Kiiminkijoen jäälle jokisuistoon on ilmestynyt vastikään kieltokylttejä, joissa kerrotaan maastoliikennerajoituksesta ja 60 kilometrin tuntinopeusrajoituksesta moottorikelkkailijoille. Kylttien mukaan Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus kieltää moottorikäyttöisten ajoneuvojen käytön Kiiminkijoella välillä Alakari, Kurtinhauta ja Halkokari lukuunottamatta merkityllä uralla tapahtuvaa moottorikelkkailua.
Kyltit ovat herättäneet ihmettelyä, kun päätös on tehty 25 vuotta sitten 1996. Päätös syntyi Haukiputaan kunnan aikana ja perustuu ympäristökeskukseen saapuneeseen aloitteeseen, jossa nimellä mainitsematon hakija pyytää kieltoa kyseisellä alueella. Päätös on voimassa toistaiseksi, eli edelleen. Tätänykyä vastaavat rajoitukset kuuluvat ELY:n alaisuuteen, jonka sivuilta löytyvän luettelon mukaan Oulussa ei muilla vastaavaa rajoitusta ole.
Ilmeisesti Kiiminkijoella liikkuvien ja sen varrella asuvien keskuudessa on koettu häiriöitä joella tapahtuvasta liikenteestä, jolle halutaan selkeämmät pelisäännöt. Nyt Oulun kaupunki on asettanut alueelle rajoituskyltit.
Haukiputaan moottorikelkkailijat merkitsi sunnuntaina kelkkauran joen keskivaiheille kirkonkylältä Halkokariin asti. Myös liittymäreitit rannoilta uralle on merkitty. Pistot on urheilukentän ja kirkonkylän rantaan, Sikasaareen, Sankoniemeen ja Pappilanlahdelle. Punaiset merkkaustikut saatiin kaupungilta ja kerho merkkasi urat kymmenen kelkkakunnan voimin. Haukiputaan jakokunta oli tukena reittitalkoissa.
Haukiputaan jakokunnan puheenjohtaja Kari Kaleva toteaa, että tälle keväälle kelkkailusta ole ollut sanottavampaa häiriötä. Latuja jäälle vapaaehtoisesti tekevät eivät toki tykkää siitä, että ladut poljetaan kelkoilla. Suurin osa kelkkailijoista ajaa asiallisesti. Jotkut nuoret eivät aina malta pitää nopeuksia kohtuullisina ja aiheuttavat harmia. Toivottavaa on, että vanhemmat evästävät missä saa laillisesti ajaa ja miten. Kelkoilla ja mönkijöillä ajo edellyttää aina maanomistajan lupaa ajolle.
Kari Kalevan mukaan viime keväänä huolta herättivät ajoneuvot kuten putkirunkoiset viritetyt kulkupelit, jotka ajoivat joen jäällä tosi lujaa. Ajo näkyi ja erityisesti kuului. Tällaisilla ajoneuvoilla ei jokialueelle hänen mielestään ole asiaa.
Haukiputaan moottorikelkkailijoiden puheenjohtaja Pertti Klasila toteaa, että kerho haluaa painottaa harrastajille, että pysytään jäällä kuten maastossakin sallituilla alueilla ja urilla ja muistetaan huomioida oma ja muiden turvallisuus.
Klasila ihmettelee kuitenkin, että kyseiset rajoituskyltit Kiiminkijoelle vedettiin nyt esille “puskista” ilman, että asiaa olisi pohdittu ensiksi yhdessä eri tahojen kesken. Rajoitus on siinä mielessä vanhentunut, että sen mukaan nykyisin suosituilla mönkijöillä ajo on kyseisellä alueella nyt kielletty kokonaan, mikä on hassua, jos mönkijällä saa ajaa tielläkin. Löytyisikö tähän vielä yksissätuumin ratkaisu, pohtii Klasila.
Samoilla linjoilla on myös Kari Kaleva.
– Mielestäni mönkijät mahtuisivat hyvin vaikkapa merkitylle reitille kelkkauran viereen. ELYn lupa ajolle pitää tietenkin olla. Lupaa voisi hyvin päivittää siltä osin. Asukasyhdistys ja muut yhdistykset voisivat olla aloitteentekijänä.
Aikoinaan Haukiputaan kunta merkkasi joelle kelkkauraa, mutta myöhemmin sitä ei ilmeisesti katsottu tarpeelliseksi. Haukiputaan moottorikelkkailijat on merkannut merireittiä Haukiputaalta Kemiin saakka ainakin kymmenenä talvena. Katkoksia on tullut vaihtelevien jääolojen ja talkoolaistenkin puutteen vuoksi.
Pertti Klasila toivoo, että kelkkaharrastajat liittyisivät jäseniksi Haukiputaan moottorikelkkailijoihin tukemaan kelkkaurien ylläpitoa.Virallisia reittejä Haukiputaalla ei ole, mutta kerho tekee omalla tampparilla ajouria sallittuihin paikkoihin maastoon. Nyt vastikään on vedetty uraa Haukiputaalta Iihin saakka paikallisten osuuksien lisäksi. Kerholla on lisäksi “Juurikkakankaan kasino”, kota ja nuotiopaikka Onkamolla.
– Nyt on syytä muistaa, että ylempänä Kiiminkijoessa on heikkojäisiä koskia ja virtapaikkoja, joten varovaisuutta tarvitaan siellä liikkumiseen kaikilta, sanoo Klasila.
Hän uskoo, että sopu ja pelisäännöt ajamiseen ja muuhun liikkumiseen löytyvät yhteispelillä, jossa huomioidaan ja ymmärretään myös toisia. Myös Kari Kaleva sanoo, että jakokunta haluaa omalta osaltaan olla mukana kehittämässä alueen virkistysolosuhteita.
Mainittakoon, että Ämmönnokkaa vastapäätä oleva Iso-Miehikän saari on metsähallituksen omaisuutta. Saaressa kelkoilla ja mönkijöillä ajaminen on kiellettyä. Metsähallitus on kehittämässä yhteistyötä paikallisten toimijoiden kuten Siikaputaan asukasyhdistyksen kanssa saaren suositun laavupaikan ylläpidon ja huollon suhteen.
Kuka rajoituksia maastossa valvoo? Liikenneyksikön johtaja, komisario Pasi Rissanen Oulun poliisista kertoo, että moottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttämistä maastossa valvovat poliisi, tullilaitos ja rajavartiolaitos. Metsähallitus valvoo hallinnassaan olevilla alueilla. Maastoliikennerikkomuksesta voi seurata sakkoja.
ELY voi haittojen ehkäisemiseksi tehdä alueellisia rajoituksia ja kieltoja maa-alueella tai jääpeitteisellä vesialueella.