Pate­nie­men pres­su­pirt­ti kät­kee aarteita

Tiedekeskus Luupin kulttuuriperintötyön johtaja Pasi Kovalainen, Seppo Barck, Jarkko Ekman ja Olavi Karvonen tutustuivat Pateniemen sahan pressupirtissä säilytettäviin sahan esineisiin.Tiedekeskus Luupin kulttuuriperintötyön johtaja Pasi Kovalainen, Seppo Barck, Jarkko Ekman ja Olavi Karvonen tutustuivat Pateniemen sahan pressupirtissä säilytettäviin sahan esineisiin.

Pate­nie­men saha­museo sijait­see vuon­na 1856 perus­te­tun Oulun suu­ren lai­va­var­vi- ja lai­van­ra­ken­nus­yh­tiön varas­to­ra­ken­nuk­ses­sa, joka myö­hem­min toi­mi vuon­na 1873 perus­te­tun Pate­nie­men sahan pressupirttinä.

Pir­tis­sä ommel­tiin ja kor­jat­tiin sahan tapu­lien suo­jak­si tar­koi­tet­tu­ja pres­su­ja. Saha­museo avat­tiin 19.6.1989 ja se oli aikoi­naan lajis­saan Suo­men ensim­mäi­nen. Museo toi­mii nykyi­sin vain yhdes­sä huo­nees­sa ja on auki heinäkuussa.

Pres­su­pirt­ti on noin nel­jä­kym­men­tä met­riä pit­kä kol­mi­ker­rok­si­nen raken­nus, jos­sa säi­ly­te­tään run­saas­ti vuon­na 1990 toi­min­tan­sa lopet­ta­neen sahan esi­neis­töä. Näi­tä toi­vot­tai­siin parem­min esille.

Niin­pä Pate­nie­mi-Seu­ra oli kut­su­nut Oulun Museo- ja Tie­de­kes­kus Luu­pin kult­tuu­ri­pe­rin­tö­työn joh­ta­jan Pasi Kova­lai­sen museol­le kes­kus­te­le­maan aihees­ta. Pate­nie­mi-Seu­ran edus­ta­ji­na pai­kal­la oli­vat seu­ran puheen­joh­ta­ja Sep­po Barck ja hal­li­tuk­sen jäse­net Jark­ko Ekman, Ola­vi Kar­vo­nen ja Kari Hol­ma, jot­ka yhdes­sä Pasi Kova­lai­sen kans­sa kier­si­vät pres­su­pir­tin kaik­ki tilat.

Samal­la tut­kit­tiin ja muis­tel­tiin esi­neis­tön käyt­töä. Esi­neet oli­vat hyvin säi­ly­nei­tä. Osa niis­tä oli nume­roi­tu eli inven­toi­tu. Löy­tyi pal­jon pie­nem­pää käyt­tö­esi­net­tä sekä suu­rem­paa lai­tet­ta, kuten esi­mer­kik­si kelu­ve­ne, pruut­ta ja muu­ta palo­ka­lus­toa, plo­ke­ja, vesi­säi­liö jää­tien tekoon, ank­ku­rei­ta, ket­tin­ke­jä, Loko­mon iso ala­sin, Peko-man­ke­li käyt­tö­oh­jei­neen, Sin­ge­rin ompe­lu­ko­ne ja sahan rau­tai­nen tun­nus, joka sel­lai­se­naan voi­si toi­mia vaik­ka­pa Pate­nie­mi-Seu­ran logonakin.

Veto­re­ki, jota oli aikoi­naan käy­tet­ty työn­joh­ta­jien kul­jet­ta­mi­seen, oli haus­kan­nä­köi­nen lai­te. Sep­po Barck ker­toi, että Aino­lan lii­ken­neo­sas­tol­ta löy­tyy savo­toil­le veto­lait­tee­na käy­tet­ty, taka­pyö­rän piik­ki­ren­kaal­la varus­tet­tu, Har­rik­ka eli Har­ley David­son vuo­del­ta 1939, jon­ka voi­si tuo­da esil­le yhdes­sä veto­lait­teen kanssa.

Hän myös toi esil­le sen, että kun ihmi­set lah­joit­ta­vat museol­le tava­roi­taan, niin heil­lä saat­taa olla se käsi­tys, että nii­tä tulee sit­ten myös esil­le. Mut­ta usein tähän ei näy­tä ole­van mah­dol­li­suuk­sia, mikä on harmillista.

– Säi­ly­tys­ti­lois­ta on jat­ku­va puu­te. Nyt­kään ei ole käy­tös­säm­me yhtään yli­mää­räis­tä tilaa. Tämä­kin tila toi­mii omal­la taval­laan säi­ly­tys­ti­la­na, ker­toi Pasi Kovalainen.

Luu­pin tilo­ja löy­tyy tätä nykyä Hau­ki­pu­taal­ta, Kii­min­gis­tä ja kol­me tilaa Rus­kos­ta. Rahaa­kaan ei ole lii­kaa. Luu­pin kaik­ki käyt­tö­me­not ovat noin vii­si miljoonaa.

– Museo­ti­lo­ja meil­lä on Pate­nie­men lisäk­si Poh­jois-Poh­jan­maan museo, Mati­lan talo, Oulun­sa­lon koti­seu­tu­museo, Tur­kan­saa­ri, Ora­van kou­lu­museo, Kie­rik­ki ja Lin­nan kel­la­ri. Työn­te­ki­jöi­tä niis­sä on pari­sen­kym­men­tä. Pate­nie­men saha­museon hoi­ta­ja­na toi­mii Tuu­la Turu­nen.

Mikä­li Pate­nie­mes­sä halut­tai­siin saa­da joi­ta­kin tilo­ja ja esi­nei­tä tänä vuon­na esil­le, niin seu­ran pitäi­si teh­dä saha­museo­ha­ke­mus ennen kesää, ilme­ni Kova­lai­sen vie­rai­lun aikana

– Seu­ran pitäi­si sitou­tua hank­kee­seen omal­la tal­koo­työl­lään. Asi­aa voi­tai­siin vie­dä eteen­päin vähän ker­ral­laan. Esi­mer­kik­si ensi kesä­nä voi­tai­siin ottaa käyt­töön vaik­ka­pa yksi huo­ne. Hal­lin­ta pitäi­si olla Luu­pil­la. Toi­saal­ta hen­ki­lö­kun­ta­ti­lan­ne on aina huo­le­nai­he, huo­maut­ti Pasi Kovalainen.

Sep­po Barck puo­les­taan visioi, että kaik­kien esi­nei­den pitäi­si olla jos­sain vai­hees­sa esil­lä. J. G. Berg­bo­min, sahan muis­to­mer­kik­si suun­ni­tel­tu raa­mi, voi­si sijai­ta lähei­ses­sä Hed­ma­nin puistossa.

– Sijoi­tus­suun­ni­tel­ma pitäi­si teh­dä yhdes­sä Oulun Infran kans­sa. Esi­ne­muis­to­mer­kin koh­dal­la pitää huo­mioi­da myös tur­val­li­suus­te­ki­jät. Kau­pun­ki voi­si myös ottaa muis­to­mer­kin hal­lin­taan­sa eli seu­ra voi­si sen lah­joit­taa kau­pun­gil­le, hok­saut­ti Kovalainen.

Oulun kau­pun­gil­le on tulos­sa uusi kokoel­ma­hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä. Van­has­sa jär­jes­tel­mäs­sä on noin 56 000 esi­net­tä, jot­ka siir­ty­vät migraa­tion myö­tä uuteen jär­jes­tel­mään. Noin 30 000 esi­net­tä on vie­lä siir­tä­mät­tä digi­taa­li­seen muo­toon. Lisäk­si jär­jes­tel­mään siir­re­tään 150 000 valokuvaa.

Jär­jes­tel­män pitäi­si olla val­mii­na tämän vuo­den lop­puun men­nes­sä. Kau­pun­gil­la on myös uuden museon raken­ta­mi­nen edes­sä. Jou­lu­kuus­sa jär­jes­te­tään ark­ki­teh­ti­kil­pai­lu ja sen mukai­ses­ti uuden ase­ma­kaa­van pitäi­si olla val­mii­na vuo­den 2023 syys­kuus­sa, jon­ka jäl­keen alkaa työmaa.

Museo on muka­na vii­des­sä Oulu2026 hank­kees­sa, joi­hin kuluu mm. ter­va­kaup­pa ja meren­kul­ku sekä mie­len­ter­vey­teen liit­ty­vä näyt­te­ly. Uusil­la tek­nii­koil­la saa­daan näyt­te­lyis­tä mie­len­kiin­toi­sem­pia. Val­mis­ta pitäi­si olla alku­vuo­des­ta 2026, joka on Oulun kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­vuo­si. Tämä näkyy myös rahoi­tuk­ses­sa. Voi­tai­siin­ko kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­hank­kei­siin yhdis­tää myös saha­museon kehittäminen?

– Mik­si­päs ei, tote­aa Pasi Kovalainen.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.