Ainut­laa­tui­set Har­ley-David­so­nit raken­tu­vat Kellossa

Aki Häkkinen toivoo, että joku päivä hänen rakentama Harrikka pääsisi näytille Japaniin alan suurnäyttelyyn.

Kel­lon Hols­tin­mäel­lä taval­li­sel­ta näyt­tä­vän auto­tal­lin oven takaa pal­jas­tuu tilat, jois­sa kuva­taan vii­me tiis­tai­na alka­nut­ta Har­ri­kat Mint­tiin tv-ohjel­maa. Isois­sa tilois­sa yrit­tä­jä ja ohjel­man isän­tä Aki Häk­ki­nen tuu­naa, huol­taa ja raken­taa tv:ssä näky­vät har­ri­kat yhdes­sä aisa­pa­rin­sa “Timant­ti” Kari Hei­no­sen kanssa.

Häk­ki­nen ker­too innos­tu­neen­sa moot­to­ri­pyö­ris­tä jo nuo­re­na mopo­poi­ka­na ja ensim­mäi­nen mopo tuli kotiin, kun hän oli 9‑vuotias. Top­pi­las­sa sijait­se­vas­sa eri­kois­liik­kees­sä esil­lä olleet motoc­ross-pyö­rät kiin­nit­tä­vät nuo­ren mie­hen huo­mion ja nii­tä käy­tiin ahke­ras­ti katselemassa.

– Kel­los­sa oli eten­kin tuo­hon aikaan hyviä met­sä­pol­ku­ja, mis­sä pää­si aja­maan, Häk­ki­nen hymyilee.

Har­ri­koi­ta ei tuo­hon aikaan juu­ri­kaan näky­nyt katu­ku­vas­sa, mut­ta sitä­kin enem­män musiik­ki­vi­deoil­la ja elo­ku­vis­sa, jois­ta Häk­ki­nen­kin pyö­rät bon­ga­si. Ensim­mäi­sen oman Har­ri­kan Häk­ki­nen osti 20-vuo­ti­aa­na, vaik­ka­kin satu­laan hyp­pää­mis­tä piti odot­taa vie­lä vuo­den ver­ran, sil­lä ikä ei ihan vie­lä riit­tä­nyt moot­to­ri­pyö­rä­kort­tiin. Innos­tus ei ole vuo­sien saa­tos­sa laan­tu­nut ja nyt “Har­rik­ka­vuo­sia” on taka­na jo 27.

– Har­rik­ka ero­aa pal­jon muis­ta moot­to­ri­pyö­ris­tä ja sii­nä on aivan oman­lai­sen­sa soun­di ja tyy­li. Minua kieh­too eri­tyi­ses­ti se, miten yksi pyö­rä muun­tau­tuu niin monen­lai­sek­si ja vaih­toeh­to­ja on loputtomasti.

Oman tv-sar­jan alka­mi­nen ei juu­ri­kaan mie­hiä jän­ni­tä, mut­ta varao­sien saa­mi­nen ajois­sa hie­man askar­rut­taa. Toi­saal­ta se tuo Häk­ki­sen mukaan aitout­ta ja mie­len­kiin­toa ohjel­maan. Tulos­sa ole­va näyt­te­ly tuo myös muka­naan omat aika­tau­lul­li­set haasteet.

– Kaik­kia osia ei löy­dy varas­tos­ta ja jos­kus raken­ne­taan osat itse. Se tuo tähän sitä aitout­ta ja mie­len­kiin­toa, kun aina ei kaik­ki mene­kään juu­ri niin kuin on suun­ni­tel­tu. Se on sitä todellisuutta.

Ohjel­ma esi­te­tään samaan aikaan, kun mie­het raken­ta­vat moot­to­ri­pyö­riä, eli mitä tahan­sa voi sat­tua. Häk­ki­sel­lä on etu­naan kui­ten­kin ole­mas­sa ole­vat laa­jat tava­ran­toi­mit­ta­ja­ver­kos­tot ja luo­tet­ta­vat yhteis­työ­kump­pa­nit. Vas­ta alka­neel­la kau­del­la pari­val­jak­ko raken­taa vii­si pyö­rää ja aika­tau­lu on tiuk­ka, sil­lä yksi pyö­rä piti saa­da val­miik­si asiak­kaal­le Espan­jaan vie­mi­sik­si. Ohjel­mas­sa pyö­rät pure­taan, teh­dään uudet suun­ni­tel­mat ja lopul­ta kasa­taan kokoon. Aivan kaik­keen pari­val­jak­ko ei sar­jas­sa ker­keä ja pyö­rien osien maa­lauk­sen hoi­taa Häk­ki­sen teke­mien suun­ni­tel­mien mukai­ses­ti Jan­ne Kvist.

– Kari aina tote­aa, että päi­vät ovat lyhyi­tä ja yöt pit­kiä, Häk­ki­nen naurahtaa.

Vas­taa­van­lais­ta ohjel­maa ei ole teh­ty Euroo­pas­sa ja rapa­kon taka­na kuva­tut sar­jat ovat jo jää­neet unholaan.

– Huo­ma­sin, että tämän kal­tai­sia sar­jo­ja ei enää tuo­te­ta ja Yhdys­val­lois­sa esi­tet­ty Ame­rican Chop­per ‑sar­ja on lop­pu­nut jo yli 10 vuot­ta sit­ten. Haluan pitää raken­te­lun kult­tuu­ria elossa.

Ensim­mäi­sen ker­ran Häk­ki­nen myi ide­aan­sa tuo­tan­to­yh­tiöl­le jo 10 vuot­ta sit­ten, mut­ta tie nousi tuol­loin pys­tyyn. Nyt aika oli oikea. Tähän men­nes­sä ensim­mäi­sel­lä kau­del­la tv:ssä oli kat­so­jia rei­lut 700 000. Kausi on jul­kais­tu nyt myös sar­jan You­tu­be ‑kana­val­la ja siel­lä jak­sot on teks­ti­tet­ty englan­nik­si, mikä on tuo­nut pal­jon kan­sain­vä­li­siä kat­so­jia sarjalle.

– Muu­al­la maa­il­mas­sa pyö­riä raken­ne­taan kesäl­lä ja tal­vek­si hans­kat tip­pu­vat. Tääl­lä Suo­mes­sa me teh­dään toi­sin­päin. Kesät aje­taan ja tal­vet raken­ne­taan läm­pi­mis­sä hal­leis­sa. Tämä­kin on mei­dän poh­joi­sen oma eri­koi­suus, mitä haluan nos­taa esille.

Tule­val­la kau­del­la näh­dään eri­tyy­li­siä- ja näköi­siä Har­ri­koi­ta “Club sty­le” ‑tyy­lin olles­sa täl­lä het­kel­lä suo­si­tuin tren­di. Kysei­ses­sä tyy­li­la­jis­sa pyö­rää koro­te­taan, mikä lisää ajo­mu­ka­vuut­ta ja kal­lis­tus­va­raa. Samal­la ajoa­sen­to muut­tuu ryhdikkäämmäksi.

– Moot­to­ri­pyö­rän ulko­muo­to pysyy aika perin­tei­se­nä, mut­ta maa­lauk­sil­la hae­taan sit­ten sitä spe­si­aa­lia lookia.

Pyö­rien raken­ta­mi­sen lisäk­si Häk­ki­nen huol­taa mui­den Har­ri­koi­ta ja myös ren­gas­työt onnis­tuu. Uudel­la kau­del­la näh­dään mie­len­kiin­toi­nen tilaus­työ, jon­ka tilaa­ja­na on suo­ma­lai­sen Arto Lin­ner­vuon kip­pa­roi­ma kan­sain­vä­li­nen Tuli­ket­tu-kil­pa­pur­jeh­dus­ve­ne­tii­mi. Ainut­laa­tui­sel­la veneel­lä on tar­koi­tus domi­noi­da maa­il­man iko­ni­sim­mis­sa ja suu­rim­mis­sa avomerikilpailuissa.

– Arto otti yhteyt­tä, että hänel­lä oli­si Har­rik­ka, mikä pitäi­si lait­taa uuteen uskoon ja pyö­rä läh­tee val­mis­tut­tu­aan veneen mukaan kier­tä­mään maa­il­maa osa­na tiimiä.

Tuli­ket­tu on usko­mus­ten mukaan anta­nut nimen­sä revon­tu­lil­le ja tari­nois­sa ker­ro­taan tuli­ke­tun syn­nyt­tä­vän revon­tu­let hän­näl­lään, joka iskee kipi­nöi­tä kos­ket­taes­saan maa­ta. Eri­koi­sen pyö­räs­tä tekee­kin sen maa­li­pin­ta, johon käy­te­tään fos­fo­ri­pig­ment­tiä, joka saa pyö­rään maa­la­tut revon­tu­let hoh­ta­maan pimeässä.

– Pyö­rä on ideo­lo­gi­aa ja väre­jä myö­ten osa tiimiä.

Tv-sar­ja on vas­ta alka­nut, mut­ta mie­les­sä on jo seu­raa­va kausi ja uudet kuviot. Häk­ki­nen haluai­si tuo­da enem­män esil­le tai­ta­via poh­joi­sen raken­ta­jia ja käy­dä kurk­kaa­mas­sa hei­dän tal­lei­hin­sa, miten ja mil­lä veh­keil­lä he raken­ta­vat pyöriä.

– Suo­mes­sa on todel­la tai­ta­via raken­ta­jia ja haluai­sin tuo­da hei­tä esil­le. Lisäk­si seu­raa­val­la kau­del­la voi­si olla muka­na pari eri­koi­sem­paa pyöräprojektia.

Kou­lu­tuk­sel­taan Häk­ki­nen on AMK-sosio­no­mi ja hän työs­ken­te­li pit­kään päih­de- ja mie­len­ter­veys­puo­lel­la. Työn ja moot­to­ri­pyö­rien raken­ta­mi­sen sivus­sa hän alkoi teke­mään tatuoin­te­ja ja myö­hem­min päi­vä­työ vaih­tui Har­ley-David­so­nin myyntijohtajaksi.

– Nau­tin kovas­ti nuor­ten kans­sa työs­ken­te­lys­tä ja toi­min myös las­ten­suo­je­lun puolella.

Myyn­ti­joh­ta­ja­na Häk­ki­nen viih­tyi vajaan vuo­si­kym­me­nen ennen kuin hän perus­ti oman yri­tyk­sen, Luc­ky­Aki’s Full Thrott­le Sho­pin. Yri­tyk­sen tilois­ta Oulun kes­kus­tas­sa löy­tyy niin vaa­te­kaup­pa, skeit­ti-osas­to, tatuoin­tis­tu­dio kuin myös Akin oma moot­to­ri­pyö­rien cus­tom-osien ja varao­sien osas­to. Häk­ki­nen tekee itse­kin vie­lä tatuoin­te­ja, mut­ta tilois­sa työs­ken­te­lee myös kol­me muu­ta artis­tia. Lisäk­si yri­tys jär­jes­tää tapah­tu­mia, kuten Ride on Oulu Motor Mee­tin, jos­sa oli vii­mek­si yli 1000 har­ras­tea­jo­neu­voa paikalla.

– LuckyAki’s Full Thrott­le Sho­pin myyn­ti­pis­tei­tä löy­tyy Kot­kas­ta ja Turus­ta. Neu­vot­te­luis­sa on myyn­ti­pis­teet niin Lap­piin kuin Helsinkiinkin.

Vaik­ka töi­tä ja teke­mis­tä vai­kut­taa riit­tä­vän vuo­ro­kau­den jokai­sel­le tun­nil­le, Häk­ki­nen naut­tii myös moot­to­ri­pyö­ril­lä aja­mi­ses­ta, eten­kin läm­pi­mi­nä kesäöi­nä. 2016 hän kier­si kah­del­la ajo­reis­sul­la 31 Euroo­pan maa­ta ja ensi kesä­nä tar­koi­tuk­se­na oli­si ajaa Nord­kap­piin ja Lofooteille.

– Sanon usein, että pak­ko on koit­taa ker­ran vii­kos­sa nuk­kua, Häk­ki­nen nauraa.

Häk­ki­nen muis­te­lee käy­neen­sä nuo­re­na kat­se­le­mas­sa Top­pi­las­sa sijait­se­vas­sa eri­kois­liik­kees­sä pyö­riä ja motoc­ross­pyö­rät kiin­nit­tä­vät nuo­ren mie­hen huo­mion. Motoc­ros­se­ja Häk­ki­sel­tä löy­tyy edel­leen ja piha­pii­rin toi­nen hal­li onkin varat­tu per­heen kol­men lap­sen pyörille.

– Nuo­rim­mai­nen on aja­nut 2‑vuotiaasta säh­köc­ros­sil­la ja poi­ka­puo­li raken­taa omaa Man­kia. Kyl­lä tämä on koko per­heen hom­maa, Häk­ki­nen ker­too ylpeänä.

Ohjel­maa voi kat­soa uudel­ta koti­mai­sel­ta, itse­näi­sel­tä ja val­ta­kun­nal­li­sel­ta Eveo tv-kana­val­ta. Uusi jak­so ilmes­tyy aina tiis­tai­sin ja uusin­to­ja tulee vii­kon aika­na usei­ta. Sar­jaa voi kat­soa myös Eli­sa Viih­de ja DNA TV- pal­ve­luis­ta. Sar­jan ensim­mäi­nen kausi on kat­sot­ta­vis­sa ilmai­sek­si sar­jan kan­sain­vä­li­sel­lä Arc­tic Chop­pers You­tu­be ‑kana­val­la.