Vanteen leveys määrittää, miten leveän renkaan sille voi asentaa. Vanteen merkitsevä leveys mitataan vanteen kaulusosan sisäpuolelta. Useimmat eivät ole tästä leveydestä tietoisia, mutta onneksi renkaat sopivat hyvin erilevyisillekin vanteille. Ne kuitenkin toimivat sitä paremmin, mitä optimaalisempi vanteen leveys asennettavalle renkaalle on.
– Suomen yleisin rengaskoko 205/55R16 voidaan periaatteessa asentaa viidestä tuumasta seitsemän ja puoli tuumaa leveälle vanteelle ja kaikelle siltä väliltä. Yleisin vanteen leveys, jolle sellainen rengas asennetaan, on kuusi ja puoli tuumaa, tuotepäällikkö Vesa Lindén Euromasterilta kertoo.
Jos vanteen leveyden mittaaminen ei ole juuri nyt mahdollista, monen vannekauppiaan verkkosivuilta löytyy taulukoita vanteiden ja renkaiden leveyksien yhteensopivuuksista.
Vanteen leveys ei ole ainoa asia, joka asettaa rajoja renkaan leveydelle. Yksi oleellisimmista leveyden rajoitteista on, että renkaan tulisi mahtua pyörimään rengaskotelossa. Ajamisen turvallisuus säilyy toivotulla tasolla, kun etupyöriä pystyy myös kääntämään.
Vastuullinen rengasliike ei asennakaan mitä tahansa renkaita, vaikka ne saisi vanteelle ammuttuakin. Myös laki määrää renkaiden leveydestä. Renkaan kuviopinnan osuus ei saa tulla auton korilinjan eli auton leveimmän kohdan ulkopuolelle.
Vaikka monenlaisten renkaiden käyttö olisi mahdollista ja laillista, kyse on oikean yhdistelmän löytämisestä. Oikean yhdistelmän löytymistä voi arvioida tarkkailemalla renkaan kyljen asentoa. Onko se pystysuorassa?
– Sitä ei ole tarkoitettu olemaan kyljellään. Jos reuna on kyljellään jompaankumpaan suuntaan, rengas on joko liian leveä tai kapea. Tällöin rengas ei toimi niin kuin sen on tarkoitus toimia esimerkiksi kantavuutensa osalta. Tästä seuraa usein myös se, että renkaan kylki on alttiimpi vaurioille, Lindén listaa.
Muoti-ilmiöt voivat toisinaan vaarantaa turvallisuuden. Yksi tällainen on viime vuosien ilmiö, jossa vähän nuorempien kuljettajien autoissa näkyi hyvin kapeita renkaita levitettynä hyvin leveälle vanteelle. Tällaiseen paikkaan joutunut rengas ei toimi alkuunkaan niin kuin sen pitäisi.
– Vastuulliset liikkeet eivät tee sellaisia asennuksia. Mahdollisissa onnettomuustapauksissa renkaat asentanut taho on pulassa.
Joskus rengaskoon vaihdolla saavutetaan myös todellisia hyötyjä. Tasaisella asfaltilla ajettaessa leveämpi rengas tuo paremmat kaarreajo- ja jarrutusominaisuudet. Tieliikenne on kuitenkin yleensä kompromissi, jossa renkaaseen vaikuttavat monenlaiset olosuhteet ja vaihtuvien tilanteiden asettamat vaatimukset.
– Keväällä tienpinnat ovat uraisia ja leveä rengas vain ajelehtii siinä pinnalla. Äärimmäisenä esimerkkinä, tieliikenteessä ei voi pysähtyä vaihtamaan alle sadekelin renkaita sitten, kun niitä tarvittaisiin.
Vesiliirtoherkkyys puhuu kovin leveitä renkaita vastaan. Mitä leveämpi rengas on, sitä enemmän sen tulee kyetä syrjäyttämään vettä. Tämä taas asettaa vaatimuksia renkaan kunnolle. Yleensä kulunut rengas kykenee syrjäyttämään vähemmän vettä kuin vähemmän kulunut.
Toisaalta kovin kapeakaan rengas ei ole paras valinta. Auton suunniteltu dynamiikka ei ehkä toimi, jos kiekot ovat kapeat. Pienet kavennukset voivat kuitenkin lisätä turvallisuutta ja säästää rahaa.
– Talvirenkaissa oli takavuosina tavallista vaihtaa koon 215/55R16-rengas kokoon 205/60R16. Vaihtokoko ei ollut yhtä uraherkkä ja se oli selvästi alkuperäistä kokoa edullisempi. Jos kokoja lähtee muuttamaan, renkaan ulkokehä saa muuttua korkeintaan viisi prosenttia alkuperäisestä, Lindén muistuttaa.
Ulkokehän on pysyttävä lähellä alkuperäistä, jotta nopeusmittarin virheet eivät lähde kasvamaan kovin suuriksi. Jos renkaan ulkokehän koko kasvaa, auto kulkee todellisuudessa nopeampaa kuin mittari tietää.