Digi yhdis­tää, mut­ta pysy­vät­kö ikäih­mi­set menos­sa muka­na? Opas­tus ja neu­von­ta avain digi­syr­jäy­ty­mi­sen ehkäisyssä

Veikko Heikkinen toimii Caritas-säätiön vapaaehtoisena Digi-Jelpparina, ja hänelle on tärkeää tuntea myös Pohteen verkkopalvelut. Haukiputaalla Pohteen digitaalisista palveluista kertoivat Karoliina Rajaniemi (oik.), Ulla Honkamäki ja Aino-neuvonnasta Neea Alho.Kuvat: Auli HaapalaVeikko Heikkinen toimii Caritas-säätiön vapaaehtoisena Digi-Jelpparina, ja hänelle on tärkeää tuntea myös Pohteen verkkopalvelut. Haukiputaalla Pohteen digitaalisista palveluista kertoivat Karoliina Rajaniemi (oik.), Ulla Honkamäki ja Aino-neuvonnasta Neea Alho.Kuvat: Auli Haapala

Säh­köi­set pal­ve­lut yleis­ty­vät vauh­dil­la, mut­ta riit­tä­vät­kö eri­tyi­ses­ti van­hem­mal­la ikä­pol­vel­la tai­dot ja roh­keus digi­taa­lis­ten lait­tei­den ja pal­ve­lui­den käyt­töön? Opas­tuk­sen ja neu­von­nan tar­ve kas­vaa, ja nii­tä halu­taan tar­jo­ta laa­jas­ti. Samal­la säh­köi­siä pal­ve­lu­ja kehi­te­tään entis­tä help­po­käyt­töi­sem­mik­si ja toimivammiksi.

Digi yhdis­tää ‑kier­tue käyn­nis­tyi vii­me vii­kol­la Hau­ki­pu­taan Oulu10-asioin­ti­pis­tees­sä, mis­sä kävi­jät sai­vat neu­vo­ja Poh­teen hyvin­voin­tia­lu­een ja kau­pun­gin säh­köi­siin pal­ve­lui­hin. Muka­na oli myös kol­man­nen sek­to­rin toi­mi­joi­ta, joil­la on mer­kit­tä­vä roo­li digi­taa­li­sen opas­tuk­sen tar­joa­mi­ses­sa. Lisäk­si läheis­ten tuki van­hem­mal­le väel­le on tär­keä osa digi­tai­to­jen vahvistamista.

– Jo pel­käs­tään sote­pal­ve­lui­den siir­ty­mi­nen kun­nil­ta hyvin­voin­tia­luei­den vas­tuul­le vuon­na 2023 oli suu­ri muu­tos kai­kil­le. Poh­jois-Poh­jan­maan hyvin­voin­tia­lu­eel­la, Poh­teel­la, ryh­dyt­tiin kehit­tä­mään myös digi­taa­li­sia pal­ve­lui­ta val­ta­kun­nal­lis­ten lin­jaus­ten mukai­ses­ti. Samal­la halu­taan panos­taa ohjauk­seen ja neu­von­taan, kehit­tää pal­ve­lua­lus­to­ja ja paran­taa nii­den toi­mi­vuut­ta sekä kuun­nel­la asiak­kai­den palau­tet­ta, vakuut­ti Poh­teen Digi­taa­li­sen sote-kes­kuk­sen/O­ma­Poh­teen pal­ve­lu­asian­tun­ti­ja Karo­lii­na Raja­nie­mi.

Oma­Poh­de on Poh­teen hyvin­voin­tia­lu­een säh­köi­nen asioin­ti­pal­ve­lu. Sen kaut­ta on saa­ta­vil­la myös Digi­taa­li­nen sote-kes­kus, sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kus ver­kos­sa, joka pal­ve­lee koko alu­een asuk­kai­ta. Kes­kuk­ses­sa voi kes­kus­tel­la ammat­ti­lai­sen kans­sa hoi­don tar­pees­ta tai saa­da neu­vo­ja eri tilan­tei­siin. Tar­peen mukaan chat-kes­kus­te­lus­ta voi ohjau­tua lää­kä­rin, hoi­ta­jan tai esi­mer­kik­si fysio­te­ra­peu­tin video­vas­taa­no­tol­le. Pal­ve­lus­sa on kaik­ki­aan kuusi chat-kana­vaa eri toimialueilta.

Digi­taa­li­nen sote-kes­kus on kehi­tet­ty mata­lan kyn­nyk­sen pal­ve­luk­si, johon on help­po ottaa yhteyt­tä. Lisäk­si Omao­lo-pal­ve­lus­sa voi itse teh­dä digi­taa­li­sen oirear­vion ja saa­da jat­ko-ohjei­ta hoi­don tar­peen arvioi­mi­sek­si. Digi­taa­li­nen sote-kes­kus pal­ve­lee laa­join aukio­loa­join, myös viikonloppuisin.

Vai­heit­tain Poh­teen alu­eel­la käyt­töön otet­tu Digi­taa­li­nen sote-kes­kus sai Oulun mukaan maa­lis­kuus­sa 2024. Tähän men­nes­sä Oulus­ta on teh­ty yli 101 000 kon­tak­tia, yhteen­sä yli 35 000 asiak­kaal­ta. Työi­käis­ten mää­rä on lähes 25 000, ja yli 85-vuo­tiai­den osuus on noin 500.

Vuo­den 2023 huh­ti­kuus­ta läh­tien koko hyvin­voin­tia­lu­eel­la on teh­ty yli 230 000 kon­tak­tia Digi­taa­li­sel­le sote-kes­kuk­sel­le, ja asiak­kai­ta on ollut yli 85 000. Yksit­täi­sel­le asiak­kaal­le voi ker­tyä useam­pia kontakteja.

Digi­taa­lis­ta sote-kes­kus­ta ei ole luo­tu kor­vaa­maan perin­tei­siä sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kuk­sia, vaan säh­köi­set pal­ve­lut täy­den­tä­vät nii­tä ja toi­mi­vat rinnalla.

– Kun osa pal­ve­luis­ta voi­daan hoi­taa säh­köi­ses­ti, vapau­tuu kapa­si­teet­tia pal­ve­lu­pis­teis­sä niil­le, jot­ka tar­vit­se­vat hen­ki­lö­koh­tais­ta pal­ve­lua, Karo­lii­na Raja­nie­mi tähdentää.

Jos tar­vit­see kii­reel­lis­tä apua ja oma sosi­aa­li- ja ter­veys­kes­kus on sul­jet­tu, voi soit­taa Poh­teen Päi­vys­ty­sa­vun nume­roon 116 117 toi­min­taoh­jei­den saa­mi­sek­si. Hätä­ti­lan­teis­sa on aina soi­tet­ta­va nume­roon 112.

Oulus­sa ja koko Poh­teen alu­eel­la jul­kis­ten toi­mi­joi­den rin­nal­la toi­mii laa­ja kol­man­nen sek­to­rin ver­kos­to, joka tar­jo­aa info­ja, apua ja neu­von­taa myös digi­asiois­sa. Esi­mer­kik­si Cari­tas Sää­tiö luot­saa myös Digi-Jelppari-toimintaa.

– Toi­von tiis­tai ‑tilai­suu­det ovat mones­ti samal­la myös yhtei­söl­li­siä tapah­tu­mia, ker­toi pro­jek­ti­koor­di­naat­to­ri Jen­ni Huk­ka­nen Caritaksesta.

Digi-Jelp­pa­ri­na vapaa­eh­toi­se­na toi­mi­va Veik­ko Heik­ki­nen ker­toi, että iäk­kääm­mät tar­vit­se­vat digi­neu­vo­ja perus­asiois­sa, kuten uuden lait­teen käyt­töö­no­tos­sa, What­sApp-vies­tien lähet­tä­mi­ses­sä, kuvien siir­tä­mi­ses­sä, ohjel­mien päi­vit­tä­mi­ses­sä, pal­ve­lui­hin kir­jau­tu­mi­ses­sa tai mobii­li­var­men­teen luomisessa.

– Van­hem­mal­le väel­le tär­kein kyn­nys yli­tet­tä­väk­si on se, että uskal­taa roh­keas­ti käyt­tää digi­lait­tei­ta. Har­joi­tus tekee mes­ta­rin, ja samal­la se toi­mii myös aivojumppana.

Digi yhdis­tää ‑pis­teel­lä kir­jas­to­käyn­nil­lä Hau­ki­pu­taal­la poi­ken­neel­le Aili Hyvö­selle tie­to­ko­neet tuli­vat tutuk­si 90-luvul­la työ­elä­mäs­sä. Senio­ri-ikäi­se­nä hänet askar­rut­ta­vat eri­tyi­ses­ti van­ho­jen lait­tei­den päi­vi­tys- ja uusi­mis­tar­peet. Eri­tyi­ses­ti Ailia kiin­nos­ta­vat kir­joit­ta­mi­ses­sa käy­tet­tä­vät ohjelmat.

Poh­teen verk­ko­si­vuil­la jul­kais­taan lähiai­koi­na uusi Reit­tis – Koh­ti hyvin­voin­tia ‑verk­ko­si­vus­to.

– Tavoit­tee­na on ker­toa kat­ta­vas­ti tar­jol­la ole­vis­ta ter­veyt­tä ja hyvin­voin­tia tuke­vas­ta toi­min­nas­ta toi­min­taa ja pal­ve­luis­ta, ker­toi Poh­teen hyvin­voin­nin ja edis­tä­mi­sen pal­ve­lu­kon­sep­ti ‑hank­keen pro­jek­ti­suun­nit­te­li­ja Ulla Hon­ka­mä­ki.

Poh­teen Aino-neu­von­ta tar­jo­aa myös neu­vo­ja ja opas­tus­ta ikäih­mis­ten pal­ve­luis­ta joko Oulus­sa Tori­ka­tu 10:ssä, puhe­li­mit­se tai säh­köi­sil­lä kana­vil­la. Aino-neu­von­nan pal­ve­luis­ta oli Hau­ki­pu­taal­la ker­to­mas­sa pal­ve­luoh­jaa­ja Neea Alho.

Oulu 10 ‑pal­ve­lu­pis­tei­den ohel­la kir­jas­tot ovat monel­la tapaa tie­don­läh­tei­tä, ja kir­jas­ton hen­ki­lö­kun­nal­ta saa opas­tus­ta digi­lait­tei­den ja säh­köis­ten pal­ve­lui­den käy­tös­sä. Hau­ki­pu­taan kir­jas­tos­sa jär­jes­te­tään Digi­kes­ki­viik­ko 26.3. kel­lo 13–14, jol­loin voi rat­koa digi­pul­mia yhdes­sä kir­jas­ton hen­ki­lö­kun­nan ja Poh­teen edus­ta­jan kanssa.

Digi yhdis­tää ‑kier­tue jat­kuu Ran­ta­poh­jan alu­eel­la Kii­min­gin Oulu10:ssä 10.4. kel­lo 10–14. Neu­von­taa Oulu10 asioin­ti­pis­teis­sä Yli­kii­min­gis­sä jär­jes­te­tään 22.5. kel­lo 8.30–12 ja Yli-Iis­sä 3.6. kel­lo 10–14.

Digi­taa­lis­ten sote-pal­ve­lui­den käyt­töön opas­ta­va video löy­tyy osoit­tees­ta: pohde.fi/tukea-digitaaliseen-asiointiin.