Mielikuvituksen lennättelemistä, luonnosta huolehtimista ja luovaa rakentelemista. Niitä ja paljon muita asioita sisältyi Länsituulen koulun monialaiseen oppimiskokonaisuuteen, viikkoon, joka poikkesi täysin tavanomaisesta opiskelusta.
Länsituulen yläkoulussa vietettiin viikolla 20 MOK-viikkoa, jolloin osalla luokka-asteista tutut ryhmäjaot hajotettiin ja muodostettiin uusia kokoonpanoja itselle ehkä vähemmän tuttujen koulutovereiden kanssa. Näissä ryhmissä ideoitiin, suunniteltiin ja toteutettiin mitä mielenkiintoisimpia pienoisrakennelmia joko koulumme alueelle tai jonnekin päin Haukipudasta.
MOK-viikon ideana on yhdistellä eri oppiaineita, kuten biologiaa ja matematiikkaa, sekä tutustuttaa nuoret kestävään kehitykseen ja luonnonvaroista huolehtimiseen. Monialaisen oppimiskokonaisuuden tarkoituksena on myös kehittää oppilaiden ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja. Viikolla oppilaat saivat tuoda kotoaan kierrätettäväksi tai poistoon tarkoitettuja materiaaleja, joita pystyi hyödyntämään pienoismalleissa. MOK-viikon tärkeänä pohjana oli luonto ja se, että käytettävät materiaalit olivat kierrätystavaraa.
Seitsemäsluokkalaisille jo tutuiksi käyneet luokat sekoitettiin ja niistä syntyi uusia ryhmiä, joissa oppilaat saivat tutustua toisiinsa paremmin. Seitsemännen luokka-asteen tehtävänä oli MOK-viikolla suunnitella koulumme yläkoulun piha-alueelle uusi, omasta mielestä parempi ilme. He ideoivat ja rakentelivat hienoja ja varteenotettavia pienoismalleja kierrätysmateriaaleista sekä koululta ja kotoa saaduista tavaroista. Kysyin seitsemäsluokkalaisten ajatuksia MOK-viikosta, ja sainkin hyvin positiivisia vastauksia. He pitivät viikkoa mukavana ja rentona, ja heistä oli hyvä idea sekoittaa ryhmät, vaikkakin alussa jännitti toiminta vieraiden ihmisten kanssa. Viikko sai heidät pohtimaan ekologisuutta ja sitä, mikä on ympäristöystävällistä ja mikä ei. Pienoismallien toteutuksessa ja aidon rakennelman materiaalien pohtimisessa tuli hienosti esille luonnonsuojelu.
Kahdeksasluokkalaisista suurimman osan luokkajaot pysyivät viikon ajan entisellään, mutta tutunkin luokan sisällä syntyi mahtavia tuotoksia. Kahdeksannen luokan oppilaiden tehtävänä oli ideoida koulumme pihalle tai sisälle uusia oleskelu- ja opiskelutiloja. Hekin suunnittelivat ja rakentelivat taidokkaita tiloja kierrätysmateriaaleista. Kahdeksannen luokan oppilaat pitivät paljon MOK-viikosta, sillä se poikkesi mukavasti normiarjesta ja heidän mielestään viikko oli rento. He oppivat enemmän kestävästä kehityksestä ja kierrätettävien tavaroiden hyötykäytöstä, eivätkä ennakkoluulot himmentäneet viikon opettavaisuutta. Hyvä asenne uutta kohtaan antaa paljon. Kahdeksasluokkalaisille heräsi ajatuksia esimerkiksi siitä, kuinka kannattavaa ja järkevää on rakentaa ekologisesti ja hyödyntää kierrätettäviä tuotteita. Suomessa on myös tärkeää tukea kotimaista tuotantoa ja käyttää suomalaisia tuotteita.
Meillä yhdeksäsluokkalaisilla luokat sekoitettiin seitsemäsluokkalaisten tavoin, jolloin mekin saimme kokeilla työskentelyä uusien ihmisten kanssa. Yhden ryhmän tehtävänä oli löytää koulustamme jokin tila, jota voisi muokata Makerspace-tilaksi. Makerspace-tilassa oppilaat saisivat kokeilla esimerkiksi koodaamista ja robottien rakentelua sekä erilaisten korujen suunnittelua ja tekemistä 3D-tulostimella. Oppilaat keksivät viisaita paikkoja ja toteutuksia tilalle, ja Makerspace-tilan todellista rakentamista koulullemme suunnitellaan. Muut ryhmät valitsivat Haukiputaan alueelta jonkin tyhjän tontin tai purettavaksi kelpaavan rakennuksen, jonka paikalle suunniteltiin uusi oleskelualue kaikille ikäluokille tai erityisesti nuorille. Erityisesti vanhan Kirkonkylän koulun paikalle sekä tyhjän, puretun kunnantalon paikalla olevan tontin kohdalle yhdeksäsluokkalaisilta tuli uusia käyttöideoita. Rakentelimme huolellisesti idearikkaita pienoismalleja, joissa oli hyödynnetty mahdollisuuksien mukaan kierrätysmateriaaleja. Töissämme nousi esiin erityisesti se, että Haukiputaalle tarvittaisiin jokin mukava kahvila sekä parempi alue erilaisiin liikunnallisiin harrastuksiin. Ne ovat turhan vähissä täällä. Suuressa osassa teoksista oli alueelle sijoitettu skeittiparkki, joka viestii siitä, että nuoret kaipaavat kotikylälleen parempaa skeittausmahdollisuutta. MOK-viikko sai yhdeksäsluokkalaiset tekemään töitä yhteistuumin ja varmasti yhdeksännen luokan oppilaista suuri osa on yhtä mieltä siitä, että viikko tosiaan oli normaalia kouluviikkoa rennompi. Erityisesti viikon aikana katsotut videot ekologisesta rakentamisesta ja poistotavaroiden hyödyntämisestä avasivat oppilaiden silmiä ja saivat monet keksimään hienoja toteutuksia omiin töihinsä.
Kokonaisuudessaan uskon, että monialainen oppimiskokonaisuus opetti jokaiselle luokka-asteelle lisää kestävästä kehityksestä, ryhmätyötaidoista, kädentaidoista sekä siitä, että tyhjästäkin voi oikeasti nyhjäistä. Me kaikki aloitimme viikon täysin tietämättöminä siitä, mitä tulemme tekemään, mutta perjantaihin mennessä oli jokainen kantanut kortensa kekoon ja kiersimme katsomassa koulukavereidemme mielikuvituksellisia töitä kiinnostuneina. Viikko jää ainakin minun mieleeni erittäin positiivisena kokemuksena peruskoulussa.