Kun voin­ti heik­ke­nee, mis­tä apua? – Yli­kii­min­ki­läi­sen koke­mus herät­ti kysymyksiä

Ran­ta­poh­ja ker­toi 9. tam­mi­kuu­ta jul­kais­tus­sa jutus­saan Yli­kii­min­gin Nuo­rit­tal­la yksin asu­van 89-vuo­ti­aan asuk­kaan vai­keuk­sis­ta saa­da yhteys ter­veys­pal­ve­lui­hin ja apua huo­no­voin­ti­suu­teen­sa. Hän oli etsi­nyt yhteys­tie­to­ja Poh­teen verk­ko­si­vuil­ta ja yrit­tä­nyt kol­men päi­vän ajan saa­da apua. Hän poh­ti myös, voi­si­ko koti­sai­raan­hoi­to tul­la käy­mään ja kon­sul­toi­da lää­kä­riä avuntarpeesta.

Lopul­ta, kun yhtey­den saa­mi­nen johon­kin tahoon onnis­tui, soit­ta­jaa keho­tet­tiin mene­mään päi­vys­tyk­seen joko Kii­min­kiin tai Ouluun. Ongel­ma­na oli kui­ten­kin se, että läh­tö päi­vys­tyk­seen tun­tui täy­sin mahdottomalta.

Ran­ta­poh­ja kysyi Poh­teen ter­vey­den ja sai­raan­hoi­don toi­mia­lu­een vas­taan­ot­to­pal­ve­lu­jen pal­ve­lua­lue­joh­ta­jan Päi­vi Har­jun aja­tuk­sia kysei­ses­tä esi­merk­ki­ta­pauk­ses­ta. Asi­aa poh­dit­tiin myös Poh­teen ikäih­mis­ten toi­mia­lu­een pal­ve­lua­lue­joh­ta­jien Vir­pi Rää­pys­jär­ven, Maria Vah­to­lan ja Satu Kan­kaan kans­sa. He anta­vat myös vas­tauk­sia ylei­siin kysy­myk­siin sii­tä, mis­tä voi hakea apua.

Ran­ta­poh­jas­sa ker­ro­tun esi­merk­ki­ta­pauk­sen perus­teel­la he päät­te­li­vät, että yli­kii­min­ki­läi­sel­le asuk­kaal­le oli teh­ty hoi­don tar­peen arvio puhe­li­mes­sa. Täl­löin sai­raan­hoi­ta­ja usein kon­sul­toi lää­kä­riä. Apua tar­vit­se­va oli­si voi­nut lii­ken­neo­lo­suh­tei­den ja ter­vey­den­ti­lan­sa­kin vuok­si tila­ta KELA-tak­sin ja hakeu­tua pal­ve­lui­hin ohjeen mukaan.

Muun tuen ja pal­ve­lu­tar­peen arvioin­tia var­ten voi olla yhtey­des­sä Aino-neu­von­taan. Jos asia­kas oli­si soit­ta­nut kysei­ses­sä tilan­tees­sa Aino-neu­von­taan (p. 08 669 1010), oli­si hän saa­nut myös siel­tä jat­ko-ohjeet ter­vey­den­ti­lan­tee­seen­sa liit­tyen. Neu­von­nas­sa pal­vel­laan arki­päi­vi­sin tiet­tyi­nä aikoi­na. Ensi­si­jai­ses­ti ter­vey­teen liit­ty­vät yhtey­de­no­tot ohja­taan sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kuk­seen, päi­vys­tys­a­puun tai hätänumeroon.

Ikäih­mis­ten pal­ve­luis­ta on teh­ty kat­ta­va pal­ve­luo­pas, joka on jaet­tu pos­tis­sa osoit­teel­li­se­na yli 65-vuo­tiai­den kotei­hin Poh­teen alueella.

Yhteys­tie­to­ja ja opas­tus­ta Poh­teen pal­ve­luis­ta löy­tyy myös Pohde.fi ‑verk­ko­si­vul­ta. Ikäih­mi­sil­le suun­nat­tuun pal­ve­luop­paa­seen löy­tyy sivuil­ta myös link­ki: https://pohde.fi/wp-content/uploads/2024/10/Pohde_Ikaihmisten_palvelut_esite_Verkkoversio.pdf

Poh­teen hyvin­voin­tia­lu­een alue­val­tuus­ton ja alue­hal­li­tuk­sen jäsen Anne­li Näp­pä Kii­min­gis­tä ker­too tun­nis­ta­van­sa hyvin tilan­teen, jos­sa eten­kin iäk­kääm­pien apua tar­vit­se­vien voi olla vai­ke­aa löy­tää oikei­ta yhteys­tie­to­ja, var­sin­kin jos käy­tös­sä ei ole net­tiä. Myös pit­kät väli­mat­kat ja huo­not kul­ku­yh­tey­det voi­vat tuot­taa ongel­mia. Näis­tä asiois­ta hän saa luot­ta­mus­hen­ki­lö­nä toi­si­naan palautetta.

Kotiin jaetusta Ikäihmisten palveluoppaasta löytyy tarpeellista tietoa.

Kotiin jae­tus­ta Ikäih­mis­ten pal­ve­luop­paas­ta löy­tyy tar­peel­lis­ta tietoa.

– Pode pyr­kii tie­dot­ta­maan pal­ve­luis­taan ja yhtey­den­ot­to­ka­na­vis­taan kat­ta­vas­ti, mut­ta vali­tet­ta­vas­ti käy­tän­nös­sä tie­to ei saa­vu­ta kaik­kia, var­sin­kaan van­hem­paa väkeä. Pal­ve­luis­ta tie­dot­ta­mi­ses­sa on var­mas­ti paran­net­ta­vaa ja poh­dit­ta­va on, miten tie­toa saa­daan jaet­tua vie­lä parem­min, Näp­pä toteaa.

Hän saa jon­kin ver­ran palau­tet­ta myös ter­veys­kes­kus­ten ruuh­kau­tu­nees­ta puhe­lin­pal­ve­lus­ta ja vas­taus­soi­ton odottamisesta.

– Toi­saal­ta palau­tet­ta tulee myös hyvin suju­nees­ta asioin­nis­ta ja pal­ve­luis­ta, vaik­ka epä­koh­dat nouse­vat­kin her­kem­min esiin, Näp­pä huomauttaa.

Anne­li Näp­pä pitää erin­omai­se­na yli 65-vuo­tiail­le kotiin jaet­tua Poh­teen pal­ve­luo­pas­ta, mis­tä löy­tyy kat­ta­vas­ti tie­toa eri tilanteisiin.

– Har­mi, jos opas on jää­nyt huo­maa­mat­ta tai pää­ty­nyt vahin­gos­sa pape­rin­ke­räyk­seen. Jos näin on käy­nyt, opas­ta löy­tyy kir­jas­tois­ta, Näp­pä muistuttaa.

Hän halu­aa myös muis­tut­taa ympä­ri vuo­ro­kau­den pal­ve­le­vas­ta Poh­jois-Poh­jan­maan Päi­vys­ty­sa­vun nume­ros­ta 116 117, joka ei ole vie­lä kaik­kien tie­dos­sa. Pal­ve­lus­ta saa toi­min­taoh­jei­ta, jos omaan ter­veys­kes­kuk­seen ei saa yhteyt­tä tai jos apua tar­vi­taan iltai­sin ja vii­kon­lop­pui­sin. Nume­roon tuli­si myös soit­taa aina ennen läh­töä OYS:n yhteispäivystykseen.

– Netin käyt­tä­jät voi­vat myös teh­dä oirear­vion Poh­teen sivuil­la Oma­Poh­de-pal­ve­lus­sa ja Digi­taa­li­sen sote-kes­kuk­sen sivuil­la, Näp­pä vinkkaa.

Mihin otan yhteyt­tä – Vas­tauk­sia kysymyksiin

Jos sai­ras­tun ja tar­vit­sen apua, mihin voin olla yhtey­des­sä, kun haluan saa­da arvion tilan­tees­ta­ni tai pääs­tä lää­kä­rin vastaanotolle?

– Arki­päi­vä­nä yhteys omaan sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kuk­seen puhe­li­mel­la tai digi­taa­li­sen sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kuk­sen chat-pal­ve­luun. Digi­taa­li­nen chat-pal­ve­lu on avoin­na arki­sin 7–20 ja vii­kon­lop­pui­sin 8–18. Poh­jois-Poh­jan­maan Päi­vys­tys­a­pu puhe­lin­nu­me­ros­sa 116 117 pal­ve­lee ympä­ri vuorokauden.

– Illal­la, yöl­lä ja vii­kon­lo­pun aika­na digi­taa­li­ses­sa sote­kes­kuk­ses­sa ja päi­vys­ty­sa­vus­sa vas­taa­ja­na on ter­vey­den­huol­lon ammat­ti­lai­nen. Hän arvioi, tar­vi­taan­ko kii­reel­lis­tä hoi­toa sekä antaa neu­vo­ja ja toi­min­taoh­jeet. Päi­vys­ty­sa­vun nume­roon 116 117 on maksuton.

Mil­loin on soi­tet­ta­va hätä­nu­me­roon 112?

– Hätä­nu­me­roon soi­te­taan vain kii­reel­li­sis­sä hätä­ti­lan­teis­sa, jol­loin pai­kal­le tar­vi­taan aut­ta­via viran­omai­sia (polii­si, ensi­hoi­to, pelas­tus- ja sosiaalitoimi).

Mitä jos en saa yhteyt­tä omaan sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kuk­seen tai takai­sin­soit­to vii­pyy? Onko täl­lä het­kel­lä poik­keuk­sel­lis­ta ruuh­kaa, ja kuin­ka nopeas­ti takai­sin­soi­ton pitäi­si tulla?

– Yhtey­den­saan­ti kii­reet­tö­mis­sä asiois­sa on ajoit­tain ruuh­kau­tu­nut. Kii­reel­li­siin puhe­lui­hin vas­ta­taan ensisijaisesti.

– Mikä­li kyse ei ole kii­reel­li­ses­tä asias­ta, on hyvä odot­taa takai­sin­soit­toa. Kii­reel­li­ses­sä tilan­tees­sa voi myös soit­taa Päi­vys­tys­a­puun 116 117. Hätä­nu­me­roon 112 voi soit­taa, mikä­li kyse on hätä­ti­lan­tees­ta. Sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kuk­sen aukio­loai­ka­na voi men­nä myös kii­re­vas­taa­no­tol­le (akuut­ti­vas­taa­no­tol­le) ilman ajan­va­raus­ta, jol­loin hoi­don tar­ve arvioi­daan pai­kan päällä.

– Yhteys sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kuk­seen kuu­luu saa­da saman päi­vän aika­na. Kii­reel­li­siin puhe­lui­hin vas­ta­taan ensin, jol­loin kii­reet­tö­mis­sä asiois­sa voi jou­tua odot­ta­maan pidem­pään. Yhtey­den­saan­nis­sa on ollut ajoit­tain vii­vet­tä. Teem­me par­hail­laan kehit­tä­mis­työ­tä yhtey­den­saan­nin parantamiseksi.

Mis­sä tilan­teis­sa Digi­taa­li­nen sote­kes­kus palvelee?

– Digi­taa­li­nen sote-kes­kus on saa­tu käyt­töön koko Poh­teen alu­eel­la 13.1. 2025. (Ran­ta­poh­jan alu­eel­la Oulu ja Ii). Digi­taa­li­ses­sa sote-kes­kuk­ses­sa voi hoi­taa samo­ja asioi­ta kuin taval­li­ses­sa sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kuk­ses­sa­kin. Digi­taa­li­ses­sa sote­kes­kuk­ses­sa voi kes­kus­tel­la sai­raan­hoi­ta­jan tai psy­kiat­ri­sen sai­raan­hoi­ta­jan kans­sa cha­tis­sa ilman ajan­va­raus­ta. Jos on tar­peen, ajan saa lää­kä­rin, sai­raan­hoi­ta­jan tai fysio­te­ra­peu­tin video­vas­taa­no­tol­le. Mie­len­ter­veyscha­tis­sa saa tukea mie­len­ter­vey­son­gel­miin ja elä­män krii­sei­hin ilman ajanvarausta.

– Digi­taa­li­nen sote-kes­kus on avoin­na Poh­teen verk­ko­si­vuil­la arki­sin kel­lo 7–21 ja vii­kon­lop­pui­sin sekä arki­py­hi­nä kel­lo 8–18. Mie­len­ter­veyschat ja ‑video­vas­tan­ot­to ovat avoin­na arki­sin kel­lo 8–20.

Ketä Poh­teen ikäih­mis­ten liik­ku­va päi­vys­ty­syk­sik­kö palvelee? 

– Liik­ku­van päi­vys­ty­syk­si­kön toi­min­ta-alu­ee­na on Oulun ja Kem­pe­leen alu­eet (aiem­min Oulu ja Ii). Yksik­kö läh­tee asia­kas­käyn­nil­le joko ensi­hoi­don tai Kotas-tilan­ne­kes­kuk­sen lähet­tä­mä­nä. Yleen­sä kysees­sä ovat tilan­teet, jois­sa joko ammat­ti­lai­nen tai omais­hoi­ta­ja on soit­ta­nut ikään­ty­neen ter­vey­den­ti­lan hei­ken­tyes­sä Kotas-tilan­ne­kes­kuk­seen tai hätä­kes­kuk­seen ja soi­ton perus­teel­la arvioi­daan tar­vit­ta­van päi­vys­ty­syk­si­kön ammat­ti­lais­ta arvioi­maan tilan­ne asiak­kaan kotiin.

Miten esi­mer­kik­si iäkäs ja huo­no­kun­toi­nen Yli­kii­min­gin Nuo­rit­tan asu­kas voi pääs­tä päi­vys­tyk­seen Kii­min­kiin tai Ouluun? 

– KELA: lta voi saa­da kor­vauk­sen tak­si­mat­kas­ta ter­vey­den­ti­lan tai puut­teel­lis­ten lii­ken­neo­lo­suh­tei­den vuok­si. Jos ter­vey­den­ti­lan vuok­si ei voi käyt­tää jul­kis­ta lii­ken­net­tä tai jul­kis­ta lii­ken­net­tä ei ole käy­tet­tä­vis­sä koko mat­kal­le tai osal­le mat­kaa, voi käyt­tää tak­sia. Kor­vauk­sen saa­mi­sek­si Kela-tak­si tila­taan alu­eel­li­ses­ta tilaus­nu­me­ros­ta; Poh­jois-Suo­men Tak­si Oy, p. 0800 933 77. Soit­to on mak­su­ton. Kul­jet­ta­jal­le näy­te­tään Kela-kort­tia. Oma­vas­tuu yhden­suun­tai­sel­ta mat­kal­ta on 25 euroa. (Lisää tie­toa https://pohde.fi/meilla-asiakkaana/kelan-tuet-ja-palvelut/)

Mihin yksi­na­su­va van­hus voi ensi­si­jai­ses­ti ottaa yhteyt­tä, jos hän tar­vit­see apua eikä koe pär­jää­vän­sä kotona?

– Pal­ve­lu­tar­peen arvioin­ti läh­tee liik­keel­le ja ete­nee Aino- neu­von­nan kaut­ta. Ikäih­mis­ten Aino-neu­von­ta pal­ve­lee Poh­teen alu­eel­la arki­sin klo 9–12 ja klo 13–15 väli­se­nä aika­na puh. 08 669 1010. Aino-neu­von­nan cha­tis­sa voi myös kes­kus­tel­la ammat­ti­lais­ten kans­sa ja saa­da ohjaus­ta ja neu­vo­ja ikäih­mis­ten pal­ve­luis­ta. Kes­kus­te­lu­ka­na­va on avoin­na arki­sin klo 9–15 ja sin­ne pää­see Poh­teen verk­ko­si­vuil­ta: www.pohde.fi

– Ikäih­mi­sen pal­ve­lu­tar­peen arvioin­ti on aloi­tet­ta­va heti ja saa­tet­ta­va lop­puun ilman aihee­ton­ta vii­vy­tys­tä. 75 vuot­ta täyt­tä­neen hen­ki­lön kii­ree­tön pal­ve­lu­tar­peen arvioin­ti on aloi­tet­ta­va vii­meis­tään seit­se­män­te­nä arki­päi­vä­nä sii­tä, kun ikäih­mi­nen on otta­nut yhteyt­tä sosi­aa­li­pal­ve­lui­hin. Kii­reel­li­nen avun tar­ve on arvioi­ta­va heti.

– Ikäih­mi­sel­lä on oikeus saa­da hänel­le myön­net­ty sosi­aa­li­pal­ve­lu ilman aihee­ton­ta vii­vy­tys­tä, vii­meis­tään kui­ten­kin kol­men kuu­kau­den kulues­sa sii­tä, kun avun tar­ve on tul­lut ilmi. Aika voi olla tätä pidem­pi, jos asian sel­vit­tä­mi­nen vaa­tii pidem­pää käsit­te­ly­ai­kaa tai asiak­kaal­la on muu asi­aan liit­ty­vä eri­tyi­nen perus­te. Kii­reel­li­nen sosi­aa­li­pal­ve­lu on saa­ta­va viipymättä.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.