Muis­to­ris­ti pys­ty­tet­tiin orto­dok­si­sen rukous­huo­neen pai­kal­le Martinniemessä

Muistoristi pystytettiin viime torstaina puretun tsasounan paikalle Martinniementien varteen. Muistoristin paikkaa tutkailemassa Pekka Vuononvirta (vas.) ja Lauri Kauppila.Muistoristi pystytettiin viime torstaina puretun tsasounan paikalle Martinniementien varteen. Muistoristin paikkaa tutkailemassa Pekka Vuononvirta (vas.) ja Lauri Kauppila.

Mar­tin­nie­men tsa­sou­nan eli Oulun orto­dok­si­sen seu­ra­kun­nan rukous­huo­neen pai­kal­le Mar­tin­nie­men­tien var­teen on pys­ty­tet­ty muis­to­ris­ti. Tsa­sou­na puret­tiin vuon­na 2019 huo­non kun­ton­sa takia. Kau­nis pui­nen muis­to­ris­ti sei­soo loi­val­la mäen­kum­pa­reel­la juu­ri tsa­sou­nan pai­kal­la män­ty­met­sän siimeksessä.

– Muis­to­ris­til­lä halu­taan kun­nioit­taa ja muis­taa alu­een orto­dok­si­pe­rin­net­tä ja pai­kal­la ollut­ta rukous­huo­net­ta, joka pal­ve­li alu­een orto­dok­se­ja vuo­des­ta 1962 läh­tien. Muis­to­ris­ti antaa mah­dol­li­suu­den mar­tin­nie­me­läi­sil­le ja kai­kil­le hau­ki­pu­taa­lai­sil­le pysäh­tyä ris­til­le muis­ta­maan per­heen­sä ja suvun his­to­ri­aa, tote­aa Pek­ka Vuo­non­vir­ta.

Myös Mar­tin­nie­meen ja muu­al­le Hau­ki­pu­taan alu­eel­le muut­ti pal­jon orto­dok­si­seen kirk­ko­kun­taan kuu­lu­via evak­ko­ja jo 1920-luvul­la Sta­li­nin vai­no­ja pakoon ja sodan jäl­keen 1944 Laa­to­kan Kar­ja­las­ta, Vie­nan Kar­ja­las­ta ja Petsamosta.

Muis­to­ris­ti­paik­ka ei ole tar­koi­tet­tu vain orto­dok­seil­le, vaan kai­kil­le kylä­läi­sil­le ja alu­een asuk­kail­le. Vuo­si­kym­men­ten kulues­sa niin orto­dok­si­nen kuin lute­ri­lai­nen väes­tö on sulau­tu­nut ja sopeu­tu­nut yhtei­seen kans­sa­käy­mi­seen ja arkeen.

Aja­tus muis­to­ris­tis­tä herä­si vii­me kesä­nä Mar­tin­nie­men kyläyh­dis­tyk­ses­sä kun mie­tit­tiin, miten entis­tä rukous­huo­neen paik­kaa ja orto­dok­si­pe­rin­teen his­to­ri­aa voi­tai­siin muis­taa ja tuo­da näky­vil­le. Lau­ri Kaup­pi­la ja Pek­ka Vuo­non­vir­ta ryh­tyi­vät sel­vit­tä­mään muis­to­ris­tin hankintaa.

Muis­to­ris­til­le on kul­ku­väy­lä Mar­tin­nie­men­tiel­tä. Ris­ti siu­na­taan ensi kesä­nä 10.6.

Kyläyh­dis­tyk­sen puheen­joh­ta­ja Aar­ne Vuo­non­vir­ta, Pek­ka Vuo­non­vir­ta, Lau­ri Kaup­pi­la ja Oulun orto­dok­si­sen seu­ra­kun­nan kirk­ko­her­ra Mar­ko Pat­ro­nen kävi­vät totea­mas­sa rukous­huo­neen ton­til­la pai­kan sopi­vak­si muis­to­ris­til­le. Seu­ra­kun­nas­ta saa­tiin lupa hank­keel­le. Hau­ki­pu­taan Jako­kun­ta lupau­tui kus­tan­ta­maan pui­sen ris­tin han­kin­nan. Tar­vit­ta­vat maa­työt ja sorais­tuk­sen teki tal­koil­la Maan­ra­ken­nus B. Dahl­bac­ka Oy. Ris­ti pys­ty­tet­tiin vii­me tors­tai­na, ja monet ohi­kul­ki­jat ovat­kin sen jo huomanneetkin.

Tsa­sou­na oli Mar­tin­nie­men­tien var­res­sa näky­vä maa­merk­ki. Tont­tia kier­tää por­til­li­nen aita, joka jätet­tiin ja säi­lyy raken­nus­ten pur­ka­mi­sen jäl­keen paikoillaan.

– Tar­koi­tus on lait­taa vie­lä myö­hem­min muis­to­ris­tin edus­tal­le maa­han kiviä, joi­den pääl­le on tur­val­lis­ta halu­tes­saan tuo­da kynt­ti­löi­tä, suun­nit­te­li­vat Pek­ka Vuo­non­vir­ta ja Lau­ri Kauppila.

Orto­dok­si­ses­sa seu­ra­kun­nas­sa näh­tiin muis­to­ris­tin hank­ki­mi­nen hyvä­nä ja kau­nii­na aja­tuk­se­na kun­nioit­taa ja muis­taa orto­dok­si­väes­töä ja rukous­huo­neen raken­ta­jia. Muis­to­ris­til­lä jär­jes­te­tään kai­kil­le avoin tilai­suus lau­an­tai­na 10.6., jol­loin muis­to­ris­ti siunataan.

Aikoi­naan Hau­ki­pu­taan Tiis­tai­seu­ra vaa­li pit­kään Pet­run praas­niek­ka­pe­rin­net­tä 1980-luvul­ta alkaen jär­jes­tä­mäl­lä praas­niek­ka­ta­pah­tu­mia. Mar­tin­nie­men tsa­sou­na oli pyhi­tet­ty Apos­to­lien Pie­ta­rin ja Paa­va­lin sekä pyhit­tä­jä Arse­ni Kone­vit­sa­lai­sen muistolle.

Mar­tin­nie­men tsa­sou­na oli vilk­kaas­sa käy­tös­sä. Tsa­sou­nas­sa jär­jes­tet­tiin juma­lan­pal­ve­luk­sia ja toi­mi­tuk­sia. Pek­ka Vuo­non­vir­ta ker­too itse pääs­seen­sä ripil­le tsa­sou­nas­sa vuon­na 1964 samaan aikaan yhdek­sän muun samaan ikä­luok­kaan kuu­lu­van orto­dok­si­nuo­ren kans­sa, jois­ta kuusi oli Mar­tin­nie­mes­tä ja kak­si Kellosta.

Pek­ka Vuo­non­vir­ta syn­tyi Mar­tin­nie­mes­sä vuon­na 1949. Hänen van­hem­pan­sa Han­na ja Heik­ki Vuo­non­vir­ta oli­vat tul­leet Pet­sa­mos­ta evak­ko­tai­pa­leen jäl­keen Häy­ry­sen­nie­meen vuon­na 1947. Häy­ry­sen­nie­meen asu­tet­tiin pää­asias­sa evak­ko­ja Laa­to­kan Kar­ja­las­ta ja Pet­sa­mos­ta. Lähem­mäk­si Mar­tin­nie­men kylää aset­tui asu­maan vie­nan­kar­ja­lai­sia. Mar­tin­nie­men kuten myös muut seu­dun sahat tar­jo­si­vat työ­tä niin eva­koil­le kuin muil­le­kin alu­eel­le muuttaneille.

Mos­ko­van väli­rau­han­so­pi­muk­sen mukaan Suo­mi menet­ti Pet­sa­mon Neu­vos­to­lii­tol­le vuon­na 1944. Aluei­ta Kar­ja­las­ta jou­dut­tiin myös luo­vut­ta­maan. Eri puo­lil­le Suo­mea siir­tyi näil­tä Suo­meen kuu­lu­neil­ta aluei­ta 420 000 evak­koa, jois­ta val­tao­sa oli Karjalasta.

Eva­kot jou­tui­vat sopeu­tu­maan uuteen ympä­ris­töön ja raken­ta­maan elä­män­sä alus­ta asti uudes­taan. Myös Mar­tin­nie­meen ja Hau­ki­pu­taal­le he toi­vat tul­les­saan uusia tapo­ja, mur­teen ja orto­dok­sien uskon­non. Tuli­joi­hin suh­tau­tu­mi­nen ei var­sin­kaan alus­sa ollut aina myön­teis­tä ja rys­sit­te­ly oli yleis­tä, vaik­ka tuli­jat oli­vat suo­ma­lai­sia. Ris­ti­rii­tai­suuk­sis­ta ker­too sekin, että ruot­sa­lai­sel­la ran­nik­ko­seu­dul­la ei suos­tut­tu vas­taa­not­ta­maan evak­ko­ja juu­ri lainkaan.

Pek­ka Vuo­non­vir­ta ker­too, että ajan kulues­sa suh­tau­tu­mi­nen tuli­joi­hin muut­tui, epä­luu­lot häl­ve­ni­vät ja väes­tö sulau­tui kes­ke­nään yhtei­sen kans­sa­käy­mi­sen myö­tä. Hän ei muis­ta oma­na kou­luai­koi­naan koke­neen­sa lii­oin kiusaa­mis­ta tai hauk­ku­mis­ta, vaik­ka taus­ta tiedettiin.

Lap­suu­ten­sa hän muis­taa hyvä­nä aika­na, vaik­ka elä­mä oli niukkaa.

– Me kylän lap­set lei­kim­me yhdes­sä ja kier­sim­me talos­ta taloon. Kyläi­ly sii­hen aikaan oli muu­ten­kin ylei­sem­pää. Muis­tan kuin­ka lei­vi­nuu­nil­la oli tär­keä mer­ki­tys sen ajan koti­ta­lou­des­sa läm­mön­läh­tee­nä, lei­po­mi­ses­sa ja ruu­an­lai­tos­sa. Kotiin saat­toi tul­la myös mui­ta lei­po­jia. Äiti lei­poi aina lau­an­tai­sin san­ki-pii­ra­koi­ta, se oli ehdo­ton juttu.

Mar­tin­nie­men rukous­huo­neen raken­si­vat pai­kal­li­set orto­dok­sit ja raken­nusa­lan ammattilaiset.

Tsa­sou­nas­sa todet­tiin har­mik­si vaka­va sisäil­maon­gel­ma 2015. Orto­dok­si­ses­sa seu­ra­kun­nas­sa näh­tiin ainoak­si vaih­toeh­dok­si pur­kaa raken­nus, sil­lä kun­nos­ta­mi­nen tai uusien tilo­jen raken­ta­mi­nen oli­si ylit­tä­nyt seu­ra­kun­nan talou­del­li­sen kan­to­ky­vyn, eikä rukous­huo­net­ta halut­tu jät­tää rapis­tu­maan paikoilleen.

Oulun orto­dok­si­sen seu­ra­kun­nan kirk­ko ja pal­ve­lut ovat koko alu­een orto­dok­si­väes­tön käy­tös­sä. Yhteis­työ myös Hau­ki­pu­taan ev.lut. seu­ra­kun­nan tilo­jen osal­ta käyn­nis­tyi tsa­sou­nan pur­ka­mi­sen jälkeen.