- Aili Hyvönen pysähtyi kirjastokäynnillään Digi yhdistää ‑infopisteille. Oulu10-palveluita esittelivät kehittämisasiantuntija Katriina Litola (vas.) ja palveluasiantuntija Sari Janatuinen.
- Minna Lassila Oulun Löytävästä Vanhustyöstä oli kertomassa ikäihmisten apuna olevista verkostoista ja kolmannen sektorin toimijoista.
Sähköiset palvelut yleistyvät vauhdilla, mutta riittävätkö erityisesti vanhemmalla ikäpolvella taidot ja rohkeus digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttöön? Opastuksen ja neuvonnan tarve kasvaa, ja niitä halutaan tarjota laajasti. Samalla sähköisiä palveluja kehitetään entistä helppokäyttöisemmiksi ja toimivammiksi.
Digi yhdistää ‑kiertue käynnistyi viime viikolla Haukiputaan Oulu10-asiointipisteessä, missä kävijät saivat neuvoja Pohteen hyvinvointialueen ja kaupungin sähköisiin palveluihin. Mukana oli myös kolmannen sektorin toimijoita, joilla on merkittävä rooli digitaalisen opastuksen tarjoamisessa. Lisäksi läheisten tuki vanhemmalle väelle on tärkeä osa digitaitojen vahvistamista.
– Jo pelkästään sotepalveluiden siirtyminen kunnilta hyvinvointialueiden vastuulle vuonna 2023 oli suuri muutos kaikille. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella, Pohteella, ryhdyttiin kehittämään myös digitaalisia palveluita valtakunnallisten linjausten mukaisesti. Samalla halutaan panostaa ohjaukseen ja neuvontaan, kehittää palvelualustoja ja parantaa niiden toimivuutta sekä kuunnella asiakkaiden palautetta, vakuutti Pohteen Digitaalisen sote-keskuksen/OmaPohteen palveluasiantuntija Karoliina Rajaniemi.
OmaPohde on Pohteen hyvinvointialueen sähköinen asiointipalvelu. Sen kautta on saatavilla myös Digitaalinen sote-keskus, sosiaali- ja terveyskeskus verkossa, joka palvelee koko alueen asukkaita. Keskuksessa voi keskustella ammattilaisen kanssa hoidon tarpeesta tai saada neuvoja eri tilanteisiin. Tarpeen mukaan chat-keskustelusta voi ohjautua lääkärin, hoitajan tai esimerkiksi fysioterapeutin videovastaanotolle. Palvelussa on kaikkiaan kuusi chat-kanavaa eri toimialueilta.
Digitaalinen sote-keskus on kehitetty matalan kynnyksen palveluksi, johon on helppo ottaa yhteyttä. Lisäksi Omaolo-palvelussa voi itse tehdä digitaalisen oirearvion ja saada jatko-ohjeita hoidon tarpeen arvioimiseksi. Digitaalinen sote-keskus palvelee laajoin aukioloajoin, myös viikonloppuisin.
Vaiheittain Pohteen alueella käyttöön otettu Digitaalinen sote-keskus sai Oulun mukaan maaliskuussa 2024. Tähän mennessä Oulusta on tehty yli 101 000 kontaktia, yhteensä yli 35 000 asiakkaalta. Työikäisten määrä on lähes 25 000, ja yli 85-vuotiaiden osuus on noin 500.
Vuoden 2023 huhtikuusta lähtien koko hyvinvointialueella on tehty yli 230 000 kontaktia Digitaaliselle sote-keskukselle, ja asiakkaita on ollut yli 85 000. Yksittäiselle asiakkaalle voi kertyä useampia kontakteja.
Digitaalista sote-keskusta ei ole luotu korvaamaan perinteisiä sosiaali- ja terveyskeskuksia, vaan sähköiset palvelut täydentävät niitä ja toimivat rinnalla.
– Kun osa palveluista voidaan hoitaa sähköisesti, vapautuu kapasiteettia palvelupisteissä niille, jotka tarvitsevat henkilökohtaista palvelua, Karoliina Rajaniemi tähdentää.
Jos tarvitsee kiireellistä apua ja oma sosiaali- ja terveyskeskus on suljettu, voi soittaa Pohteen Päivystysavun numeroon 116 117 toimintaohjeiden saamiseksi. Hätätilanteissa on aina soitettava numeroon 112.
Oulussa ja koko Pohteen alueella julkisten toimijoiden rinnalla toimii laaja kolmannen sektorin verkosto, joka tarjoaa infoja, apua ja neuvontaa myös digiasioissa. Esimerkiksi Caritas Säätiö luotsaa myös Digi-Jelppari-toimintaa.
– Toivon tiistai ‑tilaisuudet ovat monesti samalla myös yhteisöllisiä tapahtumia, kertoi projektikoordinaattori Jenni Hukkanen Caritaksesta.
Digi-Jelpparina vapaaehtoisena toimiva Veikko Heikkinen kertoi, että iäkkäämmät tarvitsevat digineuvoja perusasioissa, kuten uuden laitteen käyttöönotossa, WhatsApp-viestien lähettämisessä, kuvien siirtämisessä, ohjelmien päivittämisessä, palveluihin kirjautumisessa tai mobiilivarmenteen luomisessa.
– Vanhemmalle väelle tärkein kynnys ylitettäväksi on se, että uskaltaa rohkeasti käyttää digilaitteita. Harjoitus tekee mestarin, ja samalla se toimii myös aivojumppana.
Digi yhdistää ‑pisteellä kirjastokäynnillä Haukiputaalla poikenneelle Aili Hyvöselle tietokoneet tulivat tutuksi 90-luvulla työelämässä. Seniori-ikäisenä hänet askarruttavat erityisesti vanhojen laitteiden päivitys- ja uusimistarpeet. Erityisesti Ailia kiinnostavat kirjoittamisessa käytettävät ohjelmat.
Pohteen verkkosivuilla julkaistaan lähiaikoina uusi Reittis – Kohti hyvinvointia ‑verkkosivusto.
– Tavoitteena on kertoa kattavasti tarjolla olevista terveyttä ja hyvinvointia tukevasta toiminnasta toimintaa ja palveluista, kertoi Pohteen hyvinvoinnin ja edistämisen palvelukonsepti ‑hankkeen projektisuunnittelija Ulla Honkamäki.
Pohteen Aino-neuvonta tarjoaa myös neuvoja ja opastusta ikäihmisten palveluista joko Oulussa Torikatu 10:ssä, puhelimitse tai sähköisillä kanavilla. Aino-neuvonnan palveluista oli Haukiputaalla kertomassa palveluohjaaja Neea Alho.
Oulu 10 ‑palvelupisteiden ohella kirjastot ovat monella tapaa tiedonlähteitä, ja kirjaston henkilökunnalta saa opastusta digilaitteiden ja sähköisten palveluiden käytössä. Haukiputaan kirjastossa järjestetään Digikeskiviikko 26.3. kello 13–14, jolloin voi ratkoa digipulmia yhdessä kirjaston henkilökunnan ja Pohteen edustajan kanssa.
Digi yhdistää ‑kiertue jatkuu Rantapohjan alueella Kiimingin Oulu10:ssä 10.4. kello 10–14. Neuvontaa Oulu10 asiointipisteissä Ylikiimingissä järjestetään 22.5. kello 8.30–12 ja Yli-Iissä 3.6. kello 10–14.
Digitaalisten sote-palveluiden käyttöön opastava video löytyy osoitteesta: pohde.fi/tukea-digitaaliseen-asiointiin.