Nelos­tien Iin ohi­kul­ku­tien suun­nit­te­lu alkaa

Val­ta­tien 4 uuden tie­lin­jauk­sen suun­nit­te­lun läh­tö­koh­ta­na on vuon­na 2011 val­mis­tu­neen alue­va­raus­suun­ni­tel­man mukai­set ratkaisut.

Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kus alkaa laa­tia Nelos­tien Iin ohi­kul­ku­tien tie­suun­ni­tel­maa tar­peel­li­si­ne tut­ki­muk­si­neen. Han­ke kul­kee nimel­lä Val­ta­tien 4 ohi­kul­ku­tie Iin koh­dal­la, Ii, Oulu. Suun­ni­tel­maa laa­di­taan yhteis­työs­sä Iin kun­nan ja Oulun kau­pun­gin kanssa.

Val­ta­tie 4 suun­ni­tel­laan jat­ku­va­na kes­ki­kai­teel­li­se­na ohi­tus­kais­ta­tie­nä uuteen maas­to­käy­tä­vään noin 17 kilo­met­rin mat­kal­la Iin taa­ja­man itä­puo­lel­le välil­le Räinänperä–Pohjois-Iin suo­ra. Ohi­kul­ku­tien uusi lin­jaus erka­nee nykyi­ses­tä val­ta­ties­tä Hau­ki­pu­taan rajal­ta Räi­nän­pe­rän taso­liit­ty­män ete­lä­puo­lel­ta. Ohi­kul­ku­tie kul­kee Soro­sen­pe­rän itä­puo­lit­se Iin Ase­ma­ky­läl­le. Ase­ma­ky­län alu­eel­la ohi­kul­ku­tie kul­kee radan län­si­puo­len vart­ta ja liit­tyy nykyi­seen val­ta­tie­hen Poh­jois-Iin suo­ral­la Haris­joen koh­dal­la. Han­ke sisäl­tää kol­me eri­ta­so­liit­ty­mää: ete­läi­nen eri­ta­so­liit­ty­mä, kes­kus­tan eri­ta­so­liit­ty­mä ja poh­joi­nen eri­ta­so­liit­ty­mä. Han­ke sisäl­tää myös kes­kus­tan eri­ta­so­liit­ty­mäs­tä Ase­ma­tiel­le raken­net­ta­van uuden sisään­tu­lo­tien. Lisäk­si suun­ni­tel­laan ohi­kul­ku­tien rin­nak­kai­syh­teys Ase­ma­tie­hen. Han­ke sisäl­tää lisäk­si muun muas­sa Iijoen uomien vesis­tö­sil­lat , tar­vit­ta­vat poh­ja­ve­den suo­jauk­set sekä melun­suo­jauk­set. Mah­dol­li­ses­ti myös rata­sil­ta uusitaan.

Hank­keen tavoit­tee­na on paran­taa val­ta­tien 4 lii­ken­teen suju­vuut­ta ja tur­val­li­suut­ta sekä myös elin­kei­noe­lä­män­kul­je­tus­ten toi­min­ta­var­muut­ta, mat­ka-aiko­jen ennus­tet­ta­vuut­ta ja eri­kois­kul­je­tus­ten sujuvuutta.

Suun­nit­te­lua­lu­eel­la teh­dään kevään ja kesän aika­na alus­ta­via maas­to­tut­ki­muk­sia. Var­si­nai­nen tie­suun­ni­tel­man laa­din­ta käyn­nis­tyy lop­pu­vuo­des­ta. Kevään ja kesän aika­na teh­dään suun­nit­te­lua var­ten uusien tie­lin­jauk­sien alu­eel­la muun muas­sa maas­to­mit­tauk­sia, ilma­ku­vaus ja laser­kei­laus len­to­ko­nees­ta, luon­to­sel­vi­tyk­siä sekä maaperätutkimuksia.

Tie­suun­ni­tel­ma­vai­heen aika­na pide­tään kan­sa­lai­sil­le tar­koi­tet­tu esit­te­ly­ti­lai­suus, jos­ta ilmoi­te­taan erik­seen. Tilai­suu­des­sa esi­tel­lään laa­dit­tu­ja suun­ni­tel­ma­luon­nok­sia ja ‑ehdo­tuk­sia sekä ote­taan vas­taan suun­ni­tel­maa kos­ke­vaa palautetta.

Tie­suun­ni­tel­ma val­mis­tuu vuon­na 2027, joka jäl­keen se lähe­te­tään lain lii­ken­ne­jär­jes­tel­mäs­tä ja maan­teis­tä mukai­seen käsit­te­lyyn. ELY-kes­kus aset­taa tie­suun­ni­tel­man näh­tä­väk­si, jol­loin kan­sa­lai­sil­la on mah­dol­li­suus jät­tää muis­tu­tuk­sia suun­ni­tel­mas­ta. Lisäk­si tie­suun­ni­tel­mas­ta pyy­de­tään lausun­not eri viran­omai­sil­ta sekä Iin kun­nal­ta ja Oulun kau­pun­gil­ta. Lausun­to­jen ja muis­tu­tus­ten käsit­te­lyn jäl­keen Tra­ficom antaa suun­ni­tel­mas­ta hyväksymispäätöksen.

Hank­keen raken­nus­kus­tan­nusar­vio on noin 137 mil­joo­naa euroa, kus­tan­nusar­vio tar­ken­tuu suun­nit­te­lun ede­tes­sä. Hank­keel­la ei ole vie­lä raken­ta­mi­sen rahoi­tus­ta. Ennen raken­ta­mis­ta hank­kees­ta laa­di­taan vie­lä rakentamissuunnitelma.