Koti­teh­tä­vien teke­mi­nen ilman apua on turhaa

Kou­lus­sa­ni on taval­lis­ta, että mel­kein joka päi­vä tulee läk­syä. Läk­sy­jen teko on yleen­sä han­ka­laa, jos ei ole ketään aut­ta­mas­sa tai ei ymmär­rä teh­tä­vän antoa. Sil­loin läk­sy­jen teke­mi­nen ahdis­taa ja nii­den val­miik­si saa­mi­nen hyväl­lä panos­tuk­sel­la kes­tää pitkään.

Kii­min­ki­puis­ton kou­lus­sa opet­ta­jien mie­les­tä on hyvä antaa läk­syä, jot­ta pys­tyi­si palaut­taa mie­leen aiem­min opit­tu­ja asioi­ta ja har­joit­te­le­mal­la nii­tä vie­lä koto­na. Aja­tel­laan, että ne, jot­ka eivät oppi­neet asioi­ta kun­nol­la tun­nil­la saa­vat lisä­har­joi­tus­ta koto­na ja sil­loin van­hem­man aut­taes­sa hän osal­lis­tuu lap­sen opis­ke­luun, mut­ta moni Kii­min­ki­puis­ton kou­lun oppi­las ei toden­nä­köi­ses­ti tee läk­sy­jä yhdes­sä van­hem­pien kans­sa. Olen itse huo­man­nut sel­lai­sen hyö­dyt­tö­mäk­si oppi­mi­se­ni kan­nal­ta, var­sin­kin yläkoulussa.

Opet­ta­jat anta­vat yleen­sä joka tun­nil­ta läk­syä, jol­loin läk­sy­jä tulee yhden päi­vän aika­na mones­ta ainees­ta. Läk­syt teh­dään yleen­sä hui­tais­ten ja jos nii­tä ei ole teh­nyt koto­na, saa nega­tii­vi­sen mer­kin­nän Wil­maan. Läk­syt ovat tur­hia ja stres­siä aiheut­ta­via, joten läk­syt voi­si­vat olla vapaaehtoisia.

Mie­les­tä­ni kou­luai­nei­den opis­ke­lu kuu­luu kou­lua­jan sisäl­le lukuun otta­mat­ta kokei­siin lukua, jot­ta lap­si tai nuo­ri saa kes­kit­tyä omaan vapaa-aikaan kou­lun pää­tyt­tyä, eikä kou­lus­ta tai läk­syis­tä tar­vit­se stres­sa­ta. Mie­les­tä­ni läk­sy­jen anto ja teko voi­si olla vapaa­eh­tois­ta ja nii­den teh­tyä sai­si esim. posi­tii­vi­sen mer­kin­nän Wil­maan ja se voi­si korot­taa aineen arvo­sa­naa, jos sii­tä on tarvetta.

Isla, Kii­min­ki­puis­ton koulu