Mar­tin­nie­men sata­man uudis­tus aika­tau­lus­sa. Vene­pai­kat val­mis­tu­vat kesäksi

Turvallisuussyistä satama-alueella ja Luotsiasemantiellä tulee välttää tarpeetonta liikkumista. Kuva: Auli HaapalaTurvallisuussyistä satama-alueella ja Luotsiasemantiellä tulee välttää tarpeetonta liikkumista. Kuva: Auli Haapala

Mar­tin­nie­men Kur­tin­hau­dan sata­mas­sa on käyn­nis­sä sata­ma-altaan ruop­paus­työt, jot­ka ete­ne­vät suun­ni­tel­lus­ti aika­tau­lun mukai­ses­ti. Ruop­pausa­lue kat­taa sata­ma­lai­tu­rin edus­tan, jos­sa syvyyt­tä lisä­tään 2,7 met­riin. Ruo­pat­ta­van altaan mitat ovat 50 met­riä x 225 metriä.

Työt val­mis­tu­vat tou­ko­kuus­sa, jol­loin sata­maan asen­ne­taan myös kak­si kel­lu­vaa lai­tu­ria ja vene­poi­jut. Sata­maan tulee yhteen­sä 36 uut­ta vene­paik­kaa, ja venei­den las­ku on mah­dol­lis­ta jo tou­ko­kuun puolivälissä.

Ruo­pat­tu­ja maa-ainek­sia läji­te­tään ensik­si sata­ma­lai­tu­rin alu­eel­le, ja nii­tä on kul­je­tet­tu läji­tys­pai­kal­le Kui­va­lan­pe­räl­le jo yli kuu­kau­den ajan. Näyt­tei­tä on ana­ly­soi­tu, ja maa-ainek­set todet­tu puh­taik­si, joten ne voi­daan tur­val­li­ses­ti läjit­tää. Myös sata­ma-altaan vedes­tä ote­taan sään­nöl­li­ses­ti vesinäytteitä.

Ruop­pauk­sen aika­na sata­ma-altaas­ta on löy­ty­nyt tähän men­nes­sä vii­si ank­ku­ria, puhe­lin, auton­ren­kai­ta ja muu­ta sin­ne pudon­nut­ta tai hei­tet­tyä roi­naaa. Poh­ja­mu­dis­ta on pal­jas­tu­nut myös van­ho­ja beto­ni­ra­ken­tei­ta, joi­ta on ilmei­ses­ti käy­tet­ty venei­den kiinnitykseen.

Mar­tin­nie­men sata­man perus­pa­ran­nus on Oulun kau­pun­gin yhdys­kun­ta- ja ympä­ris­tö­pal­ve­lui­den han­ke, joka ete­nee kah­des­sa vai­hees­sa. Käyn­nis­sä ole­vaan toi­seen vai­hee­seen kuu­lu­vat ruop­paus, lai­tu­rei­den asen­nus sekä sata­maan joh­ta­van Luot­sia­se­man­tien perus­kor­jaus, jot­ka ura­koi Mes­tek Oy.

Työ­maa­pääl­lik­kö Mark­ku Sumé­nin mukaan tien kun­nos­tus­työt käyn­nis­ty­vät ruop­pauk­sen val­mis­tut­tua heti, kun sää­olo­suh­teet sen sal­li­vat. Tien perus­pa­ran­nuk­sen on tar­koi­tus val­mis­tua elo­kuun lop­puun mennessä.

Luot­sia­se­man­tiel­lä tar­pee­ton lii­ken­ne on kiel­let­ty, ja sata­man työ­maa-alue on sul­jet­tu tur­val­li­suus­syis­tä 14. tou­ko­kuu­ta asti. Alu­eel­la liik­kuu ras­kas­ta työ­maa­lii­ken­net­tä, mikä on hyvä ottaa huo­mioon myös lähia­lueil­la. Mus­tan­ka­rin ton­teil­le sekä laa­vul­le ajo on kui­ten­kin sallittu.

– Arva­ten­kin työt sata­mas­sa herät­tä­vät suur­ta kiin­nos­tus­ta kylä­läis­ten kes­kuu­des­sa, mut­ta vetoam­me sii­hen, että alu­eel­la ei lii­kut­tai­si, Sumén sanoo.

Hän muis­tut­taa, että tilan­ne pysyy haas­ta­va­na myös myö­hem­min, kun tien perus­pa­ran­nus­työt alka­vat. Alu­eel­la teh­dään samal­la vesi- ja vie­mä­ri­put­kien kaivuutöitä.

Luot­sia­se­man­tien kun­nos­tus­töi­tä haas­ta­vat myös sen var­rel­la sijait­se­vat kol­me mui­nais­jään­nö­sa­luet­ta. Töi­den ede­tes­sä alu­eel­la tar­vi­taan arkeo­lo­gi val­vo­maan kai­vuu­töi­tä. Luot­sia­se­man­tien var­rel­la ja sata­man lähei­syy­des­sä sijait­see kol­me Museo­vi­ras­ton mui­nais­jään­nös­re­kis­te­riin mer­kit­tyä kiin­te­ää his­to­rial­lis­ta mui­nais­jään­nö­sa­luet­ta. Alueil­ta on löy­det­ty aiem­min 1700-luvul­ta peräi­sin ole­via asuin­paik­ko­ja, kuten kel­la­ri­ra­ken­nel­mia ja talonpohjia.

Mark­ku Sumén ja Oulun kau­pun­gi­nin­si­nöö­ri Eelis Rank­ka esit­te­li­vät sata­ma- ja tie­han­ket­ta Mar­tin­nie­men kyläyh­dis­tyk­sen illas­sa vii­me vii­kol­la. Sata­man kun­nos­tuk­sen ete­ne­mi­nen herät­tää tyy­ty­väi­syyt­tä asukkaissa.

Sata­ma-alue asfal­toi­daan samas­sa yhtey­des­sä Luot­sia­se­man­tien katu-ura­kan kans­sa, ja alus­ta­van arvion mukaan se val­mis­tuu elo­kuun lop­puun men­nes­sä. Sata­ma-alu­eel­la on jo säh­köt kes­kuk­ses­sa ja pol­la­reis­sa. Uudet lai­tu­rit saa­vat säh­kön sata­mau­ra­kan val­mis­tut­tua kesä­kuus­sa. Vajat voi­daan siir­tää pai­koil­leen, kun sata­man työt ovat valmiit.

Vuon­na 2023 val­mis­tu­nees­sa sata­man perus­kor­jauk­sen ensim­mäi­ses­sä vai­hees­sa puret­tiin van­ha tuki­muu­ri­lai­tu­ri ja raken­net­tiin uusi, kun­nos­tet­tiin pysä­köin­ti- ja venei­den säi­ly­ty­sa­lu­eet sekä uusit­tiin valais­tus. Ura­kan toteut­ti Infra Vipuset Oy. Ruop­pauk­sen siir­ty­mi­nen tal­vel­le 2025 joh­tui ympä­ris­tö­lu­van viivästymisestä.

Mar­tin­nie­men kyläyh­dis­tys jär­jes­tää perin­tei­sen Tala­vi­rie­han Ukko­lan­ran­nas­sa sun­nun­tai­na 16.3.

– Tavoit­tee­na on jär­jes­tää tapah­tu­ma vaih­te­le­vis­ta kelio­lo­suh­teis­ta huo­li­mat­ta, ker­too Mar­ja-Lii­sa Här­mä kyläyh­dis­tyk­ses­tä. Tilan­net­ta tar­kas­tel­laan muu­ta­maa päi­vää ennen tapah­tu­maa, ja mah­dol­li­sis­ta muu­tok­sis­ta tiedotetaan.

Kyläyh­dis­tys vas­taa Ukko­lan­ran­nan laa­vun ja nuo­tio­pai­kan yllä­pi­dos­ta sekä puu­huol­los­ta. Kulu­ja kate­taan jäsen­mak­suil­la, ja toi­vo­taan­kin, että asuk­kaat, ellei­vät ole jo jäse­ni­nä, tuki­si­vat kyläyh­dis­tyk­sen toi­min­taa jäsen­mak­sun muodossa.