Hau­ki­pu­das­päi­vät vah­vis­ta­vat pai­kal­lis­ta yhteisöllisyyttä

Kaksivuotias Mauri Annala oli pappansa Hannu Pelkosen kanssa mukana markkinoilla ja he viihtyivät mainiosti muun yleisön tapaan. Katseltavaa riitti ja ostoksiakin tehtiin. Kuvat: Auli HaapalaKaksivuotias Mauri Annala oli pappansa Hannu Pelkosen kanssa mukana markkinoilla ja he viihtyivät mainiosti muun yleisön tapaan. Katseltavaa riitti ja ostoksiakin tehtiin. Kuvat: Auli Haapala

Hau­ki­pu­das­päi­vien mark­ki­nat täyt­ti­vät Jatu­lin run­sas­lu­kui­ses­ta ylei­sös­tä, myy­jis­tä sekä yhdis­tys­ten ja yhtei­sö­jen esit­te­ly­pis­teis­tä lau­an­tai­na. Kaik­ki 80 pöy­tää varat­tiin ennä­tys­tah­tiin ja kysyn­tää oli­si ollut enem­män­kin. Mark­ki­noil­la val­lit­si läm­min ja viih­tyi­sä tun­nel­ma. Myös ensi kevään kun­ta- ja alue­vaa­lit näkyi­vät tapah­tu­mas­sa, kun puo­lu­eet esit­te­li­vät tee­mo­jaan kävijöille.

Perin­tei­set Hau­ki­pu­das­päi­vät jär­jes­tet­tiin jo 44. ker­ran mar­ras­kuun toi­se­na viikonloppuna.

Hau­ki­pu­taan suur­alu­een asu­ka­syh­dis­tys kan­taa pää­vas­tuun mark­ki­noi­den jär­jes­te­lyis­tä ja yllä­pi­tää myös Hau­ki­pu­taan yhtei­sö­ti­laa eli asu­kas­tu­paa. Asu­ka­syh­dis­tyk­sen puheen­joh­ta­ja Jus­si Tukiai­nen pitää Hau­ki­pu­das­päi­viä ja nii­den moni­puo­lis­ta tapah­tu­ma­ko­ko­nai­suut­ta tär­keä­nä pai­kal­lis­ta yhtei­söl­li­syyt­tä ja ihmi­siä yhdis­tä­vä­nä tapah­tu­ma­na. Myös asu­kas­tu­van toi­min­nan kaut­ta pyri­tään vah­vis­ta­maan pai­kal­lis­ta yhteis­hen­keä ja luo­maan koh­taa­mis­paik­ka alu­een asukkaille.

– Tänä vuon­na ympä­ris­tö­asiat ovat mark­ki­na­ta­pah­tu­mas­sa vah­vas­ti esil­lä, Tukiai­nen kertoi. 

Asu­ka­syh­dis­tyk­sen ja MLL:n edus­ta­ja Tit­ta Kivi­mä­ki iloit­si sii­tä, että Hau­ki­pu­das­päi­vät tar­joa­vat moni­puo­lis­ta ohjel­maa kai­ke­ni­käi­sil­le, ja nyt mark­ki­noil­la oli muka­na eri­tyi­sen pal­jon lap­sia ja nuoria.

Hau­ki­pu­das­päi­vien toteu­tuk­ses­sa oli muka­na laa­ja jouk­ko toi­mi­joi­ta ja yhteis­työ­ta­ho­ja kuten Oulun kau­pun­gin yhtei­sö­toi­min­ta, Hau­ki­pu­taan seu­ra­kun­ta, kir­jas­to, Teat­te­ri­kuop­pa, Hau­ki­pu­taan Yrit­tä­jät, MLL ja Vesi-Jatu­li ja kah­vi­la Syke sekä monet yhdis­tyk­set ja yhtei­söt. Myös Ran­ta­poh­ja oli muka­na mark­ki­noil­la. Hau­ki­pu­das-seu­ra toi paik­ka­kun­nan his­to­ri­aa esil­le ja tar­jo­si aika­mat­kan “Kii­min­ki­joen maan­tie­sil­ta 70 vuot­ta” valo­ku­va­näyt­te­lyl­lään Jatu­lin aulassa.

Pro Kii­min­ki­jo­ki Vesis­tö­alue ry oli pys­tyt­tä­nyt esit­te­ly­pis­teen­sä mark­ki­noil­le ja veto­nau­la­na toi­mi­vat – mit­käs muut­kaan kuin – ämpärit.

– Ämpä­ri on nykyi­sin uusi päre­ko­ri ja muo­vi­kas­si, valai­si Mar­ke Rau­tia­la.

Pro Kii­min­ki­jo­ki toi­mii puh­tai­den Kii­min­ki­joen vesis­tö­jen ja luon­non suo­je­le­mi­sen puo­les­ta, jot­ta ne elin­voi­mai­si­na myös myös tule­vil­le sukupolville. 

– Olem­me jaka­neet tie­toa toi­min­nas­tam­me ja saa­neet myös uusia jäse­niä, Rau­tia­la iloit­si ja jatkoi:

– Jär­jes­täm­me ret­ken Vii­ni­vaa­ran läh­teil­le 16. mar­ras­kuu­ta, jon­ne kut­su­taan väkeä mukaan, Rau­tia­la ker­toi. Esit­te­ly­pis­teel­lä oli lisäk­si lap­sil­le suun­nat­tua toi­min­taa, joka hou­kut­te­li pai­kal­le myös per­heen pienimpiä.

Pro Kii­min­ki­joen pis­teel­lä pii­pah­ti myös Han­nu Pel­ko­nen lap­sen­lap­sen­sa Mau­rin kanssa.

– Olem­me pyö­rit­tä­neet onnen­pyö­rää, ja tääl­lä on pal­jon mie­len­kiin­tois­ta kat­sel­ta­vaa, Pel­ko­nen ker­toi tyytyväisenä.

Pai­kal­li­sen suklaa­pa­jan, Chocok­sin, yrit­tä­jä Jou­ni Rusa­nen oli tuo­nut mark­ki­noil­le moni­puo­li­sen kat­tauk­sen käsin val­mis­ta­maan­sa arte­saa­ni­suklaa­ta. Rusa­nen on val­mis­ta­nut Mar­tin­nie­mes­sä suklaa­luo­muk­si­aan vuo­des­ta 2015 läh­tien, ja vali­koi­man maku­maa­il­ma on laa­jen­tu­nut vuo­sien var­rel­la hui­mas­ti. Täl­lä het­kel­lä Chocok­sin suo­si­tuim­pia maku­ja ovat sal­miak­ki­la­krit­si ja ter­va. Tar­jon­taan kuu­luu niin tum­maa kuin mai­to­suklaa­ta, joi­ta on saa­ta­vil­la sekä levyi­nä että kon­veh­tei­na. Mark­ki­noil­la Rusa­nen esit­te­li kah­ta­tois­ta eri suklaa­vaih­toeh­toa ja pai­kal­li­sel­la suklaal­la täy­tet­tyä joulukalenteria.

Chocok­sin suklaa­ta myy­dään monis­sa pai­kal­li­sis­sa jäl­leen­myyn­ti­pai­kois­sa, kah­vi­lois­sa ja verk­ko­kau­pas­sa. Suklaan ehdot­to­mas­ti paras seson­ki on jou­lu­kausi loka­kuus­ta aivan jou­lu­aat­toon asti, Rusa­nen kertoi.

Ensim­mäis­tä ker­taa mark­ki­noil­la lam­paan­vil­las­ta ja poron­na­has­ta val­mis­ta­mi­aan tos­su­ja myy­nyt Jaa­na Kouk­ku­la oli tyy­ty­väi­nen markkinatunnelmaan.

– Tos­su­jen val­mis­ta­mi­nen alkoi sii­tä, kun tar­vit­sin itsel­le­ni tos­sut. Mie­tin, mik­sen voi­si teh­dä näi­tä enemmänkin!

San­na Ter­vo löy­tyi lei­von­nais­pöy­dän takaa yhdes­sä tyt­tä­rien­sä kans­sa. He oli­vat myös mark­ki­noil­la ensim­mäis­tä ker­taa, ja menek­kiin he oli­vat tyy­ty­väi­siä. Monet kävi­vät osta­mas­sa herk­ku­ja isäinpäiväksi.

Vuo­den hau­ki­pu­taa­lai­nen Kari Kale­va palkittiin

Hau­ki­pu­taan Yrit­tä­jät pal­kit­si perin­tei­seen tapaan Vuo­den 2024 hau­ki­pu­taa­lai­sen mark­ki­na­ta­pah­tu­mas­sa Jatu­lis­sa. Huo­mio­no­soi­tus ojen­net­tiin Kari Kale­val­le, joka Hau­ki­pu­taan jako­kun­nan hoi­to­kun­nan puheen­joh­ta­ja­na toi­mii aktii­vi­ses­ti ympä­ris­töä ja kala­kan­taa ja aluei­den vir­kis­tys­käyt­töä paran­ta­vis­sa hank­keis­sa. Kale­va tun­ne­taan tas­a­puo­li­se­na ja kes­kus­te­le­va­na yhteistyökumppanina.

Hau­ki­pu­taan Yrit­tä­jien puheen­joh­ta­ja Sep­po Pek­ka­la sanoi, että Kale­va on esi­mer­kil­li­sel­lä toi­min­nal­laan teh­nyt myös koko Hau­ki­pu­das­ta tun­ne­tuk­si, mikä on myös yksi palkitsemisperusteista.

Kari Kale­va ker­toi valin­nan tul­leen hänel­le suu­re­na yllä­tyk­se­nä ja “aivan pus­kis­ta”. Tit­te­lin hän ker­toi otta­van­sa kii­tol­li­se­na ja nöy­räl­lä mie­lel­lä vas­taan. Roo­lin­sa ja teh­tä­vät jako­kun­nas­sa hän kokee vas­tuul­li­sik­si, sil­lä ran­ta- ja vesia­lu­eet ovat ihmi­sil­le tärkeitä. 

– Koen, että tämä huo­mio­no­soi­tus kuu­luu yhtä lail­la myös muil­le toi­mi­joil­le jakokunnassa.

Hau­ki­pu­taan alu­een yhtei­siä maa- ja vesia­luei­ta hal­lin­noi­val­la jako­kun­nal­la on mah­dol­lis­ta toi­mia usein tär­keäs­sä “sil­ta­ra­hoit­ta­jan” roo­lis­sa hank­kei­den eteen­päin vie­mi­ses­sä ja ole­mal­la muka­na toteut­ta­mas­sa nii­tä yhdes­sä mui­den yhteis­työ­ta­ho­jen kans­sa. Yksi ajan­koh­tai­sis­ta vir­kis­tys­käyt­töä paran­ta­vis­ta hank­keis­ta on esteet­tö­män kalas­tus­lai­tu­rin han­kin­ta Joh­teen vene­sa­ta­maan Häy­ry­sen­nie­meen Ely-kes­kuk­sen myön­tä­män avus­tuk­sen turvin.

Kari Kale­van laa­jem­pi haas­tat­te­lu on jul­kais­tu 7.11. ilmes­ty­nees­sä Hau­ki­pu­das Yrit­tää ‑leh­des­sä, joka löy­tyy myös rantapohja.fi ‑verk­ko­si­vul­ta Erikoislehdet-linkistä.

Hau­ki­pu­taan Yrit­tä­jät on valin­nut vuo­den 2024 yrit­tä­jäk­si Lee­na Nie­me­län, joka on toi­mi­nut Revon­tien Kul­ta ja Kel­lo ‑liik­keen yksi­ny­rit­tä­jä­nä 24 vuot­ta. Pal­kin­to luo­vu­te­taan myö­hem­min mar­ras­kuus­sa. Lee­na Nie­me­län haas­tat­te­lu löy­tyy myös Hau­ki­pu­das Yrit­tää ‑leh­des­tä.

Tapah­tu­ma­kausi jat­kuu Hau­ki­pu­taal­la, sil­lä huo­men­na kes­ki­viik­ko­na 13.11. yrit­tä­jät jär­jes­tää jou­lu­na­vauk­sen ilo­tu­li­tuk­si­neen toril­la kel­lo 17–19.