“Haukipudas – Paras pala Oulua” on Haukiputaan uusi slogan eli tunnuslause, jolla Haukipudasta tehdään tunnetuksi. Haukipudas on saanut myös uuden logon. Lisäksi Haukiputaasta tietoa kokoava uusi verkkosivu julkaistaan piakkoin.
Haukiputaan Yrittäjät ryhtyi brändäämän eli tuomaan näkyvämmin esille Haukipudasta, Ouluun kuuluvaa pohjoista kaupunginosaa. Tietoisuutta halutaan lisätä alueella toimivista, monipuolisesti palveluja tarjoavista yrityksistä, tapahtumista ja luonnonläheisestä asuinympäristöstä. Tietoa halutaan välittää niin oman alueen kuin kauempana asuville asukkaille sekä matkailijoille.
Haukiputaan brändiä on ollut luomassa toimeksi saaneena Digi- ja mainostoimisto höyry yhdessä yrittäjien ja sidosryhmien kanssa. Virpi Vainio ja Sini Liikanen mainostoimistosta olivat esittelemässä uutta logoa, slogania ja brändikäsikirjaa Haukiputaan Yrittäjien aamukahvitilaisuudessa torstaina.
Sydämellä varustetun Haukipudas-logon tunnus on tyylitelty H‑kirjaimen muotoinen palapelin pala, joka perustuu sloganiin: Haukipudas – Paras pala Oulua. Sen sanomana on myös: Löydä elämäsi puuttuva palanen Puttaalta. Brändikäsikirjassa lanseerattuihin, käyttöön tarkoitettuihin logoihin on poimittu värit ja sävyt Haukiputaan kuntavaakunasta ja luonnosta.
Haukiputaan imagoa ja visiota pohdittiin yhteispalavereissa brändäystyön edetessä. Muita esille nousseita sloganeita olivat: Puttaalla on helppo olla. Puttaassa on potentiaalia. Puttaalla pannaan paremmaksi.
– Haukipudas koetaan helmeksi Oulun kyljessä, summasi Virpi Vainio.
Haukipudas koetaan virkeänä, elinvoimaisena, kehittyvänä ja laajenevana alueena, joka sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien varrella. Palveluita on tarjolla monipuolisesti. Luonnonläheinen ja ainutlaatuinen asuinympäristö on potentiaalinen ja turvallinen paikka asua, yrittää ja harrastaa. Ihmiset ovat ahkeria, hyväntuulisia ja sympaattisia ja hyvällä tavalla jääräpäisiä – siten, että katse on suunnattu eteen päin.
Haukiputaan Yrittäjien puheenjohtaja Seppo Pekkala ja sihteeri Jonna Kurvinen kertoivat olevansa tyytyväisiä brändäykseen: saatiin, mitä tilattiin. Verkkosivusto julkaistaan lähiaikoina. Brändäys ja ulostulo ei ole hetkellinen tempaus, vaan jatkuva.
Haukipudas-sivustolle verkkoon kootaan tietoa paikallisista yrityksistä yhteystietoineen, ajankohtaisista tapahtumatietoa, valokuvia ja infoa myös yrittäjäjärjestön ja BusinessOulun kampanjoista ja palveluista.
Yrittäjien kommenteissa toivottiin, että sivulla huomioidaan koko Haukiputaan laaja alue kylineen. Yritysten yhteystiedot toivotaan löytyvän helposti. Sivustoa on tärkeää pitää ajan tasalla.
Haukiputaan brändäykseen yrittäjäyhdistys oli budjetoinut 10 000 euroa. Jatkossa verkkosivun ylläpidosta ja päivittämisestä vastaa yrittäjäyhdistys. Seppo Pekkala kertoi mietinnässä olevan, voidaanko tehtävään osallistaa myös esimerkiksi opiskelijoita.
Haukipudas-logoa yritykset ja toimijat voivat käyttää paikallisena tunnuksena eri yhteyksissä kuten mainonnassa ja julkaisuissa. Tunnusta voidaan jatkossa myös tuotteistaa, pohtivat Pekkala ja Kurvinen.