Kier­tä­vä huo­ne­ka­lu­kaup­pa tulee asiak­kaan luokse

Asiakkaat arvostavat kotimaisuutta ja kestävyyttä, toteaa huonekalualalla puoli vuosisataa toiminut Arvo Toivainen.Asiakkaat arvostavat kotimaisuutta ja kestävyyttä, toteaa huonekalualalla 50 vuotta toiminut Arvo Toivainen.

Ennen van­haan huo­ne­ka­lu­kaup­pi­aat kier­si­vät maa­seu­dul­la ovel­ta ovel­le myy­mäs­sä soh­va­ka­lus­to­ja ja mui­ta koti­tar­vik­kei­ta, vaat­teis­ta läh­tien. Pyö­ril­lä kul­ke­va kier­tä­vä huo­ne­ka­lu­kaup­pa ei ole kadon­nut kan­san­pe­rin­tees­tä, vaan se on edel­leen osa nyky­päi­vää. Se pal­ve­lee eri­tyi­ses­ti asiak­kai­ta, jot­ka eivät voi tai halua läh­teä kau­em­mak­si huo­ne­ka­lu­kau­poil­le tai jopa Ike­aan Haa­pa­ran­taan. Kun pai­kal­li­set pie­net kalus­te­liik­keet ovat lähes tyys­tin kadon­neet taa­ja­mien kivi­ja­las­ta, kier­tä­vil­le kaup­piail­le löy­tyy kysyntää.

Nyky­ään huo­ne­ka­lu­jen myyn­ti tapah­tuu usein pop up ‑myyn­ti­näyt­te­lyi­nä tyh­jil­lään ole­vis­sa lii­ke­ti­lois­sa tai muis­sa sopi­vis­sa pai­kois­sa. Yksi Oulun seu­dul­la, eri­tyi­ses­ti Hau­ki­pu­taal­la, tutuk­si tul­lut perin­tei­nen huo­ne­ka­lu­kau­pan pop up ‑myyn­ti­näyt­te­lyn jär­jes­tä­jä on Ete­lä-Poh­jan­maal­ta Teu­val­ta kotoi­sin ole­va Huo­ne­ka­lu­teh­das Soft­ness Oy.

Asia­kas­kun­ta myyn­ti­näyt­te­lys­sä koos­tuu kai­ken ikäi­sis­tä, mut­ta enem­mis­tö­nä on vart­tu­neem­pi väki. Vii­mek­si Sof­nes­sin kier­tä­vä huo­ne­ka­lu­kaup­pa ran­tau­tui Hei­ton talol­le Hau­ki­pu­taal­le kes­ki­viik­ko­päi­vä­nä vii­me vii­kol­la. Myy­jien mukaan kau­pan­te­ko käyn­nis­tyi heti ovien avau­dut­tua, ja soh­va­ka­lus­to­ja läh­ti uusiin kotei­hin noin 35 kilo­met­rin säteel­le. Möö­pe­lei­den kul­je­tuk­set sisäl­ty­vät kauppaan.

Koti­mai­sil­la laa­duk­kail­la ja kes­tä­vil­lä huo­ne­ka­luil­la on aina kysyn­tää, vakuut­taa alan kon­ka­ri, mark­ki­noin­tiyh­tiö Suo­men Kalus­te­myyn­ti Oy:n toi­min­nan­joh­ta­ja Arvo Toi­vai­nen. Hän on toi­mi­nut huo­ne­ka­lua­lal­la jo 50 vuot­ta. Puo­li vuo­si­sa­taa sit­ten perus­tet­tiin myös Huo­ne­ka­lu­teh­das Soft­ness ja teh­taan­myy­mä­lä Teu­val­le Ete­lä-Poh­jan­maal­le. Hen­ki­lös­töä tuo­tan­nos­sa on pari­kym­men­tä ja myyn­nis­sä ja mark­ki­noin­nis­sa kym­men­kun­ta mukaan­lu­kien kuljetukset.

Hau­ki­pu­taal­ta myyn­ti- ja kul­je­tus­po­ru­kan mat­ka jat­kui Tor­nioon ja edel­leen koh­ti poh­jois­ta. Eilen kes­ki­viik­ko­na oli myös suu­ri myyn­ti­ta­pah­tu­ma Sei­nä­joel­la, ker­toi Toi­vai­nen yri­tyk­sen pää­pai­kal­ta. Myös tilaus­myyn­nin kul­je­tuk­set teh­taal­ta hoi­tu­vat ympä­ri Suo­men, Toi­vai­nen kertoo.

– Liik­ku­vaa huo­ne­ka­lu­kaup­paa teh­dään nykyi­sin­kin aivan ympä­ri Suo­men ja alal­la on myös kil­pai­lua. Toi­mi­joi­ta on usei­ta, eri­tyi­ses­ti Etelä-Suomessa.

Ulko­mais­ten tuon­ti­ka­lus­tei­den val­la­tes­sa mark­ki­noi­ta yhä enem­män, koti­mai­sil­la huo­ne­ka­luil­la on valt­ti­na laa­tu ja kes­tä­vyys. Run­goil­le anne­taan 10 vuo­den takuu, eikä Toi­vai­nen edes muis­ta, mil­loin hei­dän tuot­teis­taan oli­si tul­lut reklamaatioita.

– Mei­dän koti­mai­suut­ta ja suo­ma­lais­ta työ­tä arvos­te­taan. Meil­lä on pal­jon myös vakio­asiak­kai­ta, jot­ka kyse­le­vät, mil­loin taas tulet­te paik­ka­kun­nal­le. Kun kalus­tei­ta halu­taan uusia, jot­kut halua­vat ehdot­to­mas­ti saman­lai­sen kuin oli ennen­kin, mut­ta ehkä eri värissä.

Suo­si­tuim­mat värit klas­si­sis­sa Soft­nes­sin nah­kai­sis­sa soh­va­ka­lus­tois­sa ovat rus­kean eri sävyt, mut­ta kan­kai­sis­sa suo­si­taan myös mui­ta väre­jä. Vaa­leat sävyt ovat täl­lä het­kel­lä kysy­tyim­piä kan­gas­ka­lus­tois­sa. Hei­ton talol­ta läh­ti uuteen kotiin myös kel­tai­nen ja limen­vih­reä kangassohva.

Teu­van teh­taan varas­toa myy­dään nyt ura­kal­la tyh­jem­mäk­si, jot­ta teki­jöil­le ja myy­jil­le riit­tää töi­tä jat­kos­sa­kin. Pul­ma­na tah­too olla ammat­ti­tai­tois­ten ver­hoi­li­joi­den löy­tä­mi­nen tehtaalle.

Omal­ta koh­dal­taan Arvo Toi­vai­nen miet­tii jo jää­mis­tä eläk­keel­le, mut­ta sitä ennen on vie­lä edes­sä pal­jon kilo­met­re­jä ja kauppoja.

Huo­ne­ka­lu­jen myyn­ti­päi­vään Hei­ton talol­la hän on tyy­ty­väi­nen. Ran­ta­poh­jan ilmoi­tus oli huo­mat­tu, ja monet sen myö­hem­min vas­ta luke­neet ovat soi­tel­leet ja kysel­leet, mil­loin tulem­me taas. Kesän koit­taes­sa etap­pi­na on jäl­leen Hau­ki­pu­das, Toi­vai­nen lupaa.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.