Pekka Vuononvirta on syntynyt ja kasvanut Martinniemessä, mutta sukujuuriensa myötä hän on ollut koko aikuisikänsä kiinnostunut Petsamon historiasta ja siellä eläneistä ihmisistä, heidän kohtaloistaan ja varsinkin oman sukunsa vaiheista.
Vaaliakseen ja tallentaakseen petsamolaisten perinnettä ja tietoja jälkipolville, hän on kirjoittanut kesällä ilmestyneen julkaisun Vuosisadan tarinat ja kuvat petsamolaisuuden voimasta. Kirja on yhteenveto petsamolaisista ihmisistä ja heidän elämästään 1900-luvun alkuvuosikymmeninä.
Nykyisin eläkkeellä oleva, sittemmin oululaistunut ympäristöneuvos Pekka Vuononvirta (s. 1949) on osallistunut Petsamo-seuran toimintaan 70-luvulta lähtien vaimonsa Anna-Liisan (Annun) kanssa. He ovat tutkineet ja perehtyneet Petsamon historiaan, sukuihin ja perinteisiin ja pitäneet myös toistakymmentä Petsamo-luentoa. Petsamossa Pekka on päässyt käymään kolme kertaa ja Annu kerran. Kirjan kokoamisessa on auttanut myös poika Juho.
Pekka Vuononvirran vanhemmat Hanna ja Heikki (Feodor) Vuononvirta (aiemmin Kubatsin) ja hänen isovanhempansa Anastasia ja Matvei Kubatsin elivät ja työskentelivät Petsamossa, joka kuului Suomelle 1920–1944.
Jäämeren rannalle, tunturien ja vuonojen varteen saapui ajan saatossa ihmisiä eri puolilta Suomea ja Venäjää asuttamaan aluetta, joka pohjoisen karusta sijainnistaan huolimatta oli luonnonvaroiltaan rikas. Tärkein elinkeino oli kalastus. Karjan- ja poronhoidon ohella runsaat marjamaat toivat leivänjatketta ja lisäansioita. Nikkelikaivos tarjosi myös työpaikkoja ja houkutteli väkeä alueelle.
Toisen maailmasodan päätyttyä Petsamo jouduttiin luovuttamaan Venäjälle 1944, jolloin siellä asuneiden suomalaisten piti jättää kotinsa ja omaisuutensa viimeisen kerran. Tähän joukkoon kuuluivat myös Pekka Vuononvirran vanhemmat Hanna ja Heikki sekä mummo Anastasia. Sodan jälkeen sukunimi Kubatsin suomalaistettiin Vuononvirraksi.
Uudeksi kotipaikaksi Vuononvirroille tuli Martinniemi. Alueelle asettui useita muitakin petsamolaisia sekä siirtolaisia ja evakoita myös Karjalasta. Olihan kylällä väkeä työllistävä saha, lähellä meri ja kouluja.
Tulijat toivat uuteen kotipaikkaan uusia tapoja, murteita ja ortodoksisen uskonnon. Sopeutumista tarvittiin puolin ja toisin varsinkin alussa. Martinniemessä oltiin ehkä kuitenkin totuttu keskivertoa paremmin uusiin tulijoihin, sillä kylä oli vilkas ja kansainvälinen saha- ja satamapaikka.
Pekka Vuononvirta on perheen viidestä lapsesta nuorin ja ainut, joka syntyi Martinniemessä. Hän ei muista kokeneensa kouluaikoinaan liiemmin syrjintää, vaikka kaikkien taustat tiedettiin. Ei ollut kuitenkaan tavatonta, että ryssittelyä esiintyi. Ajan myötä epäluulot kuitenkin hälvenivät.
– Elämä rullasi arkiaskareiden parissa, mutta huoli huomisesta oli käsin kosketeltavissa. Elämä oli taloudellisesti niukkaa, tosin se oli kaikilla martinniemeläisillä samanlaista. Elämän rikkaudet löytyivät sitten muualta, muistelee Pekka Vuononvirta. Meri ja kalastus sekä lähimetsät tarjosivat ajanvietettä ja kavereita oli paljon. Kotona muistettiin painottaa aina koulutuksen merkitystä.
Hänen vanhempansa aloittivat päivän askareet aina keskustelemalla Petsamosta. Ne tarinat, elämä siellä ja ihmiset painuivat pojan mieleen ja herättivät myöhemmin kiinnostuksen tutkia lisää ja tallentaa asioita muistiin. Tarinoilta Vuononvirroilla kuuli myöhemmin myös savolaissyntyinen Anna-Liisa, joka alkoi seurustella Pekan kanssa 1969. Siitä heräsi yhä kasvava Petsamo-kiinnostus. Elämäntyönsä opettajana tehneelle Anna-Liisalle erityisen kiinnostuksen kohteena on Petsamon koululaitos.
Venäjän vallan alla eletty aika Petsamossa ei ole kuvaukseltaan ja muistoissa kaunis, mutta petsamolaiset ovat kuin ihmeen kaupalla pystyneet kääntämään vaikeudet ja vastoinkäymiset vahvuuksiksi ja mahdollisuuksiksi.
– Petsomossa asuneet eivät päässeet varmasti koskaan yli ikävästä ja kaipuusta. Petsamo ei ole pelkkää historiaa sieltä lähteneille ja heidän jälkeläisilleen. Se on osa elämäntapaa, arvioi Pekka Vuononvirta.
– Vanhemmillenikin jäi parantumaton koti-ikävä, joka oli asettunut heidän sieluihinsa asumaan ja joka vuosien saatossa kävi yhä muistorikkaammaksi. Nykyinen Petsamo olisi vanhemmilleni varmasti kuitenkin järkytys.
Pekka ja Anna-Liisa Vuononvirta toivovat, että nuoret kiinnostuvat vanhempien, isovanhempien ja suvun vaiheista ja historiasta, olivatpa juuret missä tahansa.
Historiatiedon ohella sukututkimus avaa uusia jännittäviä näköaloja ja tempaisee mukaansa. Uuden ulottuvuuden on avannut myös DNA-sukututkimus, jollaisen myös Pekka Vuononvirta on teettänyt. Siitä selvisi, että hänen isoisänsä Matvei Kubatsinin geeniperimä osoittaa hänen sukunsa kuulumisesta Baltian ja Liettuan alueille jatkuen aina Hollantiin asti. Selvisi, että Matvein suku luetaan pitkässä historiassa jopa kuuluvaksi “aatelisiin” Baltian alueella. Juurien johtaminen Baltiaan eikä Venäjälle, tuntuu näinä aikoina erityisen mieluisalta.
Evakkotaival toi monen mutkan kautta Martinniemeen
Anastasia ja Matvei Kubatsin, Pekka Vuononvirran isovanhemmat, avioituivat Petsamossa vuonna 1906. Heille syntyi viisi lasta, joista vanhin oli Pekka Vuononvirran isä Heikki (Feodor). Hyrynsalmelta syntyisin oleva äiti <
Kun lopullinen lähtö tuli Petsamosta syksyllä 1944, perhe päätyi Kemin ja Iin kautta Martinniemeen. Oma kotimökki rakennettiin Häyrysenniemeen vuonna 1947. Taloon asettui viisihenkinen perhe, mummo Anastasia ja petsamolainen läheinen perhetuttu Laska-täti (Klaudia Kähkönen).
– Ahdasta oli ja varmasti arkielämän sujuminen oli joskus haasteellistakin. Tilapäisesti talossa asui alkuaikoina jopa toistakymmentä henkeä. Vierailuja tehtiin tiiviisti muiden petsamolaisten kanssa ja kanssakäymistä syntyi vähitellen myös paikallisten kesken, kertoo Pekka Vuononvirta.
Hanna Vuononvirta muisteli elämäänsä Rantapohjan haastattelussa 30.11.1989, kun talvisodan syttymisestä oli kulunut tasan 50 vuotta:
“Kun lentokoneet tulivat Petsamon Parkkinan kylän ylle, lähtö tuli äkkiä. Anopilla (Anastasialla) jäi lihasoppa liedelle. Olen minä elämäni aikana ruumiita nähnyt, niitä oli kuin halkoja.” Suhtautuminen evakoihin ei ollut kaikilla Suomen paikkakunnilla myötämielistä, varsinkaan ruotsinkielisellä rannikolla, eikä tulijoita haluttu ottaa vastaan vaan käännytettiin pois, Hanna muisteli.
Hanna Vuononvirta unelmoi, että olisi päässyt vielä joskus käymään Petsamossa, jos Gorbatsovin politiikka olisi edennyt. Toive ei käynyt toteen. Hannan elämäntaival päättyi Haukiputaan vanhainkodissa 81-vuotiaana vuonna 1997. Hannan puolison ja Pekan isän, Heikin, elämä päättyi 72 vuoden ikäisenä vuonna 1981.
Mummo Anastasia nukkui pois vuonna 1979 tuolloin Haukiputaan vanhimpana asukkaana 94-vuotiaana. Laska-täti vietti elämänsä ehtoon Iissä ja hänen matkansa päättyi 85-vuotiaana vuonna 1988. Anastasia ja Laska olivat tulleet tutuiksi lohenkalastuksessa Petsamossa ja ystävyys syveni talvisodan evakkomatkalla. Molemmat menettivät puolisonsa kuukauden sisällä vuonna 1940.
Mikä muu kuin “petsamolaisuus” on se voima, joka saa ihmiset kerääntymään edelleen satapäin vuosittaisiin tapaamiseen, pohtii Pekka Vuononvirta.
– Petsamo ja petsamolaisuus merkitsevät vielä ainakin meidän sukupolvillemme suurta rikkautta. Saman kokevat varmasti monet Laatokan karjalaiset, jotka joutuivat myös lähtemään vaikeuksien ja murrosten läpi kauaksi synnyinseuduiltaan ja aloittamaan elämänsä alusta uudessa kotipaikassa.