Vuonna 2023 romutettiin kaikkiaan 69 991 ajoneuvoa. Näistä tuottajavastuun alaisia ajoneuvoa oli 69 331. Se on 17 % vähemmän kuin vuonna 2022, jolloin kierrätykseen päätyi yhteensä 83 760 ajoneuvoa.
– Romutusmäärät ovat olleet viime vuosina tasaisessa kasvussa, mutta nyt määrät ovat kääntyneet laskuun huippuvuodesta 2021, jolloin valtion romutuspalkkiokampanjan siivittämänä tehtiin historiallinen ennätys, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.
Romutusmäärät perustuvat virallisiin romutustodistustilastoihin. Ajoneuvon saa lainmukaisesti kierrätykseen ja samalla pois rekisteristä vain Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteiden kautta.
Sähköautojen ajovoima-akkujen kierrätys kasvaa tasaisesti. Määrät ovat vielä kuitenkin vähäisiä, koska akut ovat uusia eivätkä ole vielä tulleet elinkaarensa päähän. Pääosin kierrätettävä akkumateriaali kertyy erikseen tai autojen mukana vaurioituneista akuista.
Ajoneuvojen kierrätyksen on tulevaisuudessa tarkoitus parantua heinäkuussa 2023 annetun asetusehdotuksen perusteella. Keräysjärjestelmään kohdistuvien toimenpiteiden tehostaminen tulisi auttaa mm. tällä hetkellä järjestelmien ohi virtaavien ajoneuvojen keräystä ja asianmukaista kierrätystä. Tavoite on varmistaa strategisesti tärkeiden materiaalien talteenotto ja parantaa niiden kiertoa takaisin tuotannon raaka-aineeksi.
Samoin asetus parantaa purettavien osien uudelleenkäytön esille laittoa ja uudelleenkäytön potentiaalin kasvattamista. Uusien ajoneuvoluokkien edellyttäminen nykyisten henkilö- ja pakettiautojen lisäksi tuottajavastuun piiriin virallistaa ja varmistaa myös niiden asianmukaisen kierrätyksen. Ehdotuksen mukaan asetus koskisi kuorma- ja linja-autoja sekä L‑luokkaa eli esim. moottoripyöriä ja mönkijöitä ja tulisi sovellettavaksi viisi vuotta asetuksen voimaantulosta.