Haukiputaan Taitto on perustettu jo vuonna viime vuosikymmenen puolella, mutta täyspäiväisesti yrityksen toiminta alkoi viime vuoden marraskuussa. Yrittäjä Arto Pohjola kertoi olleensa välissä töissä muualla, mutta yrittäjyys veti puoleensa. Yritys tarjoaa taitto ja painatus palveluita niin yrityksille, joukkueille kuin seuroillekin.
–Yrittäjänä saan itse päättää minne ja milloin menen. Eikä tarvitse niinkään ajatella mitä muut ovat mieltä, kun itse saa tehdä päätökset. Yritystoiminta on ollut kuitenkin aina taustalla, vaikka olen tehnyt töitä muillekin, Pohjola sanoi.
Alalle Pohjola päätyi jo vuonna 2008 ja yrittäjänä oli helppo jatkaa tuttujen asiakkaiden ja kontaktien kanssa. Uusiakin asiakkaita on tullut ja yritys tarjoaa monipuoliset palvelut monenlaiseen tarpeeseen. Yrityksen kautta saa niin ikkuna- ja autoteippaukset, valomainokset, vaatepainatukset esimerkiksi lippiksiin ja paitoihin sekä tuotteita käyntikorteista avaimenperiin. Yksi Pohjolalle tärkeimmistä projekteista on 2FOR1 ‑pelikirja, joka ilmestyi tänä vuonna neljättä kertaa. Kirjassa löytyy monia kaksi yhden hinnalla ‑tarjouksia alueen yrityksissä käytettäväksi. Tämän vuoden kirja on tehty Haukipudas-Oulu alueelle ja kirjasta on kyselty myös omaa versiota Iihin ja Rukalle.
–Kirja on todella hyvä varainkeruutuote esimerkiksi joukkueille ja seuroille. Kirja on ollut todella pidetty ja monet yritykset haluavat aina seuraavana vuonna uudelleen mukaan. Kirjan avulla asiakkaat voivat löytää uusia palveluita ja yritykset pääsevät kyllä mukaan, kun ottavat allekirjoittaneeseen yhteyttä. Olisi kiva saada ensi vuoden kirjaan uusia yllättäviäkin tarjouksia mukaan.
Tyypillinen työpäivä Pohjolalla koostuu asiakkaiden tapaamisista, kuvien ja vedosten tekemisestä ja itse asennuksista. Teippauksia ja asennuksia hän tekee Ylläkseltä Hankoon saakka. Varastoa Pohjola ei tarvitse, sillä hänellä on toimiva kansallinen ja kansainvälinen yhteistyöverkosto, josta hän saa materiaaleja hyvin vallitsevasta maailmantilanteesta huolimatta.
–Joitain yksittäisiä materiaaleja on ollut hankalampi ja hitaampi saada, mutta suurta vaikutusta työhön ei ole vielä ollut.
Myös yritykset ja seurat ovat alkaneet panostamaan kestäviin ja ekologisiin materiaaleihin. Osa asiakkaista haluaa painatetut tuotteet täysin kierrätysmateriaaleista ja kesäisin suosiossa ovat teknikset materiaalit. Tulevan talven suosikiksi Pohjola veikkaa uutta tupsupipoa.
–Valikoimasta löytyy myös spesiaaleja materiaaleja ja painatus onnistuu niin silkkipainatuksella kuin lämpöprässilläkin.
Pohjolalle on tärkeää tukea urheiluseuroja ja samalla kehittää jotain omaa, mitä muilla ei ole. Varainhankinta on monelle seuralle tärkeää, jotta harrastuskustannukset voidaan pitää kohtuullisina. Yrittäjä pelaa itsekin Suomenmestaruuden voittaneessa KeLyn salibandyjoukkueessa ja valmentaa nuoria. Vapaa-ajalla hän käy rentoutumassa golfin parissa.
–Golfkentällä ei tarvitse ajatella töitä. Viime kesänä taisin keretä käydä viitisenkymmentä kierrosta kiertämässä.