Haukiputaan Instrumentarium avasi ovensa vuonna 2008 ja on onnistunut vakiinnuttamaan paikkansa alueen katukuvassa. Kehysmuodin ja mallien lisäksi palvelut ovat kehittyneet muuttuvan maailman mukana. Liikkeen myymäläpäällikkö Riitta Jauhola-Marjomäki kertoo teknologian mahdollistavan muun muassa tarkemmat näöntarkastukset.
– Silmänpohjankuvaus on ollut meillekin iso edistysaskel alalla ja sillä voimme tarjota syvällisempää palvelua asiakkaille, Jauhola-Marjomäki kertoo.
Myymäläpäällikkö ja kaksi vuosikymmentä alalla toiminut optinen myyjä Merja Heikkala kertovat silmänpohjankuvauksen olevan helppo tapa huolehtia silmistä ja tutkimuksessa olisi kaikkien hyvä käydä. Lisäksi etenkin heidän, joilla on silmäsairauksia suvussa, muita perussairauksia tai isot voimakkuudet, olisi tärkeä tarkastuttaa silmät tasaisin aikavälein. Silmä- ja aurinkolasien tarpeet ja ominaisuudet ovat myös moninaistuneet etenkin etätyön yleistyessä.
– Teemme seulovaa tutkimusta ja suurin osa on kuvauksista, kertoo terveistä silmistä, mutta esimerkiksi reuna-alueen muutokset tai silmänpaineet ovat asioita, joita huomaamme kuvista, Jauhola-Marjomäki kertoo.
Ihmiset ovat Jauhola-Marjomäen mukaan entistä valveutuneempia, mitä tulee silmälaseihin ja yksilöllisiin tarpeisiin. Linssiteknologian kehittyminen mahdollistaa erilaisten tarpeiden huomioimisen paremmin. Korona-aika lisäsi monen kohdalla etätyön tekemistä ja se näkyi myös silmälasikaupassa. Useat asiakkaat huomasivat tarvitsevansa olemassa olevien linssien lisäksi näyttöpäätelasit.
– Ihmiset ovat nykyään todella valveutuneita silmien hyvinvoinnista ja myös lasten silmistä huolehditaan tänä päivänä huomattavasti enemmän. UV-säteilyn pääsyä silmiin halutaan välttää ja toimiviin aurinkolaseihin panostetaan yhä enemmän, Jauhola-Marjomäki sanoo.
– Kaupunkilegenda, että silmälasit huonontaisivat näköä, on onneksi jo unohdettu. Väärät voimakkuudet voivat tietenkin aiheuttaa pääkipua ja kuivattaa silmiä, mutta se on vain merkki käydä näöntarkastuksessa, Heikkala lisää.
Teknologian kehittymisestä puhuu myös se, että liike on ollut etänäöntarkastuksien osalta pilotoimassa tutkimuksia tulevaisuuden etänäöntarkastusten mahdollistamisesta.
– Haluamme viedä palvelun asiakkaan luokse, Jauhola-Marjomäki kertoo.
Kehykset ovat myös kehittyneet vuosien saatossa ja muoti muuttuu. Mallistoja tulee pari kertaa vuodessa, mutta Instrumentarium on halunnut pitää mahdollisimman laajaa valikoimaa kehyksissä myös trendien vaihtuessa.
–Mikä on tämän päivän muoti? Siihen on vaikea nykyään vastata, sillä jokaisella on niin oma tyylinsä, mikä on todella hyvä juttu, Hekkala toteaa.
Jauhola-Marjomäki nostaa esille myös silmälasien nykyaikaisen kierrättämisen. Vanhat lasit voi tuoda liikkeeseen, jossa ne kierrätetään oikeaoppisesti.
– Monilla on piirongin laatikossa edelleen tallessa vanhat lasit, mutta eihän ne siellä enää lämmitä. Tietenkin jos lasit ovat maksaneet paljon, tuntuu ymmärrettävästi hullulta hävittää niitä, Jauhola-Marjomäki lisää.
Silmälasien hinta voi tarpeista riippuen kohota korkeaksikin, mikä voi mietityttää asiakkaita. Instrumentarium tarjoaa vaihtoehtona kaiken kattavaa All Inclusive-palvelua. Kuukausihinta sisältää kolmet kehykset, kolmet linssit, joista yhdet voivat olla aurinkolasit. Pakettiin kuuluu näöntutkimus ja yksien lasien vaihto kuuluu veloituksetta pakettiin. Näön muuttuessa, linssien vaihtaminen on myös maksutonta.
– Palvelulla halutaan mahdollistaa asiakkaille helpolla tavalla monipuoliset palvelut. Tällä tavoin madallamme myös kynnystä näöntarkastuksiin, Jauhola-Marjomäki lisää.
Teknologian kehittyessä henkilökunnan ammattitaitoa pidetään yllä tarjoamalla usein koulutuksia. Haukiputaan Instrumentariumissa on tällä hetkellä kolme vakituista työntekijää. Jauhola-Marjomäki on myymäläpäällikkönä myös Ideaparkin liikkeessä ja työntekijät voivat tarvittaessa myös vaihdella kahden työpisteen välillä, esimerkiksi lomien sitä vaatiessa. Isoin ero kahden myymälän välillä on Heikkalan mielestä se, että Haukiputaalla kauppakeskuksen hektisyys ja ylimääräinen hälinä eivät näy.
– Täällä sekä asiakkaat että tunnelma ovat rauhallisia. Harvalla on kiire ja moni on käynyt täällä vuosikaudet, Heikkala hymyilee.
– Toki vaihtelu on myös mielekästä. Optikko-opiskelijat ovat myös aina olleet meille tervetulleita ja heitä onkin ollut meillä joka vuosi ja monet ovat saaneet sitä kautta meiltä kesätyöpaikan, Jauhola-Marjomäki lisää.
Myymäläpäälliköstä on ollut ihana huomata miten nuorena liikkeessä asioineet tulevat nyt oman jälkikasvun kanssa asioimaan.
– Katsotaan jos kesällä juhlisimme 15-vuotista taivalta jotenkin, Jauhola-Marjomäki tiivistää.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.