Nelostien Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämiseen liittyvät työt alkavat tiistaina 9.6. ja liikenne siirretään sen viereen rakennetulle väliaikaiselle sillalle aamupäivän aikana.
Destia Oy:n toteuttamassa urakassa uusitaan sekä levennetään nykyisen sillan kansirakenteet, joiden purun valmistelut käynnistyvät heti kiertotiesillan käyttöönoton jälkeen. Liikennejärjestely on voimassa loppuvuoteen asti.
Sillan kannen uusimisella ja leventämisellä mahdollistetaan valtatien leventäminen sekä ohituskaistan rakentaminen Asemakylän eritasoliittymästä Oulun suuntaan. Aikaisemmin keväällä aloitettiin siltatyöt Kiiminkijoen sillan viereisistä risteyssilloista. Nyt tehtävä Allikon sillan leventäminen on Kiiminkijoen alueella käynnissä olevan siltatyöurakan viimeinen osa.
Myös Pohjois-Iin ja Olhavan välisten ohituskaistojen rakentaminen alkaa kesällä. Väylävirasto on kilpailuttanut ohituskaistojen rakennusurakan ja urakoitsijaksi on valittu GRK Infra Oy. Rakentaminen käynnistyy valmistelevilla töillä kesä–heinäkuun aikana. Urakassa rakennetaan kaksi ohituskaistajaksoa etelän ja pohjoisen suuntiin, joiden on tarkoitus valmistua syksyllä 2021. Kustannusarvio urakalle on noin 9,7 miljoonaa euroa.
Työt jatkuvat hankkeessa myös muilta osin läpi kesän. Oulujoen ylittävän sillan kansi valettiin toukokuussa ja kesä–heinäkuun aikana tehdään kannen eristys- ja päällysrakennetyöt. Kello–Räinänperä välillä tehdään päällystystöitä ja viimeisiä siltojen leventämisiä. Kuivaniemen ja Simon välisten ohituskaistojen rakentaminen on myös vauhdissa ja tällä hetkellä tehdään levitysrakenteita. Viantienjoen ja Maksniemen välisellä osuudella on puolestaan päällystystyöt käynnistymässä ja suurin osa silloista jo valettu.
– Tulevan kesän ja syksyn aikana valmistuu useita kohteita Oulun ja Kemin välillä. Vuodelle 2021 jatkuu merkittävimmistä urakoista enää Oulujoen siltojen uusiminen sekä Pohjois-Iin ja Olhavan välisen ohituskaistaurakan töitä, toteaa Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä.