Matkakertomus: Haukiputaan koulun 9. luokkalaisten Nordplus-matka Luulajaan 22.5.–26.5.
Lähdimme Nordplus-reissulle Luulajaan maanantaina 22.5. aamulla. Menomatkalla piipahdimme nopeasti Haaparannan kielikoulussa. Siellä ruotsalaisilla oppilailla oli juuri menossa suomen kielen tunti. Kovin helppoja eivät suomalaisten lintujen nimet tuntuneet oppilaille olevan. Tiistaina heillä oli tulossa testi linnuista ja monella oli vielä kovasti töitä tehtävänä, että edes yhden nimen muistaisi suomeksi. Ehkä tästä meidän oppilaat saivat “lohtua” joskus vähän takkuiseen ruotsin opiskeluun.
Luulajassa olimme Björkskataskolanin oppilaiden vieraina. Meitä olivat vastassa koulun rehtori Elisabeth ja apulaisrehtori Helena sekä Miia-opettaja ja jo tutuiksi tulleet oppilaat. Tämä meidän visiitti oli vastavierailu ruotsalaisten vierailuun Haukiputaalla toukokuun alussa. Kävimme ensiksi katsastamassa koulun tiloja ja sitten meillä piti olla matematiikan tunti.
Lounaan jälkeen meillä oli vuorossa liikuntatunti. Siellä pelattiin baseballin tyylistä pallopeliä, joka on ruotsiksi nimeltään brännboll. Suomalaiset pärjäsivät tässä pelissä hyvin, koska se muistutti hieman pesäpalloa. Osa meidän oppilaista ihmetteli sitä, että ruotsalaisilla tytöillä taisi kaikilla olla farkut jalassa liikuntatunnilla. Ormbergetin ulkoilualueella meille oli muutaman aktiviteetin jälkeen tarjolla tyypillistä ruotsalaista herkkua “varm korv med bröd” eli nakkisämpylää.
Tiistai alkoi kotitaloustunnilla. Tunnilla tehtiin marenkikakkua, jonne väliin tuli voikreemiä. Meidän oppilaat saivat kehuja opettajilta omatoimisuudestaan ja välitinkin terveiset jo päivällä Haukiputaan koulun kotitalousopettajille. Seuraaavaksi vierailimme Teknikens Husilla. Siellä meille oli kaksi työpajaa. Toisessa tehtiin raketteja ja toisessa oli robotiikkaa. Lisäksi sai käydä testaamassa kuorma-autosimulaattoria ja paperin tekoa. Teknikens hus Luulajassa on erikoistunut juuri Norbottenin alueen tärkeisiin elinkeinoihin, kuten kaivostoimintaan, metsiin ja vesivoimaan. Teknikens husilta oppilaat lähtivät joko koteihin tai kaupungille sen mukaan, mitä olivat perheiden kanssa sopineet.
Keskiviikon aloitimme syömällä tiistaina leivottuja marenkitorttuja. Sitten tapasimme lyhyesti suomalaisen Marja-opettajan, joka kiertää Luulajan kouluissa opettamassa suomea. Marja on alunperin oululainen, mutta hän on ollut nyt 10 vuotta Ruotsissa. Sovimme hänen kanssaan, että syksyllä, kun tulemme Luulajaan ensi vuoden ysien kanssa, tapaamme silloin myös suomen kielen opiskelijoita. Tämän tuokion jälkeen Ruotsin oppilailla oli kertaustunti historian kokeeseen. Meidän oppilaat saivat tutustua ruotsinkieliseen historian kirjaan ja aika paljon oppilaat siitä ymmärsivät, koska aihe oli tuttu (II maailmansota).
Lounaan jälkeen menimme paikallisbussilla Gammelstadiin. Siellä ryhmä jaettiin kahtia. Toisilla oli leipomista ja toisilla oli tutustumista 1800-luvun elämään. Leipojat saivat kaikki tehdä paikallista ohutta rieskaa, mikä paistettiin leivinuunissa. Toiselle ryhmälle Iida-opettaja esitti Amelia-piikaa, joka oli töissä hienossa 1800-luvun talossa. Amelien isäntäperhe oli varakas. Tämän näki siitä, että heillä oli iso ja korkea talo, jossa oli useampi huone. Talossa oli myös pöytähopeita ja maalatut lattiat ja seinät.
Amelia kertoi meille, minkälaisia hänen päivänsä olivat. Hän työskenteli aamun puoli viidestä kello yhdeksään illalla, sytytti ensitöikseen tulet ja lähti sitten lypsämään lehmät. Hän opetti perheen lapsille kotitöitä, mm. veden ja puiden kantoa. Lauantaisin oli kaksi tuntia lyhyempi päivä ja silloin laittauduttiin sunnuntain kirkkoa varten mm. kihartamalla hiuksia. Pyykkejä talossa pestiin kaksi kertaa vuodessa, kerran kesällä ja kerran talvella. Tämän esityksen jälkeen oppilaat saivat kokeilla vanhoja ruotsalaisia leikkejä ulkona.
Gammelstadin reissulla kävimme Elisabeth-rehtorin kyrkstugalla, joka oli aivan vanhan kaupungin kirkon vieressä. Siellä Elisabeth tarjosi meille fikan eli oppilaille mehua ja pullaa, opettajille kahvia ja pullaa. Elisabethin tuvalla oli yleisöennätys, koska sisälle mahtui koko porukka.
Torstain ensimmäinen tunti oli englantia. Tehtävänä oli ryhmissä löytää viisi yhtäläisyyttä ja viisi eroavaisuutta Suomen ja Ruotsin välille ja yksi nuorille yhteinen asia. Yhtäläisyyksiä olivat mm. seuraavat: kylmä talvi, kristittyjä suurin osa ihmisistä, paljon metsää, samanlainen luonto, ilmasto, oikeanpuoleinen liikenne ja ilmainen koulu.
Viisi eroavaisuutta olivat mm. seuraavat: Suomessa on presidentti, Ruotsissa kuningas, erilaiset arviointiasteikot koulussa, eri aika (Suomessa klo 8 on Ruotsissa klo 7), Suomessa kengätön koulu (oli ollut kulttuurishokki ruotsalaisille), valuutta (Suomessa eurot, Ruotsissa kruunu), kielet suomi ja ruotsi (Suomessa vain vähemmistö ruotsinkielisiä). Lopuksi vielä kisattiin Suomi- ja Ruotsi-tietoudessa.
Toisella tunnilla meillä oli aikaa tehdä arviointia reissusta ja projektista, esimerkiksi mitkä taidot ovat parantuneet projektin aikana. Oppilaat arvioivat, että heidän kielitaitonsa oli parantunut projektin aikana. He olivat oppineet lähestymään uusia ihmisiä ja he olivat oppineet tunnistamaan eroja kulttuurien välillä. He arvioivat, että tulevaisuudessa he ovat rohkeampia esimerkiksi lähtemään oppilasvaihtoihin ulkomaille.
Oppilaista oli projektin aikana tullut rohkeampia käyttämään kieltä ja he ovat saaneet lisää itseluottamusta vieraan kielen kanssa. Sosiaaliset taidot olivat myös kehittyneet projektin aikana. Oppilaat kommunikoivat hyvin keskenään, vaikka aina ei ollut yhteistä kieltä. Reissua pidettiin ikimuistoisena kokemuksena. Oppilaista oli kiva tutustua ruotsalaisen perheen arkeen ja oli ollut kiva olla osa ruotsalaista perhettä. Suomalaisten oppilaiden silmät myös aukesivat tällä reissulla huomaamaan, kuinka mukavaa on, kun Suomessa kouluissa on työrauha.
Kolmannella oppitunnilla oppilaat saivat valita, menevätkö espanjan, saksan vai ranskan tunneille. Koska saksan opettaja oli pois, tuntia ei ollutkaan. Näin käy kuulemma usein, jos sijaisia ei saada. Oppilaille vain tulee hyppytunti ja korvaavaa ohjelmaa ei järjestetä. Me menimme kaikki espanjan tunnille. Suomen oppilaat ihmettelivät luokan huonoa työrauhaa. Samaa ihmetteli myös ope.
Seuraavaksi menimme bussilla keskustaan Kulturhusetille. Bussissa satuin istumaan syntyperältään suomalaisen rouvan viereen. Hän oli asunut Luulajassa vuodesta 1976 lähtien ja Ruotsissa 1972 lähtien. Hänellä oli sukulaisia Oulussa. Kun siinä jonkin aikaa olimme jutelleet, kysyi vastapäinen rouva, mistä me olemme. Hänenkin äidinkielensä oli suomi. Suomalaista syntyperää olevia ihmisiä on Luulajassa paljon. Siksi esimerkiksi vanhustyössä tarvittaisiin lisää suomea ja ruotsia osaavia henkilöitä. Myös opettajista on kova pula koko Ruotsissa.
Kulturhusetilla kiersimme ensin katsomassa autoihin liittyvän näyttelyn ja sen jälkeen oppilaat osallistuivat taideprojektiin. Oppilaat saivat tehdä oman liikennekyltin, jossa oli jotain tekstiä. Toinen puolisko oppilaista oli ensin shoppailemassa ja puolessa välissä vaihdettiin vuoroja. Kulturhusetin jälkeen vierailimme pakohuoneessa ja söimme illallisen yhdessä isäntien ja emäntien kanssa.
Perjantaina olimme aamulla mukana 8d-luokan matematiikan tunnilla ja sitten sai valita espanjan, saksan tai ranskan välillä. Ruotsin tunnilla suoritimme yhdessä ruotsalaisten kanssa projektin arviointia. Åsa-opettaja, joka kävi luokkansa kanssa Haukiputaan koululla viime keväänä oppilaidensa kanssa piti tämän tunnin. Åsan oppilaista osa kävi myös moikkaamassa vanhoja tuttuja suomalaisoppilaita ja olivatpa meidän oppilaat käyneet Harsimrat-nimisen tytön kotonakin syömässä yhtenä iltana.
Lounaan jälkeen lähdimme kotimatkalle ja pysähdyimme vielä Haaparannassa Candy Worldissa herkkuostoksilla. Borta bra, men hemma bäst. Mukavaa oli olla reissussa, mutta mukava oli myös palata kotiin. Pientä “turnausväsymystä” oli reissulaisilla aina välillä, mutta hienosti selvisimme. Kiitos kaikille oppilaille. Edustitte Haukiputaan koulua ja Suomea todella fiksusti!
Haukiputaan koulun Nordplus-yhteistyö Björkskataskolanin kanssa jatkuu vielä tänä lukuvuonna. 9. luokan A2-ruotsin ryhmä lähtee viikoksi reissuun syyskuussa. Lisäksi Luulajasta on tulossa suomen kielen opiskelijoita Haukiputaalle vieraaksi pariksi päiväksi. Luulajassa on aika paljon suomen kielen opiskelijoita ja he haluavat mielellään myös tehdä meidän kanssa yhteistyötä, että nuoret saisivat oman ikäisiä ”oikeita” kontakteja Suomesta.
Paula Nurmos, apulaisjohtaja,
Haukiputaan koulu lk 7–9