Joudun menemään joka päivä kouluun — ei ole väliä haluanko vai en. Samaan aikaan Afganistanissa tytöt eivät pääse kouluun, vaikka haluaisivat. Suomessa on pakollinen oppivelvollisuus, mutta onko se enemmänkin etuoikeus kuin velvollisuus?
Kaikki maailman lapset eivät pääse vieläkään kouluun. Koulutukselle on monia esteitä, mutta suurin on köyhyys. Esimerkiksi Thaimaassa lapset eivät välttämättä pääse kouluun, ellei heillä ole koulupukua, johon kaikilla perheillä ei ole varaa, ja lasten koulunkäynti kaatuu siihen. Suomessa ja monissa muissa maissa on pakollinen oppivelvollisuus ja koulu on kaikille ilmainen. Suomessa jopa tarjotaan jokaiselle koulun oppilaalle joka päivä ilmainen ateria. Silti monet oppilaat valittavat siitä, kuinka koulunkäynti on ärsyttävää, kouluruoka on pahaa tai läksyjä tulee aivan “liikaa”, vaikka he ovat niin etuoikeutettuja, että pääsevät kouluun ilmaiseksi.
Mielestäni koulu on enemmän etuoikeus kuin velvollisuus, vaikkakin aina puhutaan oppivelvollisuudesta. Koulunkäynti auttaa meitä kehittymään psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti. Pääsemme oppimaan joka päivä uusia ja elämän kannalta tärkeitä tietoja ja taitoja. Meidän ei tarvitse maksaa koulutarvikkeista mitään, ja pääsemme jopa Taidetestaajat-retkelle Helsinkiin ilmaiseksi, mikä liittyy nuorten kulttuurikasvatukseen. Saamme joka päivä koulussa ilmaisen ruoan ja pystymme ylläpitämään sosiaalisia kontakteja, saamaan jopa elinikäisiä ystäviä.
On totta, että kouluruoka ei aina houkuttele, joka päivä ei jaksaisi tulla kouluun ja läksyjä on paljon. Kaikkien etuoikeuksien ohella koulunkäynti on myös suuri taakka. Täytyy herätä joka päivä tiettyyn aikaan, jotta ehtii kouluun ja koulupäivä saattaa kestää jopa seitsemän tuntia. Sen aikana tulee paljon läksyjä, viikolla on monta koetta ja pitäisi myös muistaa tehdä eri aineiden esitelmät valmiiksi.
Haukiputaan koulun kouluterveyskyselyn mukaan 8.–9.-luokkalaisista nuorista noin joka kolmas kokee väsymystä koulutyössä. Jos on tulossa monta koetta, elämä saattaa alkaa pyörimään vain koulun ympärillä koestressin takia. Vapaa-aika ei riitä harrastuksiin eikä kavereitakaan ehdi nähdä. Esitelmiä ja sähköisiä arvioitavia tehtäviä voi olla monta samaan aikaan, palautuspäivät lähekkäin. Miten vapaa-aika riittää tähän kaikkeen?
Jos kaikki vapaa-aika menee kouluun liittyvien tehtävien tekoon, eihän se silloin ole vapaa-aikaa. Vapaa-ajalla pitäisi pystyä rentoutumaan ja unohtamaan koulu hetkeksi kokonaan. Mielestäni läksyjä voisi tulla vähemmän ja tunneilla voitaisiin tehdä ainakin osa läksyksi tulevista tehtävistä. Jotkut kokeet voisi korvata toiminnallisilla arvioitavilla tehtävillä. Eri aineiden opettajat voisivat tehdä yhteistyötä ja sopia eri aineiden kokeet sillä tavalla, että samalla viikolla ei olisi monta isoa koetta.
Aina se ei kuitenkaan onnistu ja kokeita voi olla paljon, mutta silloin tärkeintä on aikatauluttaa kokeisiin luku. Kannattaa tehdä esimerkiksi kalenteri, johon merkitsee, minä päivänä lukee mihinkin kokeeseen. Sillä tavalla on helpompi lukea kokeisiin ja jää myös vapaa-aikaa.
Kannattaa muistaa, että loppujen lopuksi olemme koulussa oppimassa erilaisia tietoja, jotka ovat elämän kannalta tärkeitä ja joskus jopa välttämättömiä.
Englantilainen Francis Bacon sanoi kerran: “Tieto on valtaa.”
Laura Väyrynen, Haukiputaan koulun 8C
Juttu julkaistaan osana Rantapohjan ja alueen koulujen välistä yhteistyötä.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.