Helmikuun alussa käynnistynyt Martinniemen Kurtinhaudan sataman peruskorjauksen 1. vaihe on hyvässä vauhdissa. Hanke valmistuu kesäkuussa. Juhannukseen mennessä vanha tukimuurilaituri on purettu ja tilalle rakennettu uusi. Lisäksi satama-alueelle rakennetaan ja päällystetään pysäköinti- ja veneiden säilytysalue. Myös valaistus uusitaan.
Tavoitteena on peruskorjata satama-alue viihtyisäksi ja toimivaksi pienvenesatamaksi, jossa mahdollistetaan veneily sekä kalastustoiminnan jatkaminen. Kyseessä on Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluiden hanke, jonka urakoi Infra Vipuset Oy. Urakan kustannukset ovat noin 700 000 euroa. Hankkeen suunnittelusta on vastannut Plaana Oy.
– Työt ovat edenneet suunnitellusti. Käynnissä on sataman laiturirakenteiden purku ja uuden rakentaminen, kertoo kohteen vastaava työnjohtaja Mika Still Infra Vipuset Oy:stä.
Lähiviikkoina, kun lumi ja routa hieman sulavat, päästään leikkaamaan kentällä maa-alueita ja työstämään pysäköinti- ja veneiden säilytysalueita, jatkaa yrityksen toimitusjohtaja Ville Rehu.
Sataman peruskorjauksen toisen vaiheen työt ja urakat satamassa käynnistetään todennäköisesti alkuvuodesta 2024. Toinen vaihe käsittää satama-altaan ruoppauksen ja venepoijujen rakentamisen.
– Toisen vaiheen aloitusaikataulu on vielä epävarma, koska siihen vaikuttaa muun muassa ruoppauksen ympäristöluvan aikataulu, kertoo rakennuttajainsinööri Tero Tuhkala Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista.
Toisen vaiheen rakennussuunnittelu on parasta aikaa aikaa käynnissä, eikä tarkempaa kustannusarvioita hankkeelle ole vielä tiedossa.
Suunnitelmien mukaan venepaikkoja satamaan tulee kaikkiaan 36, joista muutama on kylkikiinnityspaikka laituriin.
Nyt käynnissä oleva ja kesällä valmistuva urakka aloitettiin talviaikaan, mistä on tiettyä hyötyä laiturin rakentamisessa, sillä jäätyneen penkereen sortumisvaara on pienempi kuin sulan maan aikana, kertoo Ville Rehu.
Rakennustöiden yhteydessä tehdään kaapeloinnit valmiiksi myöhemmin tehtäville ponttonilaitureille.
Satama-alue on kokonaispituudeltaan 195 metriä, josta louhella verhoiltavaa luiskaa on 130 metriä ja betonilaiturin osuus on 60 metriä. Satamaan tulee myös veneenlaskuluiska nykyiselle paikalleen.
Satama-altaassa lähellä laituria vettä pidetään sulana, minkä johdosta jääaluetta on aidattu ja merkattu varotoimeksi jäällä liikkujille, sillä lähelle satamalaituria ei saa mennä. Myös mantereella satamatyömaan alue on aidattu.
– Sataman kunnostus tietenkin kiinnostaa alueen asukkaita suuresti, mutta hyvin on noudatettu portteja, kiittelee Rehu.
Martinniemen satamatyömaalla työskentelee tällä hetkellä Infra Vipuset Oy:ltä työnjohdon lisäksi pari työntekijää ja aliurakoitsijana kaivinkoneessa yksi mies. Urakan eri vaiheissa mukana on oman väen lisäksi aliurakoitsijoita eri työvaiheissa.
Infrahankkeisiin erikoistuneella oululaisella Infra Vipuset Oy:llä on henkilöstöä seitsemän. Tällä hetkellä käynnissä työmaat myös Kempeleessä ja Oulussa.
Martinniemen sataman kunnostusta on odotettu pitkään. Osa satamasta laitettiin käyttökieltoon jo vuonna 2015 rakenteiden huonon kunnon takia. Laituri on kuitenkin ollut osin käytössä ja ammattikalastajat ovat voineet toimia satamasta käsin. Satama on rakennettu Haukiputaan kunnan aikana 1960-luvulla. Uusi kunnostettu satama tulee palvelemaan ainakin seuraavan puoli vuosisataa.
– Laiturin teräspontit olivat hyvin huonossa kunnossa ja rakenteet ovat todellakin käyttöikänsä päässä, kuvailee Mika Still.
Kaupunki käynnisti satama-alueen tyhjennyksen viime syksynä. Omistajat siirsivät veneitä ja kalavajoja taaemmaksi metsän reunaan, jonne ne sijoittuvat jatkossakin. Huonokuntoiset vajat, joille ei löytynyt omistajaa, purettiin kaupungin toimesta. Vielä on työmaa-alueella iso vanha alus, joka pitää siirtää pois kenttätöiden tieltä.
Tällä hetkellä osa Satamajärventien puoleisesta parkkialueesta on jäälle menijöiden käytössä, mutta myöhemmin kevään mittaan alue suljetaan kululta maatöiden käynnistyessä.