Kun avasi näyttelytila Galleria 33:n oven, ei tiennyt minne katseen sijoittaisi. Ensin vastaan tuli tumman puhuvaa grafiikkaa, amutta samalla tilasta huokui värit ja katse vaelteli teoksesta toiseen. Haukiputaalaisten Jussi Tukiaisen ja Sirkku Hanhelan pitämässä Galleria 33:ssa oli helmikuun ajan näytillä taiteilija, kuvittaja, kuvataidepsykoterapeutti ja psykoanalyyttisen psykoterapeutti Aino-Maija Nikulan Elämisen ja olemisen kuvia ‑näyttely. Jo lapsena alkanut piirtäminen jatkuu yhä edelleen ja Nikula käyttää taidetta työkalunaan myös päivätyössään.
–Piirsin pienenä tyttönä kaikkialle, jopa perheen keittokirjaan. Kunhan sen seiniin piirtänyt, niin kaikki oli hyvin, Nikula naurahtaa.
Näyttely oli taiteilijalle toinen, sillä ensimmäinen toteutettiin Tampereella viime vuoden lopulla. Näyttelyn toteuttaminen Galleria 33:ssa jännitti, mutta taiteilija yllättyi positiivisesti avajaisista ja kävijämäärästä. Taiteilijaystävien rohkaisemana hän päätti, että nyt on oikea aika laittaa omat teokset esille.
–Kukkameri oli valtava ja seuraavana päivänä minulta kysyttiinkin, oliko tämä oikeasti kukkakauppa.
Grafiikka on lajina vaikea ja vaatii paljon kärsivällisyyttä. Taiteenlajissa Nikulaa viehättää virheiden mahdollisuus ja taiteen kautta hän käsittelee elämisen ja olemisen kysymyksiä. Hän kertoo näyttelyn keskiössä olevasta Äitimaa-teoksesta, johon myös tuli tarkoittamaton virhe, joka kuitenkin jäi teokseen ja on nyt osa sitä.
–Epätäydellisyys ja yllätyksellisyys kuuluvat elämään. Työprosessi on monivaiheinen, joten sattumille täytyy antaa tilaa. Aina ei ole aikaa tai resursseja tehdä uusiksi.
Nikula on valmistunut taideterapeutiksi vuonna 2010, jonka jälkeen opiskeli myös kuvataidepsykoterapeutiksi ja psykoanalyyttiseksi psykoterapeutiksi. Hän kertoo, että työ vaatii herkkää kosketusta omaan taiteilijuuteen ja taiteen tekemiseen, jotta hän voi auttaa toisia käsittelemään omia ajatuksiaan taiteen avulla. Nikulalta kysytään monesti, kuinka hyvin taiteilijuus yhdistyy hänen päivätyöhönsä kuvataidepsykoterapeuttina.
–Ne tukevat toisiaan ja näen niissä paljon samaa. Minun täytyy olla kosketuksissa omaan luovuuteeni, jotta voin auttaa muita käsittelemään ja sanoittamaan tunteita kuvien kautta ja myös tuottaa omaa taidetta.
Kuvataiteen perusopintojen lisäksi taiteilijalta löytyy taideopintoja niin öljyvärimaalauksen kuin myös litografian ja metalligrafiikan puolelta. Hän on myös kuvittanut Piia Rantakokon runoteoksen. Metalligrafiikassa Nikulaa viehättää vanhojen mestareiden tekniikka, joka vaatii nimenomaan kärsivällisyyttä. Metalligrafiikka on yleisnimitys kaikille syväpainomenetelmille, jossa laattamateriaalina toimii yleensä kupari. Näyttelyssä oli myös esillä Nikulan litografiateoksia, eli kivipainannalla tehtyjä töitä. Piirtäminen ja halu oppia uusia tekniikoita on edelleen läsnä. Kotona ison pöydän äärellä hän piirtää ja isoja painokoneita hän pääsee käyttämään työpajoilla muun muassa Pikisaaressa.
–Metalligrafiikka koukutti minut kuvataiteen opintojen aikana ja erityisesti vaikutuin grafiikasta, kun näin nuorena sairaanhoitajana kahvihuoneen seinällä kuvan miehestä ja koirasta ruokapöydän äärellä. Kuva oli rujo, mutta sen viesti kolahti. Me olemme jokainen samanarvoisia ja arvokkaita.
Näyttelyssä seinällä roikkui myös Nikulan ensimmäinen teos viidentoista vuoden takaa. Taitelijan omasta mielestä kuva on vaatimaton, mutta se onkin kuvan viehätysvoima. Nikulan taiteesta huokuu elämänkokemus ja on selvää, että teoksien taustalta löytyy syvällisempi tarina. Eriävä mielipide ‑teoksessa on kaksi mustaa korppia, jotka näyttävät käyvän tulenkatkuista keskustelua. Nikulan avatessa teoksen taustaa, tulee teoksesta lämmin, hauska ja samaistuttava. Teoksia on syntynyt maisemista, unista, elämästä, kuolemasta sekä luonnosta.
–Inspiraationa toimii elämä kaikkine hyvine ja huonoine puolineen. Jokainen katsoja näkee taiteen omien silmiensä ja kokemuksiensa kautta ja mielelläni kuulen, mitä ajatuksia teokset herättävät.