Ener­gian­sääs­tö­vii­kol­la Astet­ta alemmas

Val­ta­kun­nal­li­nen Ener­gian­sääs­tö­viik­ko 9.–15.10. jat­kaa vii­me tal­ven Astet­ta alem­mas ‑kam­pan­jaa. Mukaan on liit­ty­nyt noin kol­me­sa­taa yri­tys­tä ja yhtei­söä, ja ilmoit­tau­tu­mi­nen on mah­dol­lis­ta koko vii­kon ajan. Moti­va tar­jo­aa kump­pa­neil­le val­mii­ta vies­tin­tä­ma­te­ri­aa­le­ja ja muun muas­sa Astet­ta alem­mas ‑muis­ti­pe­lin, jon­ka avul­la voi ver­ry­tel­lä energiansäästötietojaan.

Vii­me tal­ve­na orga­ni­saa­tioi­den osal­lis­tu­mi­nen oli poik­keuk­sel­li­sen laa­jaa, kun lähes kol­min­ker­tai­nen mää­rä sitou­tui kam­pan­jan sääs­tö­toi­miin ja välit­ti tie­toa eteen­päin energiatilanteesta.

Vii­me­tal­vi­nen ener­gia­krii­si yhdis­ti suo­ma­lai­set ennen­nä­ke­mät­tö­mäl­lä taval­la toi­mi­maan ener­gian riit­tä­vyy­den puo­les­ta, min­kä ansios­ta säh­köä riit­ti kai­kil­le koko läm­mi­tys­kau­den. 40 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta tun­nus­taa perä­ti naut­ti­neen­sa säh­kön­sääs­tös­tä, sel­vi­si Moti­van teet­tä­mäs­sä suo­ma­lais­ten ener­gia-asen­tei­ta ja ener­gian­sääs­töä sel­vit­tä­nees­sä tutkimuksessa.