Alkon valt­tei­na ammat­ti­tai­to ja palvelu

Haukiputaan Alkon palvelupäällikkö Ari Haapaniemi ja palvelumestari Eveliina Puisto kertoivat, asiakkaat ja henkilökunta ovat tyytyväisiä uudistettuun myymälään. Kuva: Auli HaapalaHaukiputaan Alkon palvelupäällikkö Ari Haapaniemi ja palvelumestari Eveliina Puisto kertoivat, asiakkaat ja henkilökunta ovat tyytyväisiä uudistettuun myymälään. Kuva: Auli Haapala

Alkon toi­min­ta perus­tuu osaa­vaan ja ammat­ti­tai­toi­seen hen­ki­lö­kun­taan, pal­ve­luun sekä vas­tuul­li­suu­teen. Nämä vah­vuu­det ovat mer­kit­tä­viä myös kiris­ty­väs­sä kil­pai­lus­sa alal­la, tote­aa Hau­ki­pu­taan Alkon myy­mä­lä­pääl­lik­kö Ari Haa­pa­nie­mi.

Hau­ki­pu­taan Alko on toi­mi­nut uusis­sa tilois­sa rei­lut kak­si kuu­kaut­ta. Myy­mä­lä sijait­see samas­sa lii­ke­kes­kuk­ses­sa Revon­tiel­lä kuin aiem­min­kin, mut­ta eri pai­kas­sa. Toi­mi­ti­lat on remon­toi­tu ja sisus­tet­tu Alkon uuden kon­sep­tin mukai­sik­si niin, että asioin­ti on entis­tä suju­vam­paa. Samal­la hen­ki­lö­kun­ta on saa­nut toi­mi­vat työskentelytilat.

– Uusi myy­mä­lä on hie­man aiem­paa pie­nem­pi, mut­ta tämä vai­kut­taa lähin­nä vain varas­to­ti­loi­hin. Tuot­tei­den mää­rä ja vali­koi­ma ovat pysy­neet ennal­laan, ja jat­kos­sa­kin ote­taan huo­mioon pai­kal­li­suus, asia­kas­toi­veet ja seson­git. Uusia tuot­tei­ta tulee myös jat­ku­vas­ti myyn­tiin, ker­too tou­ko­kuun alus­sa pal­ve­lu­pääl­li­kön teh­tä­vis­sä aloit­ta­nut Ari Haa­pa­nie­mi, joka on työs­ken­nel­lyt Alkon pal­ve­luk­ses­sa yli kah­den vuo­si­kym­me­nen ajan.

Hänel­le kuu­lu­vat Hau­ki­pu­taan Alkon lisäk­si Iin ja Lin­nan­maan myy­mä­lät. Hau­ki­pu­taal­la työn­te­ki­jöi­tä on kes­ki­mää­rin viisi.

Hau­ki­pu­taan Alkon myy­mä­län vali­koi­mas­sa vii­ne­jä on noin 550, pani­mo­tuot­tei­ta 90, väke­viä 280 ja alko­ho­lit­to­mia juo­mia 30. Koko Alkon yli 11 000 tuot­teen vali­koi­ma on saa­ta­vil­la verk­ko­kau­pas­ta. Jos jota­kin tuo­tet­ta ei löy­dy omas­ta myy­mä­läs­tä, sen voi tila­ta ja nou­taa myy­mä­läs­tä ilman lisä­mak­sua. Toi­vei­ta oman myy­mä­län tuo­te­va­li­koi­maan voi jät­tää pai­kan pääl­lä tai ker­toa sii­tä alkotoive.fi-sivuston kautta.

Alkon vilk­kaim­mat myyn­ti­se­son­git ovat jou­lu ja juhan­nus. Seson­git näky­vät Alkon vali­koi­mis­sa. Kesäl­lä kevei­den ja raik­kai­den vii­nien kuten kuo­hu- ja rosee­vii­nien menek­ki kas­vaa. Kevään läm­pi­mät säät lisä­si­vät myös pani­mo­tuot­tei­den menek­kiä. Vali­koi­mas­ta suu­rin osa on suo­ma­lais­ten iso­jen pani­mo­jen val­mis­tei­ta, mut­ta muka­na on myös noin kym­me­nen pien­pa­ni­mon tuot­tei­ta, jois­ta ollaan kiinnostuneita.

Asiak­kai­den kes­kuu­des­sa uudis­tet­tu Hau­ki­pu­taan Alkon myy­mä­lä on otet­tu hyvin vas­taan. Näky­vyyt­tä uusi sijain­ti on tuo­nut lisää, sil­lä myy­mä­lä sijait­see K‑supermarket Revon­to­rin kas­so­ja vas­ta­pää­tä käy­tä­vän toi­sel­la puolella.

Super­mar­ke­tin ja samas­sa lii­ke­ta­los­sa sijait­se­van Osuus­pan­kin kont­to­rin remon­tit ovat vie­lä kes­ken, mut­ta val­mis­tu­mas­sa kesän kulues­sa. Kaup­pa on avoin­na koko remon­tin ajan, ja lisää tilaa myy­mä­lään on saa­tu enti­sen Alkon pai­kal­ta. Pan­kin kont­to­ri on ollut sul­jet­tu­na vuo­den alus­ta ja ava­taan uudes­taan tilo­jen val­mis­tut­tua kesän jälkeen.

Kesä­kuun alus­sa voi­maan tul­lut alko­ho­li­lain muu­tos vapaut­ti käy­mis­teit­se val­mis­tet­tu­jen vah­vem­pien, enin­tään 8‑prosenttisten alko­ho­li­juo­mien myyn­nin päi­vit­täis­ta­va­ra­kau­pois­sa. Aiem­min kau­pois­sa oli sal­lit­tua myy­dä kor­kein­taan 5,5‑prosenttisia tuotteita.

Ari Haa­pa­nie­mi arvioi, että muu­tos voi näkyä jon­kin ver­ran Alkon myyn­nis­sä, mut­ta koko­nais­myyn­nis­tä näi­den tuot­tei­den osuus on vain alle kym­me­nen prosenttia.

– Asiak­kaat tie­ten­kin rat­kai­se­vat, mis­tä osta­vat juo­mat, tote­aa Haa­pa­nie­mi. Hän halu­aa kui­ten­kin oikais­ta usko­mus­ta, että alko­ho­li­juo­mat ovat kal­liim­pia Alkos­sa kuin ruokakaupassa.

– Meil­lä on hyvin kil­pai­lu­ky­kyi­set hin­nat. Haluam­me tuo­da esil­le myös sitä, että suu­rin hin­toi­him­me vai­kut­ta­va teki­jä on sää­det­ty alko­ho­li­ve­ro. Val­tion omis­ta­man Alkon lii­ke­voit­to tulou­te­taan val­tiol­le ja on mer­kit­tä­vä tulon­läh­de val­tion meno­jen kattamiseksi.

Ari Haa­pa­nie­men mukaan ylei­set kulu­tus­tot­tu­muk­set ovat vuo­si­kym­men­ten var­rel­la muut­tu­neet koh­ti mie­dom­pia juo­mia ja vii­ni­pai­not­tei­sek­si. Alkon isoin myyn­ti­ryh­mä ovat­kin vii­nit, jot­ka kat­ta­vat yli puo­let myynnistä.

Nykyi­sin halu­taan yhä enem­män tie­tää ja hank­kia vii­ne­jä ja mui­ta juo­mia sitä sil­mäl­lä pitäen, mikä sopii nau­tit­ta­vak­si tie­tyn ruu­an kans­sa tai seu­rus­te­lu­juo­ma­na vaik­ka­pa pik­ni­ke­väi­den kans­sa. Sopi­van juo­man valin­taan saa apua ja neu­vo­ja hen­ki­lö­kun­nal­ta, joka on kou­lut­tau­tu­nut teh­tä­viin ja osaa neu­voa valin­nois­sa. Myös lomit­ta­jat kou­lu­te­taan tehtäviin.

– Kaik­kiin myyn­tiin tule­viin uusiin tuot­tei­siin myös pereh­dy­tään niin, että niis­tä osa­taan kertoa.

Hau­ki­pu­taan Alkon asiak­kai­den osto­tot­tu­muk­set eivät Haa­pa­nie­men mukaan poik­kea mui­den Oulun alu­een Alko­jen myynnistä.

Aika ajoin kysyn­näs­sä näkyy tie­tyt tren­di­juo­mat. Täl­lä het­kel­lä suo­sit­tu­ja ovat raik­kaat sekoi­te­juo­mat, jois­sa yhdis­ty­vät esi­mer­kik­si kuo­hu­vii­nii­ni, liköö­ri ja soodavesi.