Oulun kaupunginjohtaja Seppo Määttä piipahti viime viikolla Haukiputaan Yrittäjät ry:n hallituksen vieraana kuulemassa paikallisten yrittäjien mietteitä ja toiveita. Yrittäjäyhdistyksen puheenjohtaja Seppo Pekkalan mukaan yhdistyksessä haluttiin viritellä tavallista asukasiltaa tiiviimpää keskusteluyhteyttä kaupungin suuntaan sekä tuoda yrittäjien näkemyksiä lähemmin esiin suoraan kaupunginjohtajan tietoisuuteen. Määtän ohella kaupunkia edusti tilaisuudessa hänen tuore erityisavustajansa, aiemmin BusinessOulun tehtävissä toiminut Eija Hämäläinen.
Tapaamisessa käytiin muun muassa läpi kaupungin ajankohtaisimpia kehittämiskohteita, joihin lukeutuvat muun muassa Virpiniemen alue, monitoimiareena, lentoyhteydet ja asemakeskus, jonka tontti on vihdoin saatu Senaatti-kiinteistöiltä ostettua kaupungin haltuun.
– Asemanseudun osalta päätöksenteko on ollut hidasta, mutta nyt viimein päästään sen osalta eteenpäin, Seppo Määttä mainitsi.
Myös yrittäjien piirissä nähdään Virpiniemen alueen kehittäminen erittäin tärkeäksi niin vakituisen asumisen kuin matkailun osalta. Muita keskusteluun nousseita asioita olivat Oulun lentoyhteyksien riittämättömyys sekä yrittäjien hankalaksi kokemat yhteydet kaupungin suuntaan.
Monen yrittäjän kohdalla todettiin käyneen niin, ettei kaupungin organisaatiosta helposti löydy asiantuntevaa yhteyshenkilöä. Kaupungilta saatujen vastausten laatua on myös pidetty turhan negatiivisena.
– Vuosien aikana on moni hyvä juttu pysähtynyt tai jäänyt junnaamaan. Se ihmetyttää, kun kuitenkin on BusinessOulun kaltainen hieno organisaatio taustalla, kummasteli Yrittäjien sihteeri Jonna Kurvinen.
Eija Hämäläisen mukaan kaupungilla kyllä on tarjolla palveluja eri alojen yrityksille.
– Kaupunki ei kuitenkaan voi palvella ketään paremmin kuin toista, ja yritysten kirjo taas yltää yksinyrittäjistä aina satoja työllistäviin, mikä tekee työstä haasteelista. Koko kaupungin yrityspalvelumallia kehitetään parhaillaan. Yrittäjien yhteydenottoa helpottaisi, jos olisi esimerkiksi yksi puhelinnumero, josta neuvotaan tai opastetaan tarvittaessa eteenpäin.
Lentoyhteyksien osalta todettiin, että niitä on aivan liian vähän, ja hinnaltaankin ne ovat sangen kalliita. Yrityksillä on usein vaikeuksia saada asiakkaitaan Ouluun, ja laajemminkin lentojen niukkuus vaikuttaa pohjoisten alueiden kehitykseen ja investointeihin.
Virpiniemen aluetta kosketeltiin tilaisuuden keskusteluissa laajalti eri kanteilta sekä nostettiin esiin alueen valtava potentiaali matkailun saralla. Jonna Kurvinen korosti, että aluetta tulisi kehittää loma-asumisen suuntaan.
– Se ei poista vakituisen asumisen mahdollisuutta mutta toisi loma-asuntojen omistajille niin halutessaan mahdollisuuden vuokrata lomakotejaan myös matkailijoille.
Liikuntamahdollisuuksien osalta Virpiniemeä aiotaan kehittää monimuotoiseksi eri lajien harrastuspaikaksi. Ongelman toistaiseksi muodostaa kuitenkin julkisen liikenteen puuttuminen, minkä vuoksi etenkin nuorten omatoiminen pääseminen Virpiniemeen on vaikeaa. Yhtä mieltä keskustelussa oltiin siitä, että Virpiniemen kehittäminen luo yrityksille hienoja mahdollisuuksia, kunhan alueen kaavoitus on riittävän joustavaa. Positiivista kehitystä Virpiniemen uskotaan samalla tuovan myös laajemmalti koko Haukiputaan alueelle.
Tilaisuuden päätteeksi yrittäjät esittelivät kaupungin edustajille työtään Haukipudas-brändin hyväksi. Yrittäjäyhdistys on ryhtynyt työstämään brändiä, koska Haukipudas ei muuten tule esiin koko kaupungin mittakaavassa.
– Logo meillä jo on sekä tunnus “Haukipudas — paras pala Oulua”. Tähän olemme jo satsanneet sekä aikaa että rahaa, ja nyt toivoisimme jo kaupunginkin ottavan osaa alueen markkinointiin, jotta saisimme esimerkiksi kyltit tienvarteen molemmin puolin kylää, Jonna Kurvinen esitti lisäten samalla, että vastaavia voisi laittaa kaupungin muillekin alueille. Yrittäjien piirissä on kuultu myös kommentteja, että matkailijat pysähtyvät kyllä Iissä ja Kempeleessä, mutta Oulun ohi vain mennä hurautetaan sukkelasti ohitustietä, ja siksikin näkyvyys tienvarsilla olisi tärkeää.