Valtakunnallinen Energiansäästöviikko 9.–15.10. jatkaa viime talven Astetta alemmas ‑kampanjaa. Mukaan on liittynyt noin kolmesataa yritystä ja yhteisöä, ja ilmoittautuminen on mahdollista koko viikon ajan. Motiva tarjoaa kumppaneille valmiita viestintämateriaaleja ja muun muassa Astetta alemmas ‑muistipelin, jonka avulla voi verrytellä energiansäästötietojaan.
Viime talvena organisaatioiden osallistuminen oli poikkeuksellisen laajaa, kun lähes kolminkertainen määrä sitoutui kampanjan säästötoimiin ja välitti tietoa eteenpäin energiatilanteesta.
Viimetalvinen energiakriisi yhdisti suomalaiset ennennäkemättömällä tavalla toimimaan energian riittävyyden puolesta, minkä ansiosta sähköä riitti kaikille koko lämmityskauden. 40 prosenttia suomalaisista tunnustaa peräti nauttineensa sähkönsäästöstä, selvisi Motivan teettämässä suomalaisten energia-asenteita ja energiansäästöä selvittäneessä tutkimuksessa.