Kauhuelokuvia on tuotettu Suomessa perinteisesti vähän. Erik Blombergin klassinen Valkoinen peura (1952) palkittiin aikoinaan jopa Cannesin elokuvajuhlilla, mutta sen jälkeen mainittavat tapaukset ovat olleet laskettavissa yhden käden sormilla. Olli Soinion Kuutamosonaatti (1988), Jussi-voittaja AJ Annilan Sauna (2008) ja koronan takia vähälle huomiolle jäänyt Pahanhautoja (2022) ovat toki kaikki elokuvina hyviä, mutta eivät sellaisia hittejä, että maassamme olisi koskaan päässyt syntymään omaa kauhuelokuvabuumia.
Uusin yrittäjä on nyt ensi-iltaansa tuleva Koputus, jonka takaa löytyvät lapsuudenystävät Max Seeck ja Joonas Pajunen. “Leffa-Niiloiksi” itseään tituleeraaville kaveruksille kyseessä oli lapsuuden haave, joka juontaa juurensa aina peruskouluun asti.
– Yhdeksäsluokkalaisina teimme ensimmäisen yhteisen harrastajaelokuvamme. Siitä asti meillä on ollut suunnitelmissa tehdä elokuvia, kunhan aikataulut antavat myöten. Sopiva aika tuli kolme vuotta sitten, kun pandemia pyyhki kalenterit, dekkari-kirjailijana paremmin tunnettu Max Seeck kertoo.
Videotuotantoyrittäjänä toimiva Joonas Pajunen myöntää, että ilman koronaa elokuvahaave olisi voinut taantua ikuisuusprojektiksi. Alunperin kaksikon suunnitelmissa oli pienemmän budjetin indie-elokuva, kunnes käsikirjoituksen luki Solar Filmsin tuottaja Markus Selin. Kauhuelokuvia aiemminkin (mm. Lordi-elokuva Dark Floors, 2008) tuottanut Selin vakuuttui kaksikon yhdessä kynäilemästä käsikirjoituksesta ja elokuva sai käyttöönsä suomalaisittain kohtuullisen budjetin.
Koputus kertoo kolmesta sisaruksesta (rooleissa Inka Kallén, Saana Koivisto ja Pekka Strang) jotka palaavat lapsuudenkotiinsa metsän keskelle. Aikeissa on kartoittaa mystisissä olosuhteissa kuolleiden vanhempien jättämää perintöä sanan molemmissa merkityksissä. Sen enempää elokuvasta ei tekijöiden mukaan kannattaisikaan tietää. Simppelin perusjuonen päälle on rakennettu kerroksittain psykologista jännäriä ja hieman yllättäen myös kantaaottavaa tematiikkaa.
– Elokuva on vähän kuin sipuli. Jos haluaa nauttia siitä vain pintatasolla, elokuva toimii sellaisenaankin. Mutta jos haluaa ajatella ja analysoida näkemäänsä, sieltä löytyy eri kerroksia, Pajunen kuvailee.
Elokuva on viimeistään todiste siitä, että suomalainen kauhuelokuva on siirtynyt taas askeleen eteenpäin. Takavuosina suomalaista kauhua vaivannut pakkomielle kopioida suosittuja amerikkalaisia kauhuelokuvia kliseineen on väistynyt omaäänisemmän luomistyön tieltä. Koputus voi tuoda mieleen kansanperinteestä ammentavan folk-kauhun hittiteoksia, kuten Robert Eggersin The Witch (2015) tai Ari Asterin Hereditary (2018), mutta kerrankin voi hyvällä omatunnolla todeta suomalaisen kauhuelokuvan olevan jotain aidosti uutta ja omaperäistä. Jos elokuva ei nyt kokeneille kauhunystäville mitään poikkeuksellisia säväreitä aiheutakaan, on sen toteutusta ja mielenkiintoista tarinaa pakko arvostaa.
Koputus sai maailmanensi-iltansa Espanjan Sitges-kauhuelokuvafestivaaleilla viime vuoden lokakuussa. Kiinnostus on ollut sen verran kovaa, että elokuvaa on ehditty myydä jo 70 maahan. Ulkomaanmarkkinat voivat tehdä elokuvasta menestyksen, vaikka Suomessa katsojia ei niin kertyisikään.
– Toivoisin, että elokuvaa uskaltautuisivat katsomaan nekin, jotka eivät yleensä kauhuelokuvia katso. Tämä on elokuva muillekin kuin vain kauhuelokuvien ystäville, Max Seeck sanoo.
Koputus
Ohjaus: Joonas Pajunen ja Max Seeck
Rooleissa: Pekka Strang, Inka Kallén, Saana Koivisto
Kesto: 89 min
Arvio: 4/5
Elokuvateattereissa 22.2. alkaen.