Kotelostaan kuoriutuva vesiperhosen toukka, koski- ja päiväkorennon toukat, vesisiira…
Kiiminkijoessa, sen kivikoissa ja pohjamudassa elää lukematon määrä eliöitä. Niitä Haukiputaan Aseman koulun 5. luokan oppilaat pääsivät tutkimaan Myllysaaren laavan ympäristössä ja Sämppikoskella. Myös kalaonnea päästiin kokeilemaan ja tutkailemaan kalalajeja. Päivään osallistui myös Haukiputaan yhtenäiskoulun viidesluokkalaisia.
Kyseessä oli koulujen ja Oulun yliopiston yhteinen STEAM-toimintaan liittyvä Kiiminkijoki-tutkimuspäivä. “STEAM in Oulu” on yhteisö, jossa edistetään luovuutta ja uteliaisuutta etsimällä ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin taiteen, median, tieteen ja teknologian avulla. Tällä hetkellä verkostossa on mukana yli 40 STEAM-koulua, useita varhaiskasvatuksen yksiköitä, lukioita sekä yhteisöön kuuluvia monia yhteistyökumppaneita, joista yksi on Oulun yliopisto.
– Hyvä onkipäivä ja muutenkin mukava päivä, kuittasi Aamos Määttä. Hän kertoi käyvänsä kalassa lähes joka päivä, ja se arvatenkin ahkerasti myös pian alkavalla kesälomalla.
Kalastuksen ohella hänestä oli ollut mielenkiintoista nähdä pikku kotilosta kuoriutuva toukka. Ötököitä tutkailtiin myös mikroskoopilla.
Kalansaalistakin tuli mukavasti, ahvenia ja särkiä oli ämpäri lähes täynnä. Pienet sintit päästettiin takaisin kasvamaan.
– Tosi iso haukikin tarttui koukkuun, mutta pääsi karkaamaan, eikä tämä ole kalavale, vakuuttivat kalastuksen opastajina olleet Pasi Haapakangas ja Kari Kaleva.
Oulun yliopiston väitöskirjatutkijat Niina Kiljunen, Olli Haanpää ja Max Schrade olivat iloisia huomatessaan kuinka oppilaat olivat innostuneita ympäristön tutkimisesta. Myös kysymyksiä sateli runsaasti.
Olli Haanpää työskentelee väitöskirjatutkijana MATKI tutkimus- ja kehityshankkeessa. Hänen aiheensa liittyy ennallistamisen ja maankäytön vaikutusten tutkimiseen Kiiminkijoen valuma-alueella. Tutkimuksessa huomioidaan paikallisten toimijoiden näkemyksiä sekä ihmisen ja luonnon välistä suhdetta. Nämä näkökulmat yhdistetään ympäristöön liittyvään tietoon, kun tavoitteena on ilmastotoimenpiteet ja veden laadun parantamisen tavoitteet.
Saksasta kotoisin oleva Max Schrade tutkii Kiiminkijoen vesistöalueen ympäristö-DNA:n käyttöä ja tämän tiedon hyödyntämistä ennallistamisessa, koulutuksessa ja kansalaistieteessä. Kolme kuukautta sitten Suomeen tullut Schrade kertoi olevansa innoissaan voidessaan tutkia juuri Kiiminkijokea, joka lähtökohdiltaan poikkeaa esimerkiksi Iijoesta tai Oulujoesta. Hänestä on hienoa päästä kokemaan myös Suomen kesä ja yötön yö.
Niina Kiljunen hyönteisasiantuntija. Hänen väitöstutkimusksensa aihe ovat äkämäsääsket, jotka ovat hentoja ja pienempiä kuin hyttyset tai harsosääsket. Äkämäsääsket eivät pure.
– Jos on nähnyt haavaan lehdellä pieniä punaisia palleroita, ne ovat äkämäsääsken munia.
Uskomatonta mutta totta, Suomessa tunnetaan yli 24 000 hyönteislajia ja maailmassa hyönteislajeja tunnetaan 1,8 miljoonaa. Hyönteiset ovat välttämätön osa toimivaa luontoa.
Arvatenkin Niina Kiljunen saa vastata usein kysymykseen, minkälainen sääskikesä on tulossa.
– Sen uskallan luvata, että niitä on tänäkin kesänä!
Rehtori Mika Kenttämaa kertoi, että STEAM-toiminta alkoi Aseman koululla viime syksynä. Se on innostanut paljon opettajia ja oppilaita. Aiheeksi on valittu läheinen ja tärkeä Kiiminkijoki. Yhteistyökumppanit projekteissa ovat tärkeitä, kuten nyt yliopisto ja paikalliset Asemakylän kyläyhdistys, Haukiputaan jakokunta ja Kiiminkijoki ry.
STEAM:in vastuuopettaja Mari Koukkari kertoi, että Kiiminkijoki-teemaa hyödynnetään kaikilla luokka-asteilla ykkösistä kutosiin eri oppiaineissa sekä tutuksi tulleessa MOK-oppimisjaksolla (monialainen oppimiskokonaisuus). Toinen vastuuopettaja on Timo Pirilä.
– Kiiminkijoki on hyvin monipuolinen tutkittava. Eri luokilla mietitään ja suunnitellaan yhdessä mitä kaikkea sen puitteissa voidaan tehdä, tutkia ja oppia, Koukkari valaisi.
Ykkösluokkalaiset ovat esimerkiksi koodanneet Kiiminkijoelle ötökkäreitin, nelosluokkalaiset tutkivat joen kestäviä rakenteita kuten siltoja ja viidesluokkalaisilla on tutkiva ote veden laatuun ja ympäristöön. Tiistaipäivän tapahtumien filmaaminen myös yksi päivän tehtävistä.
– Kaikessa lähtökohtana on yhdessä tekeminen ja ryhmätyö. Oppilaat saavat tehtäväksi myös arvioida ryhmätyötaitojaan, mistä opitaan.
Aseman koulu pääsee aloittamaan syyslukukauden uusissa tiloissa laajennusosan valmistuessa. Sinne saadaan myös oma tila tutkimukselle ja välineille. Uutena saadaan laite vedenalaiseen tutkimiseen.