Putaan Katsastus on palvellut asiakkaita Haukiputaan Annalankankaalla Virpiväylän varrella jo neljännesvuosisadan. Vuosikymmenten kuluessa katsastuksen arvosteluperusteisiin on tullut paljon muutoksia ja lisää uusia vaatimuksia. Katsastuksen tarkoitus ja perusta on kuitenkin aina sama –liikenneturvallisuus, tähdentävät Putaan Katsastus Oy:n yrittäjät Sampo Saukkoriipi ja Teemu Wathén.
Tulevaisuudessa ympäristöasiat nousevat yhä enemmän keskiöön, jolloin kiinnitetään huomiota päästöjen ohella ajoneuvojen todelliseen kulutukseen ja sen tarkkailuun.
Katsastustoiminnan vapauduttua vuonna 1995 alettiin perustaa yksityisiä katsastusasemia. Autoilijan Avainasemat ponnisti Pohjois-Pohjanmaan lakeuksilta. Pasi ja Liisa Pellikka ja Pekka V. Eskuri perustivat Lakeuden katsastuksen 26 vuotta sitten. Putaan Katsastus aloitti toimintansa nykyisellä paikallaan 25 vuotta sitten. Autoilijan Avainasemien verkostoon kuuluu nyt 15 yrittäjävetoista ja erilaisilla omistuspohjilla toimivaa katsastusasemaa Pohjois-Suomessa.
Sampo Saukkoriipi osti Putaan Katsastuksen vuonna 2019 Mervi Saukkoriipin kanssa. Yhtiökumppaniksi Putaan Katsastukseen tuli Teemu Wathén viime vuonna.
Sampo Saukkoriipi työskentelee pääasiassa Autoilijan Avainasemalla Ruskossa, mutta on tarpeen mukaan myös Haukiputaalla ja muilla asemilla. Hän on työskennellyt Avainasemilla vuodesta 1999 alkaen ja yrittäjänä pian parikymmentä vuotta.
Putaan Katsastus on niin sanottu täyden palvelun katsastusasema, jossa on tarjolla määräaikais- ja muutoskatsastuksen ohella myös rekisteröintipalvelut. Tulevana kesänä on suunnitelmissa remontoida katsastusaseman asiakastilat paremmiksi. Hallia on aiemmin kunnostettu pitkin matkaa.
Teemu Wathén ja Sampo Saukkoriipi kertovat, että ajoneuvojen uusi tekniikkka ja myös katsastuksen arvosteluperusteiden muutokset edellyttävät jatkuvaa toiminnan kehittämistä, kouluttautumista sekä myös uusia laitehankintoja. Kulut kasvat, mutta katsastuksen hinta on pysynyt lähes samana.
– Tämä on tietenkin asiakkaan kannalta hyvä asia, mutta haaste jatkossakin yrittäjille. Katsastuksen hintaan vaikuttaa myös kilpailu alalla, summaa Sampo Saukkoriipi.
Katsastus on auton omistajalle aina jännittävä hetki: meneekö läpi vai pomppaako?
Ajan myötä katsastuksen luonne on muuttunut informatiivisemmaksi ja auton omistajienkin asenteissa on saattanut tapahtua muutosta. Kun aiemmin tavoitteena oli “hakea leima” ja päästä ehkä siitä, mistä aita on matalin, nyt halutaan tietää enemmän auton kunnosta ja mahdollisista alkavista vioista.
– Niistä kerrotaan mielellään, jotta auton omistajat osaavat varautua tuleviin korjaustarpeisiin, toteaa Teemu Wathén.
– Kyseessä on turvallisuus, ja onhan auto kallis kapistus, josta halutaan pitää hyvää huolta, jatkaa Sampo Saukkoriipi.
Vuosikymmenten kuluessa autokanta on parantunut siten, että nykyisin yhä harvemmin katsastuksessa törmätään ruostevaurioihin eikä liikenteessäkään juuri näy savuavia autoja. Havaitut viat ovat lähinnä normaalista kulumisesta aiheutuvia nivelvikoja ja lisääntyneen elektroniikan myötä tulleita vikoja.
Nykyisin katsastuksessa pomppaa 25–30 menopeliä sadasta, jolloin havaitun vian takia autoa pitää tuoda jälkitarkastukseen. Vaarallisia vikoja, joista voidaan määrätä ajokielto, on 1–2 tapausta sadasta. Tällöin kyseessä on esimerkiksi vakava jarruvika.
Sähköautokannan lisääntymiseen on katsastusasemilla jo varauduttu, vaikka laajemmassa mittakaavassa sähköautot tulevat katsastukseen vasta muutaman vuoden kuluttua. Henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastusväli harveni vuonna 2018 voimaan tulleen sääntelyn myötä.
Kokemusta katsastusasemilla on jo saatu hybridiautoista, joissa voimanlähteenä on bensiinin ohella akkukäyttöinen sähkömoottori. Keskeisiä tarkastuskohteita näissä ovat sähkömoottorit ja akut.
Vuonna 2004 alkaneista päästömittauksista on tullut jo uusi normaali. Jatkossa ympäristöhaittojen tarkastelua ja kulutuksen minimointia säädellään yhä enemmän myös EU:n toimesta.
Iso uudistus Avainasemilla ja yli sadalla toimipaikalla oli vuosi sitten käyttöön otettu uusi toiminnanohjausjärjestelmä, joka on kehitetty varta vasten katsastuksen tarpeisiin. Järjestelmästä saadaan yhtenäiset arviointiperusteet ja tiedot, onko ajoneuvon pakolliset maksut ja vakuutukset suoritettu, mikä on edellytys katsastuksen etenemiselle. Tiedot katsastuksesta välittyvät myös valvontaviranomaiselle, joka valvoo toiminnan laatua.
Katsastuksen tarkastuskortti tulostetaan asiakkaalle nykyisin tietokoneelta, jonne tiedot syötetään. Aiemmin tarkastuskortti kirjoitettiin käsin.
Katsastusalaa Sampo Saukkoriipi ja Teemu Wathén kuvaavat mielenkiintoiseksi. Työ ihmisten parissa on mukavaa. Asiakaslähtöisyys olikin yksi merkittävä tekijä Teemu Wathénille hakeutua alalle. Hän on opiskellut konetekniikan insinööriksi ja suuntautunut auto- ja kuljetustekniikkaan.
– Tässä työssä saa olla autojen ohella myös ihmisten kanssa tekemisissä.
Myös pitkään alalla toimineelle Sampo Saukkoriipille asiakkaiden kohtaaminen on mieluista.
– Haluamme toimia ja palvella asiakkaita hymyssä suin. Kysyä saa, ja me vastaamme mielellämme!
Katsastusasemia Rantapohjan alueella
• Haukipudas: Putaan Katsastus (Autoilijan Avainasemat) ja A‑Katsastus Haukipudas.
• Ii: Iin Katsastus Oy
• Kiiminki: Top Katsastus Kiiminki
• Oulun kaupunkialueella katsastusasemia on toistakymmentä.
• Katsastustoiminta on luvanvaraista.
• Arvosteluperusteet yhtenäiset kaikilla katsasusasemalla.
• Valvova viranomainen: Traficom.