Martinniemen tsasounan eli Oulun ortodoksisen seurakunnan rukoushuoneen paikalle Martinniementien varteen on pystytetty muistoristi. Tsasouna purettiin vuonna 2019 huonon kuntonsa takia. Kaunis puinen muistoristi seisoo loivalla mäenkumpareella juuri tsasounan paikalla mäntymetsän siimeksessä.
– Muistoristillä halutaan kunnioittaa ja muistaa alueen ortodoksiperinnettä ja paikalla ollutta rukoushuonetta, joka palveli alueen ortodokseja vuodesta 1962 lähtien. Muistoristi antaa mahdollisuuden martinniemeläisille ja kaikille haukiputaalaisille pysähtyä ristille muistamaan perheensä ja suvun historiaa, toteaa Pekka Vuononvirta.
Myös Martinniemeen ja muualle Haukiputaan alueelle muutti paljon ortodoksiseen kirkkokuntaan kuuluvia evakkoja jo 1920-luvulla Stalinin vainoja pakoon ja sodan jälkeen 1944 Laatokan Karjalasta, Vienan Karjalasta ja Petsamosta.
Muistoristipaikka ei ole tarkoitettu vain ortodokseille, vaan kaikille kyläläisille ja alueen asukkaille. Vuosikymmenten kuluessa niin ortodoksinen kuin luterilainen väestö on sulautunut ja sopeutunut yhteiseen kanssakäymiseen ja arkeen.
Ajatus muistorististä heräsi viime kesänä Martinniemen kyläyhdistyksessä kun mietittiin, miten entistä rukoushuoneen paikkaa ja ortodoksiperinteen historiaa voitaisiin muistaa ja tuoda näkyville. Lauri Kauppila ja Pekka Vuononvirta ryhtyivät selvittämään muistoristin hankintaa.
Kyläyhdistyksen puheenjohtaja Aarne Vuononvirta, Pekka Vuononvirta, Lauri Kauppila ja Oulun ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Marko Patronen kävivät toteamassa rukoushuoneen tontilla paikan sopivaksi muistoristille. Seurakunnasta saatiin lupa hankkeelle. Haukiputaan Jakokunta lupautui kustantamaan puisen ristin hankinnan. Tarvittavat maatyöt ja soraistuksen teki talkoilla Maanrakennus B. Dahlbacka Oy. Risti pystytettiin viime torstaina, ja monet ohikulkijat ovatkin sen jo huomanneetkin.
Tsasouna oli Martinniementien varressa näkyvä maamerkki. Tonttia kiertää portillinen aita, joka jätettiin ja säilyy rakennusten purkamisen jälkeen paikoillaan.
– Tarkoitus on laittaa vielä myöhemmin muistoristin edustalle maahan kiviä, joiden päälle on turvallista halutessaan tuoda kynttilöitä, suunnittelivat Pekka Vuononvirta ja Lauri Kauppila.
Ortodoksisessa seurakunnassa nähtiin muistoristin hankkiminen hyvänä ja kauniina ajatuksena kunnioittaa ja muistaa ortodoksiväestöä ja rukoushuoneen rakentajia. Muistoristillä järjestetään kaikille avoin tilaisuus lauantaina 10.6., jolloin muistoristi siunataan.
Aikoinaan Haukiputaan Tiistaiseura vaali pitkään Petrun praasniekkaperinnettä 1980-luvulta alkaen järjestämällä praasniekkatapahtumia. Martinniemen tsasouna oli pyhitetty Apostolien Pietarin ja Paavalin sekä pyhittäjä Arseni Konevitsalaisen muistolle.
Martinniemen tsasouna oli vilkkaassa käytössä. Tsasounassa järjestettiin jumalanpalveluksia ja toimituksia. Pekka Vuononvirta kertoo itse päässeensä ripille tsasounassa vuonna 1964 samaan aikaan yhdeksän muun samaan ikäluokkaan kuuluvan ortodoksinuoren kanssa, joista kuusi oli Martinniemestä ja kaksi Kellosta.
Pekka Vuononvirta syntyi Martinniemessä vuonna 1949. Hänen vanhempansa Hanna ja Heikki Vuononvirta olivat tulleet Petsamosta evakkotaipaleen jälkeen Häyrysenniemeen vuonna 1947. Häyrysenniemeen asutettiin pääasiassa evakkoja Laatokan Karjalasta ja Petsamosta. Lähemmäksi Martinniemen kylää asettui asumaan vienankarjalaisia. Martinniemen kuten myös muut seudun sahat tarjosivat työtä niin evakoille kuin muillekin alueelle muuttaneille.
Moskovan välirauhansopimuksen mukaan Suomi menetti Petsamon Neuvostoliitolle vuonna 1944. Alueita Karjalasta jouduttiin myös luovuttamaan. Eri puolille Suomea siirtyi näiltä Suomeen kuuluneilta alueita 420 000 evakkoa, joista valtaosa oli Karjalasta.
Evakot joutuivat sopeutumaan uuteen ympäristöön ja rakentamaan elämänsä alusta asti uudestaan. Myös Martinniemeen ja Haukiputaalle he toivat tullessaan uusia tapoja, murteen ja ortodoksien uskonnon. Tulijoihin suhtautuminen ei varsinkaan alussa ollut aina myönteistä ja ryssittely oli yleistä, vaikka tulijat olivat suomalaisia. Ristiriitaisuuksista kertoo sekin, että ruotsalaisella rannikkoseudulla ei suostuttu vastaanottamaan evakkoja juuri lainkaan.
Pekka Vuononvirta kertoo, että ajan kuluessa suhtautuminen tulijoihin muuttui, epäluulot hälvenivät ja väestö sulautui keskenään yhteisen kanssakäymisen myötä. Hän ei muista omana kouluaikoinaan kokeneensa liioin kiusaamista tai haukkumista, vaikka tausta tiedettiin.
Lapsuutensa hän muistaa hyvänä aikana, vaikka elämä oli niukkaa.
– Me kylän lapset leikimme yhdessä ja kiersimme talosta taloon. Kyläily siihen aikaan oli muutenkin yleisempää. Muistan kuinka leivinuunilla oli tärkeä merkitys sen ajan kotitaloudessa lämmönlähteenä, leipomisessa ja ruuanlaitossa. Kotiin saattoi tulla myös muita leipojia. Äiti leipoi aina lauantaisin sanki-piirakoita, se oli ehdoton juttu.
Martinniemen rukoushuoneen rakensivat paikalliset ortodoksit ja rakennusalan ammattilaiset.
Tsasounassa todettiin harmiksi vakava sisäilmaongelma 2015. Ortodoksisessa seurakunnassa nähtiin ainoaksi vaihtoehdoksi purkaa rakennus, sillä kunnostaminen tai uusien tilojen rakentaminen olisi ylittänyt seurakunnan taloudellisen kantokyvyn, eikä rukoushuonetta haluttu jättää rapistumaan paikoilleen.
Oulun ortodoksisen seurakunnan kirkko ja palvelut ovat koko alueen ortodoksiväestön käytössä. Yhteistyö myös Haukiputaan ev.lut. seurakunnan tilojen osalta käynnistyi tsasounan purkamisen jälkeen.