Kevään hiustren­dit tar­joi­le­vat ker­rok­sel­li­suut­ta, kiil­toa ja läm­pi­miä värivivahteita

Lotta Heikkilä (vas.) ja Kirsi Hanhela pääsivät heti koulutuksen jälkeen toteuttamaan kevään hiustrendejä asiakkaille parturi-kampaamo Wavessa. Kuvat: Auli HaapalaLotta Heikkilä (vas.) ja Kirsi Hanhela pääsivät heti koulutuksen jälkeen toteuttamaan kevään hiustrendejä asiakkaille parturi-kampaamo Wavessa. Kuvat: Auli Haapala

Kevät­tä on jo ilmas­sa, ja kat­seet kään­ty­vät hiuk­siin sekä muo­din uusiin tuu­lah­duk­siin. Täl­lä ker­taa vai­kut­tei­ta saa­daan Aasias­ta, jos­sa eri­tyi­ses­ti korea­lai­nen ihon­hoi­to on jo vakiin­nut­ta­nut ase­man­sa myös Suo­mes­sa – ja nyt sama ker­rok­sel­li­suu­den peri­aa­te ran­tau­tuu hius­ten­hoi­toon, ker­too Par­tu­ri-kam­paa­mo Waven yrit­tä­jä Kir­si Hanhela.

Korea­lai­nen ja japa­ni­lai­nen kau­neu­den­hoi­to perus­tuu huo­lel­li­seen, vai­heit­tai­seen hoi­toon, jos­sa iho saa ravit­se­vaa kos­teu­tus­ta ker­ros ker­rok­sel­ta. Nyt tämä ajat­te­lu näkyy myös hius­ten­hoi­dos­sa: teho­hoi­dot, hoi­to­naa­miot, see­ru­mit ja öljyt muo­dos­ta­vat koko­nai­suu­den, joka vah­vis­taa ja suo­jaa hiuk­sia. Iho saa kiil­tää – ja niin saa­vat myös hiukset.

Hyvin­voi­vat hiuk­set tar­vit­se­vat kos­teut­ta – eri­tyi­ses­ti tal­vi­kau­den jäl­keen, kun kui­va sisäil­ma ja kyl­mä sää ovat koe­tel­leet hiuk­sia. Kiil­toa voi lisä­tä kos­teut­ta­vil­la ja suo­jaa­vil­la hoi­doil­la, kiil­toa tuo­vil­la hius­vä­reil­lä sekä muo­toi­lu- ja vii­meis­te­ly­tuot­teil­la. Hius­ten ter­veyt­tä ja kiil­toa yllä­pi­tä­vät myös oikein vali­tut koti­hoi­to­tuot­teet. Hius­hoi­to­jen suo­sio ja lisään­ty­mi­nen näky­vät jo sel­väs­ti myös kam­paa­mo­töis­sä. Hius­tuot­tei­den ker­rok­sel­li­suus saat­taa herät­tää epäi­lyk­siä hius­ten latis­tu­mi­ses­ta, mut­ta näin ei käy, kun tuot­teet on valit­tu oman hius­tyy­pin mukaan.

– Hoi­dam­me usein kas­vo­jen ihoa huo­lel­la laa­duk­kail­la tuot­teil­la, ja iho jat­kuu kas­vois­ta hius­poh­jaan. Mik­si emme hoi­tai­si myös hiuk­sia ja hius­poh­jaa yhtä huolellisesti?

Ker­rok­sel­li­suus näkyy nyt myös hius­vär­jäyk­sis­sä ja tren­dik­käis­sä leik­kauk­sis­sa – niin pit­kis­sä kuin lyhyem­mis­sä­kin hiusmalleissa.

– Polk­ka­tuk­ka eri mit­tai­si­na on klas­si­nen, tyy­li­käs ja aina muo­dis­sa. Se sopii hyvin suo­ma­lai­seen hius­laa­tuun, mut­ta myös polk­ka­mal­lia voi­daan muo­toil­la tren­dik­kääs­ti ker­ros­ta­mal­la, Kir­si vinkkaa.

Kevään lähes­ty­mi­nen näkyy myös uusis­sa hius­sä­vyis­sä. Ensim­mäi­si­nä esiin nouse­vat läm­pi­mät kul­lan, hun­ajan ja vanil­jan sävyt. Kesää koh­ti vivah­teet syve­ne­vät apri­koo­siin ja kupa­riin, ja syk­syä lähes­tyt­täes­sä sävyt tum­me­ne­vat koh­ti syvem­piä rus­kei­ta. Kuu­laut­ta ja ker­rok­sel­li­suut­ta vär­jäyk­siin saa­daan yhdis­tä­mäl­lä eri sävy­jä niin, että ne sulau­tu­vat luon­nol­li­ses­ti toisiinsa.

Mies­ten hius­muo­ti on kään­ty­mäs­sä pidem­pään suun­taan. Aiem­min suo­sit­tu mul­let-tyy­li, jos­sa etu­hiuk­set ja sivut ovat lyhyet mut­ta taka­tuk­ka pidem­pi, on saa­nut rin­nal­leen peh­meäm­män ilmeen. Nyt sivut ja pääl­lys­hius jäte­tään pidem­mik­si, mikä luo entis­tä sula­vam­man kokonaisuuden.

Taper Fade ‑hius­mal­li on klas­si­nen ja aja­ton valin­ta, jos­sa pääl­lys­hius on pidem­pi ja sivut lei­ka­taan asteit­tain lyhyem­mik­si koh­ti kor­via ja nis­kaa. Tämä tyy­li tuo esiin peh­meän ja huo­li­tel­lun ilmeen.

– Mie­het ovat nyky­ään entis­tä val­veu­tu­neem­pia muo­din ja hius­ten­hoi­don suh­teen, ja he huo­leh­ti­vat niin hiuk­sis­taan kuin hius­poh­jas­taan. Kun he löy­tä­vät itsel­leen sopi­van tuot­teen, he ovat uskol­li­sia sil­le ja hank­ki­vat sen uudes­taan. Nyt eri­tyi­ses­ti nuo­ril­le teh­dään myös peh­men­nyk­siä hiuk­siin, Kir­si kuvai­lee muo­din ilmiöitä.

Kir­si Han­he­la sekä Waves­sa sopi­mus­yrit­tä­ji­nä työs­ken­te­le­vät Johan­na Kemp­pai­nen ja Lot­ta Heik­ki­lä osal­lis­tui­vat vii­me vii­kol­la kou­lu­tuk­siin, jois­sa sai­vat tie­toa vii­mei­sim­mis­tä muo­ti- ja hius­ten­hoi­tot­ren­deis­tä. Wel­lan kou­lut­ta­ja Alex Tuo­mi­nen esit­te­li demo­työ­nä muo­dik­kai­ta ker­ros­leik­kauk­sia ja värjäyksiä.

Uusiin hius­vä­rei­hin tutus­tues­sa heil­le tulee usein mie­leen, mikä uusi sävy sopi­si juu­ri tie­tyl­le asiakkaalle. 

– Mei­dän teh­tä­väm­me on esit­tää asiak­kail­le pait­si uusia ideoi­ta, juu­ri hei­dän kas­vo­jen­sa sävyyn ja sil­mien väriin par­hai­ten sopi­via väre­jä, jot­ka tuo­vat nämä piir­teet esil­le, Kir­si toteaa.

Wavel­la on pal­jon vakio­asiak­kai­ta, jot­ka ovat avoi­mia uusil­le ideoil­le. Kam­paa­jiin luo­te­taan, ja usein heil­le anne­taan vapaat kädet hius­ten­hoi­don ja ‑muo­toi­lun suhteen.

Toi­sen vii­me­viik­koi­sen kou­lu­tuk­sen aihee­na oli hius­poh­jan hyvin­voin­ti ja hoi­to. Hius­ten hyvin­voin­ti läh­tee hiuspohjasta. 

– Han­kim­me pal­ve­lui­him­me kame­ra­lait­teen, jon­ka avul­la voim­me tut­kia hius­poh­jan kun­toa tar­kem­min. Tämän avul­la voi­daan toteut­taa koh­den­net­tu­ja hius­poh­jan hoi­to­ja ja suo­si­tel­la asiak­kail­le sopi­via koti­hoi­to­tuot­tei­ta, mikä­li hius­poh­jas­sa ilme­nee ongelmia.

Hius­ten­hoi­toon liit­tyy aika ajoin myös usko­muk­sia, kuten se, ettei hiuk­sia kan­na­ta pes­tä lii­an usein. Ammat­ti­lais­ten ohjeis­tuk­se­na on, kun hius­ten­pe­sul­le on tar­vet­ta, ne kan­nat­taa aina pes­tä. Onhan tär­ke­ää puh­dis­taa hiuk­set ja hius­poh­ja myös ilman­saas­teis­ta ja muotoilutuotteista.

Arjen luk­sus­ta kamppaamokäynnillä

Kam­paa­mo­käyn­ti halu­taan kokea koko­nais­val­tai­se­na het­ke­nä, jos­sa yhdis­ty­vät hem­mot­te­lu ja ren­tou­tu­mi­nen. “Hil­jai­nen luk­sus” on Waven uudis­tu­neen ja remon­toi­dun par­tu­ri-kam­paa­mon slo­gan, joka on ollut ins­pi­raa­tio­na lii­ke­ti­lo­jen sisustuksessa.

Par­tu­ri-kam­paa­mo muut­ti Her­ra­lan­ku­jan var­rel­la Hau­ki­pu­taan kes­kus­tas­sa sijait­se­viin tiloi­hin vuon­na 2020, juu­ri ennen koro­na­kau­den alka­mis­ta. Lii­ke­huo­neis­to remon­toi­tiin perus­teel­li­ses­ti noin vuo­si sitten.

– Olem­me lii­ket­tä uudis­taes­sam­me panos­ta­neet sis­tus­tuk­ses­sa hil­jai­seen ääni­maa­il­maan kiin­nit­täen eri­tyis­tä huo­mio­ta akus­tiik­kaan ja miel­lyt­tä­vään valais­tuk­seen. Läm­min tun­nel­ma on luo­tu vali­tul­la neut­raa­lil­la väri­maa­il­mal­la ja sisus­tuse­le­men­teil­lä. Varus­tuk­seen kuu­lu­vat myös hie­ro­vat pesu­pai­kat. Miel­lyt­tä­vä ympä­ris­tö on suun­ni­tel­tu tuke­maan sekä asiak­kai­den että työn­te­ki­jöi­den hyvin­voin­tia ja viihtyvyyttä.

– Rau­hal­li­ses­ta mil­jöös­tä olem­me saa­neet asiak­kail­ta pal­jon myön­teis­tä palau­tet­ta, Kir­si ker­too. Hän on toi­mi­nut yrit­tä­jä­nä Hau­ki­pu­taal­la pian kol­me vuo­si­kym­men­tä, ja pitää tär­keä­nä jat­ku­vaa kou­lut­tau­tu­mis­ta, uusien tren­dien seu­raa­mis­ta ja uudistumista.

Ylei­ses­ti ottaen hiuk­sis­ta halu­taan pitää hyvää huol­ta, mikä näkyy myös tilas­tois­sa – yli 80 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta käyt­tää mie­lel­lään aikaa hiusrutiineihin.

1980-luvun hius­muo­tiin ja popu­laa­ri­kult­tuu­riin lii­tet­ty sanon­ta pitä­nee nykyi­sin­kin paik­kan­sa: Tuk­ka hyvin, kaik­ki hyvin!