Meri­var­tios­to varoit­taa rai­lois­ta Perämerellä

Virpiniemen merivartioaseman partio tarkastamassa verkkoavannolla vaadittavia pyydysmerkintöjä. Kuva: Tuomo PajulaVirpiniemen merivartioaseman partio tarkastamassa verkkoavannolla vaadittavia pyydysmerkintöjä. Kuva: Tuomo Pajula

Meri­var­tios­to varoit­taa rai­lois­ta Perämerellä.

– Hyväs­tä jää­tal­ves­ta huo­li­mat­ta meren jää­peit­tee­seen ei kan­na­ta luot­taa sokeas­ti, muis­tut­taa var­tioup­see­ri Tuo­mo Paju­la Vir­pi­nie­men merivartioasemalta.

Tänä tal­ve­na rai­lois­ta on tul­lut ilmoi­tuk­sia meri­var­tios­tol­le esi­mer­kik­si Pate­lan edus­tal­ta Kui­vas­me­rel­tä ja Lumi­joen Var­ja­kan suun­nal­ta. Usein rai­lo­ja syn­tyy samoil­le alueil­le ja pai­kal­li­set osaa­vat nii­tä varoa. Meria­lu­eel­la liik­kuu kui­ten­kin pal­jon ihmi­siä, joil­la ei ole paikallistuntemusta.

Rai­lo­ja eli jään repey­ty­miä ovat aiheut­ta­neet tal­ven aika­na koe­tut voi­mak­kaat tuulet.

– Rai­lo­ja on pai­koin run­saas­ti, mut­ta ne ovat pää­sään­töi­ses­ti kapei­ta ja tasai­sia. Mikä­li rai­lo syn­tyy, on aina vaa­ra­na, että veden varaan jou­tuu ihmi­siä tai eläi­miä, var­sin­kin jos pääl­le sataa lun­ta ja rai­lo jää pii­loon, Paju­la ker­too meri­var­tios­ton tiedotteessa.

Moot­to­ri­kelk­kai­li­joil­le suu­rin ris­ki on rai­los­ta syn­ty­vät rosoi­set jää­mas­sat. Kau­em­paa voi näyt­tää, että vas­tas­sa on pie­ni lumi­kum­pa­re, mut­ta sisäl­tö onkin teräs­jää­tä. Täl­lai­nen tilan­ne voi aiheut­taa pahim­mil­laan vaka­van­kin onnet­to­muu­den, sil­lä moot­to­ri­kelk­ko­jen vauh­dit jää­la­keuk­sil­la voi­vat olla suu­ria. Mak­si­mi­no­peus jää­peit­tei­sel­lä vesia­lu­eel­la ajet­taes­sa on 80 kilo­met­riä tunnissa.

Meri­var­tios­to val­voo meria­luet­ta päi­vit­täin ja tark­kai­lee samal­la jää­peit­teen muo­dos­tu­mis­ta sekä muu­tok­sia. Vir­pi­nie­men meri­var­tio­ase­man par­tiot ja muut merel­lä liik­ku­jat ovat saa­neet naut­tia hyväs­tä jäätalvesta.

– Lun­ta ei ole ollut jää­kan­nen pääl­lä nimek­si­kään, jon­ka vuok­si jään muo­dos­tus on ollut tasai­sen hyvää ja teräs­jään osuus on tavan­omais­ta parempi.

Jääl­lä liik­ku­mi­nen moot­to­ri­kel­kal­la on lumen vähyy­den vuok­si ollut haas­ta­vaa liuk­kau­den sekä kel­kan alus­tan vaa­ti­man jääh­dy­tyk­sen puut­teen vuok­si. Sen sijaan lähes lumet­to­mal­la merel­lä on näky­nyt har­vi­nai­sem­pia liik­ku­jia, kuten retkiluistelijoita.

Merel­lä kan­nat­taa liik­kua valoi­san aikaan, hyvis­sä sää­olo­suh­teis­sa ja varoen, muis­tu­te­taan meri­var­tios­tos­ta. Merel­le läh­dös­tä ja ole­te­tus­ta paluu­ajas­ta tulee ilmoit­taa aina lähei­sil­leen. Mukaan kan­nat­taa ottaa nas­ka­lit ja mat­ka­pu­he­lin veden­pi­tä­väs­sä pakkauksessa.