Oulun Toppilansalmessa kotisatamaansa pitävä upea valkoinen Oulu-laiva on ollut tuttu näky seilaamassa tänäkin kesänä myös Kellon, Haukiputaan ja Iin edustan merillä. Tänä vuonna 60-vuotisjuhlavuottaan viettävä Oulu-laiva on vaatinut paljon työtä ja huolenpitoa, ja tarvitsee sitä myös jatkossa pysyäkseen merellisen Oulun lippulaivana ja perinteikkään merikulttuurin ylläpitäjänä.
Tämän purjehduskauden merimatkat ovat nyt päättymässä marraskuulla, mutta toimintaa ja tehtävää laivalla on ympäri vuoden. M/S Oulun omistaja ja toimintaa pyörittävän Merellinen Oulu ry:n vapaaehtoiset aktiivit eivät jouda telakalle, sillä edessä on isoja investointeja ja hankintoja normaaleiden huoltotöiden ohella.
Yhdistyksen hallituksen jäseniä kokoontui viime viikolla Oulu-laivalle suunnittelemaan tulevaa. Puheenjohtajana viime vuoden maaliskuussa aloittanut Riina Takala-Karppanen kertoo, että Oulu-laivan toimenkuvaan kuuluvat merimatkat‑, koulutus ja merikulttuurin perinnetyö ja sen ylläpitäminen. Oulu-laiva on katsastettu erikoisalukseksi. Tarkoituksena on katsastaa alus perinnealukseksi, mikä edellyttää uudistuksia. Niiden myötä aluksen matkustajamäärää olisi mahdollisuus nostaa nykyisestä 12:sta 35:een.
– Näin laivalla voidaan harjoittaa paremmin tuloja tuottavaa toimintaa aluksen ylläpidon turvaamiseksi, sanoo Takala-Karppanen.
Valmiudet tähän ovat, mutta perinnealuksia koskevien määräysten säätäminen on pitkittynyt jo kolmatta vuotta, harmittelevat varapuheenjohtaja Pentti Auranaho ja Oulu-laivan vastuupäällikkö Eero Vaitiniemi. Molemmat miehet ovat Merellisen Oulu ry:n perustajajäseniä ja tulleet tutuiksi myös Oulu-laivan kapteeneina.
Iso tuleva hankinta laivaan on konehuoneen palosuojauslaitteisto, joka maksaa 30 000 euroa. Oulun kaupunki myönsi omalle nimikkolaivalleen 10 000 euron avustuksen edellytyksellä, että yhdistys hankkii omaa rahoitusta 20 000 euroa, kertoo yhdistyksen sihteeri ja Oulu-laivan konepäällikkö Matti Teräs.
Vielä suurempi, pahimmillaan arviolta useamman kymmenen tuhannen euron menoerä ensi vuonna tulee olemaan viiden vuoden välien tehtävä lakisääteinen kuivatelakointi, jossa tarkastetaan laivan vedenalaisen rungon kunto.
– Meillä on käynnistymässä myös valtakunnallinen rahankeräys tuleviin menoihin, kertoo Teräs.
Laivaan on jo aiemmin rakennettu sprinklerijärjestelmä, hankittu pelastautumisvälineet 50 hengelle ja uusittu komentosillan navigointi- ja radiovarustusta. MOB-venekin sai paikan keulakannella.
Oulu-laivassa on majoittumiseen 11 kahden hengen hyttiä, joissa yhteensä 22 petipaikkaa, sauna- ja miehistötilat sekä koulutukseen ja kokouksiin soveltuvia tiloja kuten kapteeninsalonki, Kekkosen kabinetti ja Submarine-koulutustila.
Tärkein tulonlähde yhdistykselle ovat merimatkat, joita järjestetään tilauksesta yrityksille, yhdistyksille ja muille ryhmille merellisten virkistyspäivien tai kokousten pitoon merellisissä tunnelmissa tai satamassa. Laivalla porukat ja perheet viettävät myös saunailtoja, syntymäpäiviä, polttareita ja häitä. Muistotilaisuuksiakin laivalla järjestetään, Oulun edustalla on nimittäin merellinen tuhkansirotuspaikka.
Merimatkat suuntautuvat esimerkiksi Hailuotoon, Röyttään ja Ulkokrunneille erilaisten teemojen merkeissä, tai merimatkaajat voivat suunnitella itse reittiä ja ohjelmaa. Merimatkoja on järjestetty myös yhteistyössä Suomen Majakkaseuran ja Perämeren Pookit ry:n kanssa. Laivalle voi tuoda omat tarjoilut, mutta haluttaessa tilauksesta järjestyy myös pitopalvelutarjoilut.
Oulu-laivalla järjestetään merenkulkualan koulutusta ja kursseja ympäri vuoden, samoin laivan tiloja voi vuokrata talvikaudellakin, sillä laivalla pidetään lämmöt päällä. Seuraava talkootyö laivalla on sen huputtaminen, jolla alus suojataan talvelta ja estetään myös lämmönhukkaa.
Riina Takala-Karppanen kertoo, että Merellinen Oulu ry:n tärkeä tehtävä on jatkossakin ylläpitää merellistä kultuuriperintöä ja tehdä Oulu-laivaa entistä enemmän tunnetuksi. Korona-ajan rajoitusten jälkeen ollaan pääsemässä taas täysillä vauhtiin. Viime kesänä Oulu-laivalla pidetyt kahvilapäivät herättivät paljon kiinnostusta, samoin Toppilansalmen Meripäivien aikana laivaan kävi paljon tutustujia. Näissäkin merkeissä aiotaan jatkaa.
Jäseniä yhdistyksessä on tällä hetkellä 120, joita on myös Rantapohjan alueelta. Jäsenmaksu on 40 euroa. Aktiivijäseniä, jotka osallistuvat laivan ylläpitoon ja talkoisiin, on noin 25. Kaikki toiminta perustuu vaapaaehtoistyöhön. Mukaan tukemaan toimintaa voi tulla myös kannatusjäsenenä.
Merellisen Oulun kulttuuriperinteestä kiinnostunut Kaija-Riitta Kiiskilä tutustui Oulu-laivaan Suomen Majakkaseuran reissulla ja kuuli, että talkooväkeä tarvitaan ja on tervetullut mukaan. Siitä aukesi tie myös yhdistyksen hallitukseen. Hän kertoo oppineensa valtavasti uusia asioita.
Samoin toteaa jo 12,5 vuotta aktiiveihin kuulunut Matti Teräs, joka kertoo Oulu-laivan olevan mukava eläkepäivien harrastus. Hän toimi laivalla ensiksi kansimiehenä, hoiti alan osaajana sähköpuolen asioita ja hankki sittemmin koneenhoitajan paperit, jollaiset laivalla on nyt neljällä kaverilla.
Merellinen Oulu ry:n hallitukseen kuuluvat myös rahastonhoitaja Eero Marttila ja Jari Pääkkö.
Merellisellä Oululla ja Oulu-laivalla pitkät perinteet
Merellinen Oulu ry:n perustivat merenkulun ammattilaiset vuonna 2007 ja pikimmiten alettiin etsiä omaa laivaa. Kontaktien ansiosta samana vuonna saatiin hankittua merivoimilta FNS Kustaanmiekka, joka oli toiminut valvonta-aluksena itäisellä Suomenlahdella. Ympyrä sulkeutui, sillä alunperin alus oli luotsipiirin tarkastusaluksena Perämeren rannikkoalueella kotisatamanaan Toppilansalmi.
Luotsina elämänuransa tehnyt Pentti Auranaho ja merivartiostossa palvellut Eero Vaitiniemi ajoivat aluksen Merivoimien sotasatamasta Turun Pansiosta Uudenkaupungin Veneveistämön laituriin maalattavaksi.
Uudestakaupungista jatkettiin Teijoon kuivatelakalle. Ouluun aluksen kotisatamaan Toppilansalmeen saavuttiin juhannuksena 2008. Miehet muistelevat, että matkalla oli melkoinen myräkkä – mutta ei toki ensimmäinen eikä viimeinenkään. Juuri kun saavuttiin Toppilansalmeen, tuli kova rankkasade ja “naamanpesu”.
Edellytyksenä laivakaupalle oli, että alus maalataan pikimmiten. Niinpä alus palautettiin laivaston harmaasta alkuperäiseen väriinsä valkoiseksi, jotta sitä ei luulla merivoimien kalustoksi.
– Kyllä kaikki merenkävijät kuitenkin tietävät laivan silhuetista, että kyseessä merivoimien entinen alus.
Alus oli käynyt tarpeettomaksi ja sitä oltiin romuttamassa. Laivan kauppahinta oli nimelliset kaksi euroa.
– Tarjosimme euroa, mutta meille sanottiin, että kyllä maksu pitää tuplata, myhäilee Auranaho.
Kuten edellä on kerrottu, rahanreikiä on yhdistyksellä sittemmin riittänyt, mutta sitäkin enemmän aktiivisia ja asialle omistautuneita tekijöitä.
Oulu-laiva
Laskettiin vesille Reposaaren Konepajan telakalta 1963
Pituus 36.7m, Lev. 9,0 m
Syväys 3,2 m
BRT 337
Koneteho 485 KW
Nop. 11 solmua
Max henkilömäärä 50
Suurin matkustajamäärä vielä toistaiseksi 12 hlöä.
Miehistöä merimatkoilla n. 10
Omistaa: Merellinen Oulu ry.