­la voi halu­tes­saan ajaa ajo­tun­te­ja ja pape­ri­asiat hoi­tu­vat liik­ku­vas­sa toimistossani.

Kais­to ker­too, että Cap-Auto­kou­lut ovat vähen­tä­neet ajo­si­mu­laat­to­rei­ta käyt­tä­mäl­lä 0,5 mil­joo­naa kiloa hii­li­diok­si­di­pääs­tö­jä ja sääs­tä­neet 200 000 euroa polttoainekulutuksesta.

Oppi­laat voi­vat vali­ta aja­vat­ko ajo­tun­te­jaan simu­laat­to­ril­la vai autol­la. Osa ajo­tun­neis­ta on kui­ten­kin ajet­ta­va oikeal­la autol­la. Kais­ton auto­kou­lun autot ovat die­se­lei­tä. Säh­kö­au­tot ovat auto­kou­lus­sa vie­lä har­vi­nai­sia. Sii­hen on syynsä.

– Säh­kö­au­tot ovat auto­maat­ti­vaih­tei­sia. Mikä­li ajaa sel­lai­sel­la ajo­ko­keen, ei saa ajaa muul­la kuin auto­maat­ti­vaih­tei­sel­la autol­la. Mikä­li tätä sään­töä ei oli­si, alkai­si auto­kou­luis­sa­kin var­mas­ti olla enem­män mui­ta kuin ben­sa- ja dieselautoja.

San­na Kais­to ker­too yllät­ty­neen­sä, että polt­toai­neen hin­ta nousi niin pal­jon, mitä se nyt teki. Hän ker­too sen vai­kut­ta­van hänen omiin vapaa-ajan ajoihinsa.

– Uskon, että aje­lut vapaa-ajan asun­nol­le Kai­nuuseen vähe­ne­vät noin puo­leen. Mie­luum­min ottaa reis­suun yhden yli­mää­räi­sen vapaa­päi­vän ja on siel­lä sit­ten ker­ral­la pidem­pään. Taval­li­ses­ti käyn siel­lä noin kak­si ker­taa kuu­kau­des­sa, syk­syl­lä jah­tiai­ka­na useamminkin.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.